Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Skandinavien-Parisexpressen (?)

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Skandinavien-Parisexpressen (?)

Den här bilden är jag rätt säker på att jag har publicerat i Postvagnen när seklet var ungt. Men här kommer den igen, nyscannad, upprättad och lite småbearbetad i Photoshop. Hur som helst är den tagen samma dag, en lördag i april 1971, som en av mig nyligen publicerad bild från Vagnhärad. Vi var ett gäng grabbar som åkte runt i en folkabuss, årsmodell 1963, och jag minns att när vi var i Vagnhärad kom vi på att vi ville handla något på Systemet, och vi visste att det fanns ett sånt i Trosa, så efter att vi var klara i Vagnhärad tog vi en sväng till Trosa. Och sen tillbaka för att ta fler bilder. Den här bilden ska vara tagen i Norrvrå, och jag kan inte minnas om tåget var norr- eller södergående. Med tanke på ljuset vill jag ha det till södergående, och när jag kollar i kommunickan , nr 6 1970, skulle tåget i så fall vara S 227, Skandinavien-Parisexpressen. I så fall med direkt liggvagn, Stockholm-Paris. Vad säger Postvagnsexpetisen?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Skandinavien-Parisexpressen (?)

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    Den här bilden är jag rätt säker på att jag har publicerat i Postvagnen när seklet var ungt. Men här kommer den igen, nyscannad, upprättad och lite småbearbetad i Photoshop. Hur som helst är den tagen samma dag, en lördag i april 1971, som en av mig nyligen publicerad bild från Vagnhärad. Vi var ett gäng grabbar som åkte runt i en folkabuss, årsmodell 1963, och jag minns att när vi var i Vagnhärad kom vi på att vi ville handla något på Systemet, och vi visste att det fanns ett sånt i Trosa, så efter att vi var klara i Vagnhärad tog vi en sväng till Trosa. Och sen tillbaka för att ta fler bilder. Den här bilden ska vara tagen i Norrvrå, och jag kan inte minnas om tåget var norr- eller södergående. Med tanke på ljuset vill jag ha det till södergående, och när jag kollar i kommunickan , nr 6 1970, skulle tåget i så fall vara S 227, Skandinavien-Parisexpressen. I så fall med direkt liggvagn, Stockholm-Paris. Vad säger Postvagnsexpetisen?
    För att det är södergående talar i vart fall att södergående tåg gör en rejäl vänstersväng nära fälten vid Norrvrå. Vänstersvängarna för norrgående tåg ligger på ömse sidor om Norrvrå och mer eller mindre inne i skogen.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-10-13 klockan 17:59:57.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

Som vanligt fina bilder som snart är 50 år gamla! Det uppskattas . Däremot tycker jag mig inte se någon vagn som är annat än SJ-brun, har sådana liggvagnar gått bortom Danmark och Norge?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon direktvagn till Paris är i varje fall inte med; det syns tydligt. Det skedde ett tidtabellsskifte mellan bilden och Kommunickan 6. Det ser att ut att vara vagnar enbart till Malmö på fotot.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-10-13 klockan 18:19:31.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Som vanligt fina bilder som snart är 50 år gamla! Det uppskattas . Däremot tycker jag mig inte se någon vagn som är annat än SJ-brun, har sådana liggvagnar gått bortom Danmark och Norge?
    Fanns det BC1K? Om de överhuvudtaget funnits hade de väl ändå inte kunnat framföras längre än till Rödby. p.g.a. profilen.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Mr G;33247]

Vanligtvis placerades inte en 1 klass vagn mitt i tåget. (Undantag fanns).
    Om möjligt gick de oftast först eller sist. Här går en A2 nära tågets mitt.

Kan detta skvallra nåt om vilket tåg det är? Bygdestam?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Vanligtvis placerades inte en 1 klass vagn mitt i tåget. (Undantag fanns).
    Om möjligt gick de oftast först eller sist. Här går en A2 nära tågets mitt.

Kan detta skvallra nåt om vilket tåg det är? Bygdestam?
    Skulle kunna tyda på att de två första vagnarna ska vidare till Helsingborg, men knappast längre. Skulle det kunna vara så att tåget går i läget för Skandinavien-Parisexpressen men denna dag utan internationella vagnar? För detta antagande talar även att bilden är tagen en lördag.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-10-13 klockan 19:13:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle kunna tyda på att de två första vagnarna ska vidare till Helsingborg, men knappast längre. Skulle det kunna vara så att tåget går i läget för Skandinavien-Parisexpressen men denna dag utan internationella vagnar? För detta antagande talar även att bilden är tagen en lördag.
    I sommartidtabellen 1970 hade 227 endast tre minuters uppehåll i Hässleholm. varefter det fortsatte till Malmö. Sju minuter senare gick tåg 237 mot Helsingborg. Det du antog var Helsingborgsdelen har inte något förstaklassutrymme. De båda första vagnarna var nog förstärkning om det inte var vagntransport.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Fanns det BC1K? Om de överhuvudtaget funnits hade de väl ändå inte kunnat framföras längre än till Rödby. p.g.a. profilen.
    Nej, enligt både SP 1972 och 1982 fanns bara BC1, däremot fanns BC2K. Men, liggvagnarna till Paris har (vad jag vet) alltid varit franska SNCF.

Någon direktvagn till Paris är i varje fall inte med; det syns tydligt. Det skedde ett tidtabellsskifte mellan bilden och Kommunickan 6. Det ser att ut att vara vagnar enbart till Malmö på fotot.
    Ja, fast bilden är från 1971, och Mr G tittade i kommunickan 1970, och det är ju den sommartidtabell som passar bäst. Jag måste göra likadant eftersom jag inte har någon annan från den tidtabellsperioden.
    Så, ja, det finns inte någon liggvagn till Paris (vilket det borde gjort varje dag), och inte någon resgodsvagn (tåget var i stort Ug, men tillät resgods från Stockholm och Södertälje till Hässleholm och Hälsingborg), och inte heller 1.klass till både Hälsningborg och Malmö. Att en sittvagn skulle gå till Rödby är ju möjligt, det har ju funnits både B1K och B5K. Är det en restaurangvagn till Hälsingborg efter 1-klassen?

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I sommartidtabellen finns inget som antyder att vagnen inte skulle gått på lördagar.

I sommartidtabellen 1970 hade 227 endast tre minuters uppehåll i Hässleholm. varefter det fortsatte till Malmö. Sju minuter senare gick tåg 237 mot Helsingborg. Det du antog var Helsingborgsdelen har inte något förstaklassutrymme. De båda första vagnarna var nog förstärkning om det inte var vagntransport.
    Ja, det var snabb delning, och både 1 och 2 klass till både Malmö och Hälsningborg.

Det är mycket (nämnt ovan) som talar emot att det är tåg S 227.
    Men, det finns också goda skäl för att det borde ha varit S 227.
    Mitt på dagen så är tåget närmast före över Nyköping S 223 (Nyköping 10.32, mycket före 11.55), som dessutom också har vagnar både till Malmö och Köpenhamn, och tåget närmast efter är X 11, Nyköping 17.33, vilket är sent, även om det tåget bara skulle till Malmö, dvs vagnarna stämmer bättre.
    För hur stämmer skuggorna med tiden på dygnet? Ljuset stämmer ju väl med bilden från Västerljung (fem i 12), och S 227 bör passerat cirka 13.15, och systembolaget stängde väl klockan 13 på den tiden på lördagar?

Så, ett mysterium. En lördag i april, kan det ha varit någon dag som var extra ledig (påskafton, valborgsmässafton) så att det gick något förstärkningståg mitt på dagen? Eller banarbeten eller strejk i Frankrike eller Danmark den dagen som gjort att Köpenhamnsdelen-Rödby var indragen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, fast bilden är från 1971, och Mr G tittade i kommunickan 1970, och det är ju den sommartidtabell som passar bäst. Jag måste göra likadant eftersom jag inte har någon annan från den tidtabellsperioden.

Det är mycket (nämnt ovan) som talar emot att det är tåg S 227.
    Men, det finns också goda skäl för att det borde ha varit S 227.
    Mitt på dagen så är tåget närmast före över Nyköping S 223 (Nyköping 10.32, mycket före 11.55), som dessutom också har vagnar både till Malmö och Köpenhamn, och tåget närmast efter är X 11, Nyköping 17.33, vilket är sent, även om det tåget bara skulle till Malmö, dvs vagnarna stämmer bättre.
    För hur stämmer skuggorna med tiden på dygnet? Ljuset stämmer ju väl med bilden från Västerljung (fem i 12), och S 227 bör passerat cirka 13.15, och systembolaget stängde väl klockan 13 på den tiden på lördagar?

Så, ett mysterium. En lördag i april, kan det ha varit någon dag som var extra ledig (påskafton, valborgsmässafton) så att det gick något förstärkningståg mitt på dagen? Eller banarbeten eller strejk i Frankrike eller Danmark den dagen som gjort att Köpenhamnsdelen-Rödby var indragen.
    Jag ser i 1971 års sommartidtabell att Helsingborgsdelen då mycket riktigt gick först i 227. Det skulle dock kunna vara så att tåget inte hade någon Helsingborgsdel under vintertidtabellen. Vi får se om någon med tillgång till rätt kommunicka kan klarlägga.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-10-13 klockan 23:46:53.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Är det en restaurangvagn till Hälsingborg efter 1-klassen?
    Ja. RBo2-vagnarna byggdes vid denna tid om till R1 eller R2 (två stycken som senare även de blev R1) så det är svårt att ange exakt littera utifrån bilden.

Det var vid årsskiftet 1970-1971 som Hälsingborg ändrade stavningen till Helsingborg. Så destinationen kan vara Malmö men är troligen Helsingborg.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg

Det var vid årsskiftet 1970-1971 som Hälsingborg ändrade stavningen till Helsingborg. Så destinationen kan vara Malmö men är troligen Helsingborg.
    Aha, då förstår jag. Och tåget var i Sv Komm juni 1970 korrekt annonserat till Hälsingborg, så det var därför jag använde den stavningen.

Vad tror du om mina spekulationer om förstärkningståg eller stopp i utlandstrafiken? Var detta på den tiden när tåget "gick som tåget"?, dvs inga såna tråkigheter.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Aha, då förstår jag. Och tåget var i Sv Komm juni 1970 korrekt annonserat till Hälsingborg, så det var därför jag använde den stavningen.

Vad tror du om mina spekulationer om förstärkningståg eller stopp i utlandstrafiken? Var detta på den tiden när tåget "gick som tåget"?, dvs inga såna tråkigheter.
    Förstärkningståg knappast en lördag, inte ens om det råkade vara påskafton. Extratåg sattes emellanåt in vid kraftiga förseningar men hade då knappast restaurangvagn. A2 + R1 + B5 + B1 utgjorde stommen i vissa vagnomlopp på Södra stambanan. Detta förstärktes sedan, men det brukade inte vara i södra änden. Det kan främst i tåget vara förstärkningsvagnar eller beordringsvagnar till huvudverkstaden i Malmö.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag ser i 1971 års sommartidtabell att Helsingborgsdelen då mycket riktigt gick först i 227. Det skulle dock kunna vara så att tåget inte hade någon Helsingborgsdel under vintertidtabellen. Vi får se om någon med tillgång till rätt kommunicka kan klarlägga.
    Dimmorna skingras, och frågetecknen rätas ut. Tursamt nog har jag 1970/71 års vintertidtabell. Det visar sig att 227 dag före sön- och helgdag bara gick Stockholm - Mjölby, med ambulerande servering och utan 1 klass!

Om det inte hade varit lördag (dfSoH) så hade tåget haft en del till Malmö med 1 klass och R-vagn, och en del till Köpenhamn med bara 2 klass. Oavsett veckodag var 227 inget namntåg under vintertidtabellen 1970/71.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •