Nu blir det ännu dyrare att åka med Arlanda Express. En ny prislista gäller fr o m 16 oktober.
AEX nya Prislista
Enkelbiljett vill man nu ha 295 kronor för.
Nu blir det ännu dyrare att åka med Arlanda Express. En ny prislista gäller fr o m 16 oktober.
AEX nya Prislista
Enkelbiljett vill man nu ha 295 kronor för.
Senast redigerat av stinsx den 2018-10-12 klockan 17:53:18.
Hutlöst egentligen. Tur att SJ endast tar mellan 175 - 205:- inkl stationsavgift på Arlanda. Kan man planera sin resa finns det pengar att spara.
Resan från Stockholm tar ju lika lång tid oavsett man reser med SJ eller Arlanda Express..
Nä tacka vet jag flygtåget i Vilnius. 70 cent. Vad blir det ... knappt 8 kr.
Inte om du får vänta på SJ-tåget, vilket är en del av poängen med AEx; dvs att turtätheten är rätt hög en stor del av dygnet. Det i sig kostar pengar, eftersom det innebär att det vissa tider på dygnet går väldigt lågt belagda tåg. Den sortens trafik är det normalt sett bara skattesubventionerad trafik som kan ägna sig åt.
Sedan får man ha i minnet att taxi är ännu dyrare för ensamresenärer och det är inte ett helt osannolikt alternativ för många i kundgruppen, snarare än att vänta på ett SJ-tåg. Riktiga snåljåpar med gott om tid åker SL via Märsta.
AEx brukar också ha olika former av erbjudanden vissa dagar eller perioder för flera resenärer. Detta kan man se gäller även den nya prislistan, liksom att det fortfarande kommer att gå att boka i förväg över nätet och spara pengar. Dock förenklar man det erbjudandet väsentligt och det är ju faktiskt ett bättre erbjudande än tidigare. Det krävs bara 7 dagar i förväg för 195 kr. För att få ungefär samma pris krävdes tidigare bokning hela en månad i förväg och ännu mer för att få ett lägre pris än så.
"Svenskar betalar mest
Sverige är så kallade nettobetalare, det vill säga Sverige betalar in mer till EU än vad landet får tillbaka i EU-stöd.
Tittar man på den faktiska nettoavgiften, alltså medlemsavgift minus mottaget EU-stöd per invånare, betalar svenskarna mest. Mellan åren 2010-2015 har svenskens nettobidrag uppgått till 183 euro, motsvarande 1 700 kronor, per år i snitt."
https://www.europaportalen.se/teman/sveriges-eu-avgift
Hur var det nu? Just det:![]()
Att man är nettobetalare till EU innebär dock inte att det är en dålig affär. Vi tjänar långt mer på den fria handeln med tillträde till EU marknad och utrikes handel är en i jämförelse med andra länder mycket hög andel av ekonomin. Det går ju att jämföra med Storbritannien som eftet Brexitomröstningen tappat 2,5% i BNP och detta innan man vet vad det blir för avtal. Så vi lär nog gå med vinst oavsett den höga medlemsavgiften.
Det var inte det som var frågan och Litauen, där Vilnius ligger, var under samma period den största nettobidragstagaren i EU. Fakturan för detta från Bryssel har förstås i bildlig mening bland annat gått till Sverige, som finns i längst ut i den andra änden av skalan.
Senast redigerat av ztenlund den 2018-10-12 klockan 21:04:43.
Åker aldrig Arlanda express privat. Tokdyrt med 295 när flygbussen tar 99 kr .
Värt att lägga till är att AEx senaste året har tagit bort både årskortet samt klippkortet för 50 resor. För mig som gör cirka 350 flighter per år så har kostnaden för AEx gått upp från 25k till 83k per år. Kan hålla med om att 25k kanske är i underkant om man åker så mycket som jag gör. Men att betala 83k för det enda rimliga alternativet för dagspendlande är inte ekonomiskt försvarsbart. Sen kan jag även tycka att flygbolagen/swedavia kan jobba hårdare för att få ihop paketerbjudanden för Frekventa resenärer.
För sällan-resenärer är 195:- vid förköp 7 dagar klart intressant om man vill slippa skumpa runt på buss ner ön dubbla tiden.
Ibland fattar jag inte varför det inte går att konkurrera sönder busstrafiken på vissa sträckor. Kanske inte just denna då, men många andra där buss inte tillför något överhuvudtaget.
Avgår flyget vid 6-7 tiden på morgonen är det garanterat värt taxipengarna och även AEx "råkar"ju ut för ev spårspringare.../Ulf
Jag har har åkt alla färdsätt trots att jag sällan flugit till Stockholm. En jobbresa valde jag Aex plus taxi när det var bråttom och tunnelbana+flygbuss tillbaka då det inte var bråttom (tid mellan möten och flyg). När jag gick mellan tunnelbana och flygbuss och såg Göteborg på Cst skylt och ångrade att jag inte åkt tåget, men resebyrån hade bokat. När jag åkte privat Kiruna-Göteborg via tåg som ställdes in Gälivare. ersättningsbuss till hotell i Luleå, flyg till Stockholm och Blå tåget sen, då åkte jag från Arlanda buss till Märsta och pendeltåg.
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-30 klockan 15:48:28.
På vissa håll finns inte busstrafik. På andra går tåg och buss parallellt, oftast väljer resenärer det pga lägre pris.
Oftast är det bättre tidtabellhållning med buss om man accepterar max 15 min försening. Bussar har ofta tajta tidtabeller och är ofta småförsenade, men sällan stora förseningar, inga signalfel, kontaktledningsfel, andra bussar ivägen, misstänkt vägspring bryr sig polisen inte om etc.
"Förseningar uppstår i tågtrafiken norr om Stockholm C. Detta påverkar fjärr- och regionaltåg Stockholm - Arlanda/Märsta - Uppsala, Arlanda Express samt SL pendeltåg Uppsala-Stockholm City-Södertälje centrum och Märsta-Stockholm City-Nynäshamn. Reparatörer är på platsen men prognos saknas på när felet kan vara åtgärdat. Orsaken är signalfel i Solna."
(Jag har sett att åtminstone AEx tidigare även har ställt in några avgångar.)
Tillägg: Sedan är det korrekt att det ofta är köer av olika skäl, inte tu tal om det, men om man nu ska ge hela bilden av dagens begivenheter...
Senast redigerat av ztenlund den 2018-10-30 klockan 18:28:45.