Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Modernisering av ÖBB 1144

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Modernisering av ÖBB 1144

Man kan hitta följande pressmeddelande här och var:

Transmashholding’s maintenance services business LocoTech and Austrian Federal Railways’ ÖBB Technische Services have signed an agreement to co-operate to modernise, maintain and lease locomotives used in Austria, Hungary and southeast Europe.

As the the first stage of the planned co-operation, LocoTech is to develop a concept for the modernisation of electric locomotives.

ÖBB TS is interested in the modernisation of up to 80 Class 1144 electric locomotives originally manufactured by BBC, ELIN, Siemens and SGP in 1976-95 as Class 1044.

Nu säger detta inget om vad denna modernisering kan tänkas bestå av. Min tyska är usel, men en del här är ju bra på det, så det kanske skulle gå att googla fram något mer? Jag antar att ÖBB har något mål med detta. Men jag hittar inget på engelska. Dessa lok är ju lite inspirerade av RC, tyristorströmriktare och separatmagetiserade likstömsmotorer. Beroende av vad man tänkt sig så kanske det säger något om hur man skulle kunna modernisera Rc.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Modernisering av ÖBB 1144

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Dessa lok är ju lite inspirerade av RC, tyristorströmriktare och separatmagetiserade likstömsmotorer. Beroende av vad man tänkt sig så kanske det säger något om hur man skulle kunna modernisera Rc.
    Eller så är ÖBB inspirerade av Rd...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Modernisering av ÖBB 1144

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Eller så är ÖBB inspirerade av Rd...
    Visst kan det vara så, det kan även vara något betydligt enklare. Eller det kan vara något mer avancerat som en modernisering typ Skoda 71em (tror det är CD 372.5) eller Effiliner 3000. Dvs uppgradering med IGBT-strömriktare med hög effektfaktor och återmatning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •