Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

  1. #1
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    795

    Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

    Trafikverkets justerade planer för utbyggnad av rapidbanorna berättades det om häromdagen här i PV. I dag kompletteras informationen i Svenska Dagbladet med en intervju med verkets chef för nationell planering, Lennart Kalander.

    Förutom att han bekräftar att man nu övergått till att planera Ostlänken för 250 km/h i stället för 320, framhåller han att byggtiden förlängs med två år. Banan blir inte klar förrän år 2035.

    För mig ter det sig underligt att det ska behöva ta två år längre tid att bygga en bana som i princip redan är utstakad. Enda skillnaden är att man bestämt sig för att övergå från slab track till sedvanlig makadam. Dessutom förefaller den påstådda inbesparingen på 11 mdr kr vara kraftigt överdriven. En så enorm skillnad i bygg- och planeringskostnad kan det väl inte vara för en så kort järnvägssträcka som det gäller (närmare en miljard kr per mil).

    Kanske någon annan än Lennart Kalander kan förklara detta. Eller är det så enkelt som att SvD misstolkat informationen?


  2. #2
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 119

    Sv: Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

    Jag gissar på att det krävs omtag i stora delar av förfrågningsunderlaget. För att få det bra så krävs det tid, speciellt när det handlar om ett sånt stort projekt som detta!

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    126

    Sv: Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

    2012 sa man: byggstart 2017, färdigt 2027. Så egentligen är vi väl uppe i åtta års försening nu.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    52

    Sv: Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

    Ostlänken kommer inte att bli klar 2035 heller utan ytterligare fördröjas av olika anledningar. Vill egentligen Trafikverket arbeta och planera för järnvägar när det är så besvärligt, enklare är ju att bygga ut motorvägen mellan Östergötland och Stockholm? På den nya motorvägen kan man istället köra sk. superbussar i hög hastighet, självkörande bilar och elektriska långtradare.
    Om nu Ostlänken ändå byggs och blir klar i en avlägsen framtid kommer man att upptäcka att allt ändå blev tokigt och helfel. Järnvägar och tåg är inte längre något som kan hanteras korrekt i Sverige.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jag gissar på att det krävs omtag i stora delar av förfrågningsunderlaget. För att få det bra så krävs det tid, speciellt när det handlar om ett sånt stort projekt som detta!
    Det är väl bara att skicka ut ett KFU!

    /TKO


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    700

    Sv: Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det är väl bara att skicka ut ett KFU!

    /TKO
    Även ett KFU kan ta tid. Har man ens skickat ut ett FU?


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jag gissar på att det krävs omtag i stora delar av förfrågningsunderlaget. För att få det bra så krävs det tid, speciellt när det handlar om ett sånt stort projekt som detta!
    Hastigheten sänks för att regeringen inte vill bevilja de pengar som det nu räknas med för att få 320 på Ostlänken. Man måste ändra en del planer för att det ska bli 250, tillåta lite skarpare kurvor och krön, annars sparar man inte de pengar som är vitsen med att ha 250.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-12 klockan 18:42:57.

  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 880

    Sv: Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

    Det är väl snarare så att man nu, när man börjat arbeta praktiskt också, hamnar i verkligheten och då upptäcker att fantasitider som man gissat sig till, inte kommer att hålla nått vidare bra. Alltså ändra till verklighet...
    Man kan ju se tex på Kardonbanan som bygget pågått några månader för, där det schaktas ganska frisk just nu, samt sker anpassning av Åby. Denna bana kommer att kunna tas i bruk 2021, så först då, kan man alltså börja bygga inne på Ståthöga i Norrköping. Naturligtvis kommer ju arbeten att påbörjas på många platser innan dess, men Kardonbanan är ändå viktig länk i det totala.
    Sen tor ju jag inte att förutsättningarna ändras så väldigt ändå, för det borde ju gjorts parallella arbeten i underlagen, fram till dess valet är gjort.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Även ett KFU kan ta tid. Har man ens skickat ut ett FU?
    Nej jag tror inte man gått ut med någon förfrågan ännu!

    /TKO


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    118

    Sv: Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

    Håller delvis med! Känns som mycket av stora järnvägsinvesteringar kommer på tok för sent för vara en ordentlig pusselbit i ett fossilfritt transportsystem.


  11. #11
    Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    83

    Sv: Trafikverket: Ostlänken fördröjs två år

    Citat Ursprungligen postat av Per-Olov Brännlund Visa inlägg
    Ostlänken kommer inte att bli klar 2035 heller utan ytterligare fördröjas av olika anledningar. Vill egentligen Trafikverket arbeta och planera för järnvägar när det är så besvärligt, enklare är ju att bygga ut motorvägen mellan Östergötland och Stockholm? På den nya motorvägen kan man istället köra sk. superbussar i hög hastighet, självkörande bilar och elektriska långtradare.
    Om nu Ostlänken ändå byggs och blir klar i en avlägsen framtid kommer man att upptäcka att allt ändå blev tokigt och helfel. Järnvägar och tåg är inte längre något som kan hanteras korrekt i Sverige.
    Ja du P-O, jag tror att det inte byggs alls utan vi alla tvingas flytta till tjockholm (= centrum) ifall vi vill åka tåg.
    Tågen kommer att gå som längst till Järna eller Gnesta (= innanför de "Nya Tullarna"), Pendeltåg.
    Alla ska åka Pendel, T-bana eventuellt spårvagn, kanske även buss och el-cykel. Allt skall ju vara el-drivet.
    Landsbygden utanför de "Nya Tullarna" kommer att avfolkas genom att all service försvinner och bara finns i storstäderna.
    Vill du handla något, besöka tandvård, sjukvård, bank eller myndighet, blir det mångmilafärd till närmaste storstad ifall du envisas med att bo på landet (= utanför de "Nya Tullarna" = periferin = mer är 10 mil från centrum).
    Behöver du tanka din gamla diesel-AUDI, blir det omöjligt att göra det, då den sista macken är nedlagt.
    De nya höghastighetstågen på den nya superbanan blåser raka vägen till Göteborg eller Malmö och Kontinenten i minst 350 kmh.
    Att de skulle stanna någonstans på vägen kan man glömma. Vill du åka med skall du börja och sluta resan vid "ändpunkterna". PUNKT.

    / Hannu med hatten på kverulanthumör och boende i periferin


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •