Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tåg i Bergslagen i Bergslagen

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Tåg i Bergslagen i Bergslagen

Tillsammans med en annan forumit blev det en liten fotorunda igår. Vi lämnade Stockholm runt 9-draget, styrde rätt planlöst västerut och fick en riktigt trevlig liten biltur i det otroligt vackra höstvädret. Naturen är som absolut bäst just precis nu.

Första nedslaget blev vid den klassiska bruksmiljön i Ramnäs. Inte speciellt mycket liv när vi var där, men väldigt vackert.

Därefter hamnade vi utmed linjen mellan Ramnäs och Virsbo. Här kommer en X14-vagn på väg från Västerås mot Fagersta i kraftigt motljus.

Inte särskilt långt därifrån kom det här Regina-tåget. Om jag inte är helt felupplyst så var det vid den här korsningen som den tragiska olyckan skedde, där ett likadant tåg körde in i en gödseltransport.

En bit söder om Fagersta kom den här X14-motorvagnen på väg från Västerås till Fagersta.

Nu har vi förflyttat oss förbi Fagersta och är utmed System M-sträckan mot Ludvika. Här kommer en X14-motorvagn på väg från Ludvika till Västerås.
    Vad heter platsen? Vad heter platsen!

Vid Hagge passerade den här Regina-motorvagnen på väg mot Ludvika över sjöbanken.

Tåg från Ludvika mot Västerås mellan Ludvika och Hagge utmed Nedra Hillens strand.

Dagens sista tågbild togs mellan Klenshyttan och Grängesberg och visar ett Reginatåg på väg ned från Borlänge, troligtvis mot Mjölby.

Sedan bar det av hyfsat raka vägen tillbaka till Stockholm. Nordost om Ängelsberg stannade vi vid en del av området för den stora skogsbranden 2014, för att se solen gå ned...

Senast redigerat av Simon B den 2018-10-12 klockan 12:07:52.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tåg i Bergslagen i Bergslagen

Svamlade något om nedlagd godstrafik hit nyss. Hade förväxlat med Virsbo, där godstrafiken lades ned i månadsskiftet sep-okt, men inte läst något om det och blir därför osäker på om jag hört rätt

Fin bild

Första nedslaget blev vid den klassiska bruksmiljön i Ramnäs. Inte speciellt mycket liv när vi var där, men väldigt vackert.

Senast redigerat av Bjarnulf den 2018-10-12 klockan 13:03:56.

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Vid Hagge passerade den här Regina-motorvagnen på väg mot Ludvika över sjöbanken.

Fina bilder allihop, men den här är min favorit! Fantastiskt snyggt!

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-10-13 klockan 13:29:24.

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Riktigt snyggt Simon! Kanske lägger ut någon av mina bilder från dagen också så småningom.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kanonfina bilder, och vad fint det är runt Bergslagen.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Tack för alla glada tillrop!

Bjarnulf: Hoppas att trafiken till Ramnäs inte är nedlagd. Vi lyckades inte se några vagnar, men spåret såg ut att vara relativt nyligen trafikerat, inte igenrostat. Det är en fantastiskt fin miljö, och jag skulle gärna vilja fota en växling där någon gång. Chanserna för det är väl rätt så små, då det krävs god timing och jag aldrig normalt befinner mig i närheten. Men man kan ju hoppas...

Kristian: Ser fram emot det!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg

Wow, det är ju en helt fantastisk bild!

Tidigare: calken. Nu en 26-årig Uppsala-bo som pluggar till präst och ibland kör buss.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •