Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Arlanda Express höjer priserna 16 oktober.

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Arlanda Express höjer priserna 16 oktober.

Nu blir det ännu dyrare att åka med Arlanda Express. En ny prislista gäller fr o m 16 oktober.

AEX nya Prislista

Enkelbiljett vill man nu ha 295 kronor för.

Senast redigerat av stinsx den 2018-10-12 klockan 17:53:18.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Arlanda Express höjer priserna 16 oktober.

Hutlöst egentligen. Tur att SJ endast tar mellan 175 - 205:- inkl stationsavgift på Arlanda. Kan man planera sin resa finns det pengar att spara.
    Resan från Stockholm tar ju lika lång tid oavsett man reser med SJ eller Arlanda Express..

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Dan P Visa inlägg
    Hutlöst egentligen. Tur att SJ endast tar mellan 175 - 205:- inkl stationsavgift på Arlanda. Kan man planera sin resa finns det pengar att spara.
    Resan från Stockholm tar ju lika lång tid oavsett man reser med SJ eller Arlanda Express..
    Men AEx går var 15 min och tidvis oftare. Och stationerna (Arn N och Arn S) ligger närmare resp terminaler. Vilket var för sig kan bedömas som en fördel.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Nä tacka vet jag flygtåget i Vilnius. 70 cent. Vad blir det ... knappt 8 kr.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Inte om du får vänta på SJ-tåget, vilket är en del av poängen med AEx; dvs att turtätheten är rätt hög en stor del av dygnet. Det i sig kostar pengar, eftersom det innebär att det vissa tider på dygnet går väldigt lågt belagda tåg. Den sortens trafik är det normalt sett bara skattesubventionerad trafik som kan ägna sig åt.

Sedan får man ha i minnet att taxi är ännu dyrare för ensamresenärer och det är inte ett helt osannolikt alternativ för många i kundgruppen, snarare än att vänta på ett SJ-tåg. Riktiga snåljåpar med gott om tid åker SL via Märsta.

AEx brukar också ha olika former av erbjudanden vissa dagar eller perioder för flera resenärer. Detta kan man se gäller även den nya prislistan, liksom att det fortfarande kommer att gå att boka i förväg över nätet och spara pengar. Dock förenklar man det erbjudandet väsentligt och det är ju faktiskt ett bättre erbjudande än tidigare. Det krävs bara 7 dagar i förväg för 195 kr. För att få ungefär samma pris krävdes tidigare bokning hela en månad i förväg och ännu mer för att få ett lägre pris än så.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Nä tacka vet jag flygtåget i Vilnius. 70 cent. Vad blir det ... knappt 8 kr.
    Men vem betalade resten? Lätt att glömma ...

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men vem betalade resten? Lätt att glömma ...
    Du menar att du har fått ett inbetalningskort från Brussel?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Du menar att du har fått ett inbetalningskort från Brussel?
    "Svenskar betalar mest

Sverige är så kallade nettobetalare, det vill säga Sverige betalar in mer till EU än vad landet får tillbaka i EU-stöd.

Tittar man på den faktiska nettoavgiften, alltså medlemsavgift minus mottaget EU-stöd per invånare, betalar svenskarna mest. Mellan åren 2010-2015 har svenskens nettobidrag uppgått till 183 euro, motsvarande 1 700 kronor, per år i snitt."

https://www.europaportalen.se/teman/sveriges-eu-avgift

Hur var det nu? Just det:

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    "Svenskar betalar mest

Sverige är så kallade nettobetalare, det vill säga Sverige betalar in mer till EU än vad landet får tillbaka i EU-stöd.

Tittar man på den faktiska nettoavgiften, alltså medlemsavgift minus mottaget EU-stöd per invånare, betalar svenskarna mest. Mellan åren 2010-2015 har svenskens nettobidrag uppgått till 183 euro, motsvarande 1 700 kronor, per år i snitt."
    https://www.europaportalen.se/teman/sveriges-eu-avgift
    Hur var det nu? Just det:
    Att man är nettobetalare till EU innebär dock inte att det är en dålig affär. Vi tjänar långt mer på den fria handeln med tillträde till EU marknad och utrikes handel är en i jämförelse med andra länder mycket hög andel av ekonomin. Det går ju att jämföra med Storbritannien som eftet Brexitomröstningen tappat 2,5% i BNP och detta innan man vet vad det blir för avtal. Så vi lär nog gå med vinst oavsett den höga medlemsavgiften.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Att man är nettobetalare till EU innebär dock inte att det är en dålig affär. Vi tjänar långt mer på den fria handeln med tillträde till EU marknad och utrikes handel är en i jämförelse med andra länder mycket hög andel av ekonomin. Det går ju att jämföra med Storbritannien som eftet Brexitomröstningen tappat 2,5% i BNP och detta innan man vet vad det blir för avtal. Så vi lär nog gå med vinst oavsett den höga medlemsavgiften.
    Det var inte det som var frågan och Litauen, där Vilnius ligger, var under samma period den största nettobidragstagaren i EU. Fakturan för detta från Bryssel har förstås i bildlig mening bland annat gått till Sverige, som finns i längst ut i den andra änden av skalan.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-10-12 klockan 21:04:43.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Åker aldrig Arlanda express privat. Tokdyrt med 295 när flygbussen tar 99 kr .

Avställd
    Medlem
    okt 2018

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Nu blir det ännu dyrare att åka med Arlanda Express. En ny prislista gäller fr o m 16 oktober.

AEX nya Prislista

Enkelbiljett vill man nu ha 295 kronor för.
    Värt att lägga till är att AEx senaste året har tagit bort både årskortet samt klippkortet för 50 resor. För mig som gör cirka 350 flighter per år så har kostnaden för AEx gått upp från 25k till 83k per år. Kan hålla med om att 25k kanske är i underkant om man åker så mycket som jag gör. Men att betala 83k för det enda rimliga alternativet för dagspendlande är inte ekonomiskt försvarsbart. Sen kan jag även tycka att flygbolagen/swedavia kan jobba hårdare för att få ihop paketerbjudanden för Frekventa resenärer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Re: Sv: Arlanda Express höjer priserna 16 oktober.

För sällan-resenärer är 195:- vid förköp 7 dagar klart intressant om man vill slippa skumpa runt på buss ner ön dubbla tiden.

Ibland fattar jag inte varför det inte går att konkurrera sönder busstrafiken på vissa sträckor. Kanske inte just denna då, men många andra där buss inte tillför något överhuvudtaget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Trots detta finns det många som betalar det dubbla för att få åka taxi. Som oftast inte är snabbare än tåget (nästan lika dålig jämförelse som mellan SJ och AEx).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Trots detta finns det många som betalar det dubbla för att få åka taxi. Som oftast inte är snabbare än tåget (nästan lika dålig jämförelse som mellan SJ och AEx).
    Är man två, som vi var enda gången jag åkt tjänsteresa Arlanda-Stockholm, så var det betydligt billigare med taxi. Och då kom vi ju direkt dit vi skulle och det var ju inte Stockholm C.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Avgår flyget vid 6-7 tiden på morgonen är det garanterat värt taxipengarna och även AEx "råkar"ju ut för ev spårspringare.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av nisso Visa inlägg
    Åker aldrig Arlanda express privat. Tokdyrt med 295 när flygbussen tar 99 kr .
    Jag har har åkt alla färdsätt trots att jag sällan flugit till Stockholm. En jobbresa valde jag Aex plus taxi när det var bråttom och tunnelbana+flygbuss tillbaka då det inte var bråttom (tid mellan möten och flyg). När jag gick mellan tunnelbana och flygbuss och såg Göteborg på Cst skylt och ångrade att jag inte åkt tåget, men resebyrån hade bokat. När jag åkte privat Kiruna-Göteborg via tåg som ställdes in Gälivare. ersättningsbuss till hotell i Luleå, flyg till Stockholm och Blå tåget sen, då åkte jag från Arlanda buss till Märsta och pendeltåg.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-30 klockan 15:48:28.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Re: Sv: Arlanda Express höjer priserna 16 oktober.

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    För sällan-resenärer är 195:- vid förköp 7 dagar klart intressant om man vill slippa skumpa runt på buss ner ön dubbla tiden.

Ibland fattar jag inte varför det inte går att konkurrera sönder busstrafiken på vissa sträckor. Kanske inte just denna då, men många andra där buss inte tillför något överhuvudtaget.
    På vissa håll finns inte busstrafik. På andra går tåg och buss parallellt, oftast väljer resenärer det pga lägre pris.
    Oftast är det bättre tidtabellhållning med buss om man accepterar max 15 min försening. Bussar har ofta tajta tidtabeller och är ofta småförsenade, men sällan stora förseningar, inga signalfel, kontaktledningsfel, andra bussar ivägen, misstänkt vägspring bryr sig polisen inte om etc.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    På vissa håll finns inte busstrafik. På andra går tåg och buss parallellt, oftast väljer resenärer det pga lägre pris.
    Oftast är det bättre tidtabellhållning med buss om man accepterar max 15 min försening. Bussar har ofta tajta tidtabeller och är ofta småförsenade, men sällan stora förseningar, inga signalfel, kontaktledningsfel, andra bussar ivägen, misstänkt vägspring bryr sig polisen inte om etc.
    Olyckor och köer är doch betydligt vanligare. Senast idag var det en olycka norrut i höjd med Upplands Väsby som skapade långa köer. Folk som skulle ta bil eller buss till Arlanda uppmanades att vara ute i extra god tid.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Olyckor och köer är doch betydligt vanligare. Senast idag var det en olycka norrut i höjd med Upplands Väsby som skapade långa köer. Folk som skulle ta bil eller buss till Arlanda uppmanades att vara ute i extra god tid.
    "Förseningar uppstår i tågtrafiken norr om Stockholm C. Detta påverkar fjärr- och regionaltåg Stockholm - Arlanda/Märsta - Uppsala, Arlanda Express samt SL pendeltåg Uppsala-Stockholm City-Södertälje centrum och Märsta-Stockholm City-Nynäshamn. Reparatörer är på platsen men prognos saknas på när felet kan vara åtgärdat. Orsaken är signalfel i Solna."

(Jag har sett att åtminstone AEx tidigare även har ställt in några avgångar.)

Tillägg: Sedan är det korrekt att det ofta är köer av olika skäl, inte tu tal om det, men om man nu ska ge hela bilden av dagens begivenheter...

Senast redigerat av ztenlund den 2018-10-30 klockan 18:28:45.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •