Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Fem i tolv

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Fem i tolv

Klockan är fem i tolv för en hel del företeelser på den här bilden som jag tog i Vagnhärad i april 1971. Passande nog visar stationsuret just kl 11.55 också.

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fem i tolv

Var går man in till den kungliga väntsalen?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Var går man in till den kungliga väntsalen?
    Dörren längst till höger mot plattform räknat, gäller idag.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Menar du att det väntrummet ännu är i bruk?

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Sökte lite på nätet och fann att hembygdsföreningen tagit hand om och vårdar den kungliga väntsalen i Vagnhärads stationshus.

http://Kungliga väntsalen - infoblad

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

Klockan är fem i tolv för en hel del företeelser på den här bilden som jag tog i Vagnhärad i april 1971. Passande nog visar stationsuret just kl 11.55 också.
    Ännu en mästerlig historisk järnvägsbild signerad Mr G!

Man kan grotta ned sig i bildens många spännande och intressanta detaljer från ett tåg-Sverige för inte så länge sedan. Men det är just dessa vardagsbilder från den svenska järnvägen för knappt 50 år sedan vilka nu är så viktiga sedda i ett historiskt perspektiv.

Detta eftersom många fotografer dåförtiden inte brydde sig om att dokumentera den vardag vid järnvägen som inte kändes så betydelsefull – den låg ju alltför nära och kändes kanske oviktig – men som nu är ett viktigt historiskt minne. Bravo alltså Mr G för att du var så förutseende i Vagnhärad denna aprildagen i början på 70-talet! 😊👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Tack Arne. Det var snällt sagt. En lördag är bilden tagen minns jag. Förutom trafiken på järnvägen visar den också den dåtida vägtrafiken på nationalpulsådern E4, som vid den här tidpunkten skar rakt igenom Vagnhärad och många andra mindre orter i Södermanland. Trafiken där ser inte ut att vara särskilt intensiv just när bilden togs i alla fall.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Menar du att det väntrummet ännu är i bruk?
    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Sökte lite på nätet och fann att hembygdsföreningen tagit hand om och vårdar den kungliga väntsalen i Vagnhärads stationshus.

http://Kungliga väntsalen - infoblad
    Inte i bruk för allmänheten, men alltså bevarad.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Bilden ser bekant ut, jag tänkte direkt: Det tåget går till Västerljung, och när jag kollat i sommartidtabellen 1970 så stämmer det bra: Tåg 3207, Vardagar (som alltså inkluderade lördagar), 2 klass, Vagnhärad 11.55, från Södertälje C 11.14, och ankomst Västerljung 12.00. Passerade Vagnhärad 12.15 på återvägen.
    Och om samma bild, eller en från samma tillfälle, visats tidigare så är det bara bra att du visar den igen, den är så bra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Inte i bruk för allmänheten, men alltså bevarad.
    Jag fattar informationsbladet så att vem som helst kan hyra lokalen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett år kvar med de där tågen. 1972-05-28 upphörde trafiken. Tågklareraren gick hem 1968-11-20 när det grå teknikerhuset tog över. Fjärrblockeringen infördes.

Persontrafik startade upp igen 1991-08-19 och då fanns inte den där övergången vid plattformen från åsidan, hitsidan kvar, men det brydde sig inte vagnhäradsborna om, de hade ju alltid gått den vägen.
    Många år efter den nya trafikstarten, byggdes den nuvarande plattformsövergången med bommarna.

Årtal från SJK Järnvägsdata

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Vagnen är framkörd och redo för ny körning.
    Inte den spårgående. Nej den svarta vagnen.

Taxiåkaren har för bara något år sen investerat i ny bil.
    En Mercedes Diesel. Det var den bilen många taxiåkare
    helst ville ha. Den var inte billig i inköp. Men den hade
    låga drift och underhållskostnader på lång sikt. Pålitlig,
    driftsäker och extra utrustad med automatisk växellåda.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ett år kvar med de där tågen. 1972-05-28 upphörde trafiken. Tågklareraren gick hem 1968-11-20 när det grå teknikerhuset tog över. Fjärrblockeringen infördes.

Årtal från SJK Järnvägsdata
    En eller ett par av de forna tågklarerarna var kanske kvar och skötte biljettförsäljning samt expediering av res- och expressgods, styckegods och vagnslaster. De parkerade bagagevagnarna på bilden tyder på att stationen fortfarande var bemannad.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Jag fattar informationsbladet så att vem som helst kan hyra lokalen.
    Det ger nog lite ekonomi för hembygdsföreningen. Och alltså inte egentligen bevarad utan återrenoverad till ursprungsskick. Den upphörde alltså som funktion kunglig väntsal 1937. Malmö hade länge en kunnglig väntsal men den byggdes om för några år sedan till restaurang Bistro Royal med många detaljer i inredningen kvar. Stockholm C har den enda kungliga väntsal som kan användas för sin ursprungliga funktion men kan även där användas för sällskap eller företag som vill använda den. För både Malmö och Stockholm har man frågat kungen och hovet har meddelat att det inte finns några invändningar. Egentligen betydelselöst eftersom lokalerna tillhör Jernhusen men det ansågs artigt att fråga om saken. Sedan är det inte så mycket i järnvägsvärlden som är reserverat för kungafamiljen mer än kanske att ÖSLJ har en kungavagn som kan användas, och har använts, av kungafamiljen. Den ägs av ÖSLJ ,kan hyras av privatpersoner men kungen har godkänt att man får ha statsvapnet på vagnen.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Bilden ser bekant ut, jag tänkte direkt: Det tåget går till Västerljung, och när jag kollat i sommartidtabellen 1970 så stämmer det bra: Tåg 3207, Vardagar (som alltså inkluderade lördagar), 2 klass, Vagnhärad 11.55, från Södertälje C 11.14, och ankomst Västerljung 12.00. Passerade Vagnhärad 12.15 på återvägen.
    Och om samma bild, eller en från samma tillfälle, visats tidigare så är det bara bra att du visar den igen, den är så bra.
    Du har nog rätt i att jag har visat bilden i Postvagnen tidigare. Men, jag har ingen dunderkoll vilka av mina bilder som har publicerats här tidigare. Bör i så fall ha varit för ca 15 år sedan, och sen dess har det väl tillkommit en och annan besökare här, och de kanske tycker att det kan vara intressant att se. Dessutom är det så att de flesta bilderna som jag la ut i början av seklet hade inscannats med den gamla ångscannern, som slopades för ca 10 år sen. Frågan är väl nu hur länge den nuvarande scannern kan göra ok ifrån sig. De bilder jag lägger ut nu är nyinscannade, och förhoppningsvis med bättre bildkvalitet än tidigare. Och eftersom jag ändå tänker scanna in allt på nytt, spelar det inte heller någon roll för mig om bilden finns inscannad tidigare eller ej. Om det blir en och annan repris som slinker med när jag lägger ut nya bilder här, hoppas jag med överseende om detta. Finns som sagt bilder som tål att ses både två och tre gånger.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Du har nog rätt i att jag har visat bilden i Postvagnen tidigare. Men, jag har ingen dunderkoll vilka av mina bilder som har publicerats här tidigare. Bör i så fall ha varit för ca 15 år sedan, och sen dess har det väl tillkommit en och annan besökare här, och de kanske tycker att det kan vara intressant att se. Dessutom är det så att de flesta bilderna som jag la ut i början av seklet hade inscannats med den gamla ångscannern, som slopades för ca 10 år sen. Frågan är väl nu hur länge den nuvarande scannern kan göra ok ifrån sig. De bilder jag lägger ut nu är nyinscannade, och förhoppningsvis med bättre bildkvalitet än tidigare. Och eftersom jag ändå tänker scanna in allt på nytt, spelar det inte heller någon roll för mig om bilden finns inscannad tidigare eller ej. Om det blir en och annan repris som slinker med när jag lägger ut nya bilder här, hoppas jag med överseende om detta. Finns som sagt bilder som tål att ses både två och tre gånger.
    Jag tror inte det är någon av oss läsare som tycker illa vara, om någon av dina många och fina bilder har råkat bli visad för länge sedan (och då inskannad på en ångskanner). Tvärtom - roligt att få se den igen. Men om det hade varit så att du tog två olika bilder i Vagnhärad så hade det förstås varit roligt att få se båda; dock var det alltså inte på det viset.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-10-13 klockan 11:51:30.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag tror inte det är någon av oss läsare som tycker illa vara, om någon av dina många och fina bilder har råkat bli visad för länge sedan (och då inskannad på en ångskanner). Tvärtom - roligt att få se den igen. Men om det hade varit så att du tog två olika bilder i Vagnhärad så hade det förstås varit roligt att få se båda; dock var det alltså inte på det viset.
    Lär väl knappast ha tagit endast en bild vid det tillfället, så det kommer nog fram någon mer när jag gräver i asken. Vill minnas att det finns en bild, gissningsvis visad här, på ett loktåg som inkommer Vagnhärad söderifrån, tagen från samma kulle. Jag gräver vidare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •