Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Några höstbilder från Tjeckien

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Några höstbilder från Tjeckien

Tjeckien består av tre landsdelar: Böhmen, Mähren och Schlesien (även om större delen av den historiska regionen ligger i Polen). Mellan Böhmen och Mähren ligger högländerna, som skapar en naturlig gräns mellan de två. Tar man tåget från Prag österut märker man redan i Ùstí nad Orlicí hur landskapet blir allt mer kuperat. Mellan Česká Třebová och Zábřeh slingrade sig banan tidigare långsamt utmed vattendragen och mellan kullarna. På senare år har man byggt tunnlar och rätat ut järnvägen, vilket skurit ned restiderna ordentligt men också gjort utsikten en aning tråkigare. Den gamla banvallen finns kvar, och används numera som cykel- och inlinebana.

Jag hade vägarna förbi Lupěné och Hněvkov, två små byar strax väster om Zábřeh, med kameran i väskan. Fakiren varnade förvisso för att gå upp allt för tidigt (innan 4 på eftermiddagen, vill jag minnas), men trots detta hade jag masat mig upp innan det ens blivit ordentligt ljust. Hösten har kommit till Mähren, och uppe bland kullarna syns det bättre än nere på slätten. Tidigt på morgonen låg dimman tät, men när solen väl kämpat sig över trädtopparna brändes den snart bort. Den nya linjen lämnar den gamla sträckningen i Lupěné och försvinner in under bergen. En RegioSpider gick som lokaltåg från Česká Třebová:

Intill järnvägen är ett gammal ånglok och en finka uppställda för att markera var banan tidigare gick. Det finns skyltar med information och bilder om järnvägen lite här och var också.

En stund senare passerade Rx881 Hněvkov, en by som ligger mellan två tunnlar och som är så liten att den till och med saknar järnvägsstation:

Det finns många privata godoperatörer i Tjeckien, och de flesta använder begagnade lok. Ett tåg draget av en 181:a passerade i solskenet:

Vägen mellan byarna slingrar sig över kullarna, med utsikt över Lupěné. Till höger kan man se den gamla banvallen och ångloket. Ett EC från Slovakien fraget av en "Gorilla" var först ut:

Strax därefter kom ett försenat RegioJet från Prag åt andra hållet:

Ett LeoExpres kom susandes västerut:

Bilderna tog jag med ett par gamla objektiv (Nikon Series E och Tamron Adaptall), mest för att jag känner mig mer involverad i processen när jag måste ställa in allt själv, men begagnat glas ger också mycket kvalitet per krona om man är beredd att mecka lite med kamerans inställningar.

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-10-13 klockan 13:33:39.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Några höstbilder från Tjeckien

Bilderna tog jag med ett par gamla objektiv (Nikon Series E och Tamron Adaptall), mest för att jag känner mig mer involverad i processen när jag måste ställa in allt själv, men begagnat glas ger också mycket kvalitet per krona om man är beredd att mecka lite med kamerans inställningar.[/QUOTE]

Jag håller med om det där med gamla objektiv, håller på med det själv. Du behöver väl inte ens någon adapter till den kombinationen? Jag fotar med Micro 4/3 till vilket det finns adaptrar till de flesta vanliga objektivfattningarna.

/Gunnar

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lindkvist Visa inlägg
    Bilderna tog jag med ett par gamla objektiv (Nikon Series E och Tamron Adaptall), mest för att jag känner mig mer involverad i processen när jag måste ställa in allt själv, men begagnat glas ger också mycket kvalitet per krona om man är beredd att mecka lite med kamerans inställningar.
    Jag håller med om det där med gamla objektiv, håller på med det själv. Du behöver väl inte ens någon adapter till den kombinationen? Jag fotar med Micro 4/3 till vilket det finns adaptrar till de flesta vanliga objektivfattningarna.

/Gunnar[/QUOTE]

Nikon har ju behållit samma system en väldigt lång tid nu, så i stort sett alla gamla F-objektiv fungerar. Det är först nu med de nya Z-kamerorna de gett upp det där. Jag funderar dessutom på att "chippa" några av mina manuella objektiv så att jag kan fota i S och A-läge, men har inte kommit för mig ännu, vet ärligt talat inte hur mycket jag skulle använda det. Det enda problemet jag stött på är att många moderna kameror (särskilt de lite billigare, bland annat min) har mindre och mörkare sökare utan några fokushjälpmedel, så det kan vara krångligt få bilderna riktigt skarpa. Jag har byggt in en fokusskärm från en gammal Canon jag köpte för ett par kronor på en bazar i mitt kamerahus, och det hjälper en del, och jag har en förstoringslupp för sökaren jag använder när jag tar närbilder. Men riktigt enkelt blir det inte. Jag misstänker att just fokus är enklare med spegellösa hus än på traditionella spegelreflexkameror.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det fungerar utmärkt att ställa in skärpan manuellt med spegellösa kameror, man förstorar med den elektroniska sökaren och ser att ställa in bättre än vad man någonsin kunde gör i spegelreflexkamerorna. Jag har ett antal Takumar-objektiv som jag använde till min gamla Pentax och nu använder till Lumix.

/Gunnar

Senast redigerat av Gunnar Lindkvist den 2018-10-17 klockan 15:19:54.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lindkvist Visa inlägg
    Det fungerar utmärkt att ställa in skärpan manuellt med spegellösa kameror, man förstorar med den elektroniska sökaren och ser att ställa in bättre än vad man någonsin kunde gör i spegelreflexkamerorna. Jag har ett antal Takumar-objektiv som jag använde till min gamla Pentax och nu använder till Lumix.

/Gunnar
    Dessutom kan min Canon EOS M5 med röd färg i realtid markera vilka konturer i bilden som har rätt fokus. Väldigt smidig funktion.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •