Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Dum idé att låta tågen vända vid gränsen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dum idé att låta tågen vända vid gränsen

Personligen instämmer jag i rubriken. Man kan naturligtvis diskutera Öresundstågens bekvämlighet, men fördelarna med linjedragningarna överväger. Som boende i Halmstad ser jag fördelarna att snabbt nå både Malmö och Göteborg och mellanliggande kommuner med många avgångar. Vid närmre eftertanke, tycker jag det är ett riktigt korkat förslag. (Aj, där tog jag kanske i. Men moderatorn får ge mig en reprimand.)

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-1...da-vid-gransen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dum idé att låta tågen vända vid gränsen

Håller med. Observera att det är länsgränsen som avses, vilket gör idén ännu dummare. Jag trodde först att det var riksgränsen som avsågs.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag håller också med rubriken. Resten av artikeln är en betalartikel, så jag vet inte vad som sägs i artikeln i övrigt.

/Christer

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag förstår insändarens tankegång. Men han verkar utgå från att det öresundstågen är en skånsk grej de andra bara är med i på ett hörn men det är ju så att ett inte flrsymbart antal av tågsätten rent fysiskt ägs av de andra RKTM.

Men som frekvent resenär på tåg 1033 så förstår jag helt tankegången. (Någon med tillgång till div system får gärna kolla rättidigheten generellt för detta tåg)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag förstår insändarens tankegång. Men han verkar utgå från att det öresundstågen är en skånsk grej de andra bara är med i på ett hörn men det är ju så att ett inte flrsymbart antal av tågsätten rent fysiskt ägs av de andra RKTM.

Men som frekvent resenär på tåg 1033 så förstår jag helt tankegången. (Någon med tillgång till div system får gärna kolla rättidigheten generellt för detta tåg)
    En snabbkoll av hur 1033 gick idag så var det i tid över gränsen till Skåne och ända till Ängelholm, sen gick det utför och det tappade över en halvtimme till Helsingborg.
    I går var det i princip samma sak även om bara 10 minuter tappades mellan Ängelholm och Helsingborg.

Så baserat på ett något bristfälligt underlag så skulle det inte bli bättre av att tågen startade i Båstad. (Stationen ligger väl i Skåne även om den är väldigt nära Hallandsgränsen)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Personligen instämmer jag i rubriken. Man kan naturligtvis diskutera Öresundstågens bekvämlighet, men fördelarna med linjedragningarna överväger. Som boende i Halmstad ser jag fördelarna att snabbt nå både Malmö och Göteborg och mellanliggande kommuner med många avgångar. Vid närmre eftertanke, tycker jag det är ett riktigt korkat förslag. (Aj, där tog jag kanske i. Men moderatorn får ge mig en reprimand.)

Självklart, om varje tåg bara körs inom ett län kommer förseningarna att minska markant. (ironi)

Dock en viss nackdel att det blir tågbyte vid varje länsgräns.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Självklart, om varje tåg bara körs inom ett län kommer förseningarna att minska markant. (ironi)

Dock en viss nackdel att det blir tågbyte vid varje länsgräns.
    Skulle tro att statistiskt sett så minskar nog tågens försening om de bara går korta sträckor. Resenärens försening däremot riskerar att stiga då pga väntan på nästa tåg istället för fortsätta åka med sent tåg. Men nu är det ju inte resenärens försening som mäts. ;)

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

”Jag åker bara mellan Malmö C och Eslöv så jag önskar att tågen vänder där!”

Så sjukt trött på den mentaliteten. Det bästa med kommunikationerna på västkusten är ju just att det går tåg så ofta och långt fantastiskt för både turism och arbetsmarknaden!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    En snabbkoll av hur 1033 gick idag så var det i tid över gränsen till Skåne och ända till Ängelholm, sen gick det utför och det tappade över en halvtimme till Helsingborg.
    I går var det i princip samma sak även om bara 10 minuter tappades mellan Ängelholm och Helsingborg.

Så baserat på ett något bristfälligt underlag så skulle det inte bli bättre av att tågen startade i Båstad. (Stationen ligger väl i Skåne även om den är väldigt nära Hallandsgränsen)
    Jag vet bara att tåget är minst 3-5min, ofta mer varje dag när det kommer till Landskrona. Pågatågen och PågatågExpress är i regel i tid eller någon enstaka minut sent.

Man kan ju tycka att 5min inte är mycket men på en 15min tågresa är det ju en del och innebär senare buss i Lund osv.

Jag har ärligt inte tittat var förseningen uppkommer annat än att det är någonstans norr om Helsingborg. Men Ängelholm-Helsingborg är ju en känslig sträcka men enkelspår.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Absolut borde Ängelholm-Helsingborg vara dubbelspår hela vägen eller åtminstone till Maria snarast medan nya Helsingborg C väl dröjer

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg

Vem har föreslagit vändning vid länsgräns?

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-10-12 klockan 17:16:27.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag vet bara att tåget är minst 3-5min, ofta mer varje dag när det kommer till Landskrona. Pågatågen och PågatågExpress är i regel i tid eller någon enstaka minut sent.

Man kan ju tycka att 5min inte är mycket men på en 15min tågresa är det ju en del och innebär senare buss i Lund osv.

Jag har ärligt inte tittat var förseningen uppkommer annat än att det är någonstans norr om Helsingborg. Men Ängelholm-Helsingborg är ju en känslig sträcka men enkelspår.
    Förseningen verkar ofta uppstå vid Maria när jag kikar lite längre tillbaka i historiken.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Vem har föreslagit vändning vid länsgräns?
    I trådstarten finns en länk till en insändare som kritiserar en (länkad) artikel där det föreslås att Öresundstågen inte ska köra över Skåne-gränsen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I trådstarten finns en länk till en insändare som kritiserar en (länkad) artikel där det föreslås att Öresundstågen inte ska köra över Skåne-gränsen.
    Men det är ju så dj-a dumt att det inte behöver diskuteras.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men det är ju så dj-a dumt att det inte behöver diskuteras.
    Behöver du verkligen svära som svar på att jag helt sakligt besvarar en ställd fråga? Och att ifrågasätta om en fråga behöver diskuteras är väl att avvika från ämnet?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Behöver du verkligen svära som svar på att jag helt sakligt besvarar en ställd fråga? Och att ifrågasätta om en fråga behöver diskuteras är väl att avvika från ämnet?
    Jag menar att förslaget i insändaren är så dumt att det aldrig kommer att genomföras. Därmed är det inte heller så mycket att diskutera.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jag menar att förslaget i insändaren är så dumt att det aldrig kommer att genomföras. Därmed är det inte heller så mycket att diskutera.
    Jag kan å andra sidan både ha respekt för att andra människor kan ha andra uppfattningar än jag och förstå tanken bakom förslaget, fast jag tycker ändå det är dåligt, vilket naturligtvis betyder att jag inlåter mig att "diskutera" det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Insändaren är betalmaterial och någon länk till artikeln ser jag inte.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Insändaren är betalmaterial och någon länk till artikeln ser jag inte.
    Jag har inte betalat något, men har ändå kunnat läsa Sydsvenskans Läsarartiklar (under området Åsikter), dvs vad jag skulle kallat insändare.
    Det ursprungliga förslaget att stoppa vid första station efter Skåne-gränsen framfördes i denna Läsarartikel: https://www.sydsvenskan.se/2018-10-0...r-skanegransen
    Antagligen är den också betalartikel om man förbrukat sin gratis-pott.

Och den ursprungliga förslagsställaren verkar inte insatt i ägarförhållandena och hans åsikter är knappast värda att diskutera, men jag kunde läsa och småle åt dem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har inte betalat något, men har ändå kunnat läsa Sydsvenskans Läsarartiklar (under området Åsikter), dvs vad jag skulle kallat insändare.
    Det ursprungliga förslaget att stoppa vid första station efter Skåne-gränsen framfördes i denna Läsarartikel: https://www.sydsvenskan.se/2018-10-0...r-skanegransen
    Antagligen är den också betalartikel om man förbrukat sin gratis-pott.

Och den ursprungliga förslagsställaren verkar inte insatt i ägarförhållandena och hans åsikter är knappast värda att diskutera, men jag kunde läsa och småle åt dem.
    Jag har tydligen förbrukat min gratispott. Den kan inte ha varit stor.

Förr i tiden fanns det kända skåningar som mer eller mindre allvarligt föreslog en mur mellan Skåne och Småland. Kanske lite av den andan lever kvar hos en del.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •