Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Lund-Arlöv, fyra spår | E6:an stängs av

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Lund-Arlöv, fyra spår | E6:an stängs av

Hej
    Bygget med de fyra spåret mellan Lund och Arlöv fortsätter och nu ska bron för de provisoriska spåren och påfarten till E6an knuffas på plats!

För er som inte redan vet om det, ikväll stängs E6:an över stambanan i två veckor och det kommer troligtvis leda till köer på omledningsvägarna. Så ska ni köra bil på aktuella sträckor, tänk en gång till och försök att undvika rusningstiden.

Mer information
    https://www.trafikverket.se/…/sodra-...lund-arlov/e6/

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Lund-Arlöv, fyra spår | E6:an stängs av

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Hej
    Bygget med de fyra spåret mellan Lund och Arlöv fortsätter och nu ska bron för de provisoriska spåren och påfarten till E6an knuffas på plats!

För er som inte redan vet om det, ikväll stängs E6:an över stambanan i två veckor och det kommer troligtvis leda till köer på omledningsvägarna. Så ska ni köra bil på aktuella sträckor, tänk en gång till och försök att undvika rusningstiden.
    Det måste väl vara ett lysande tillfälle för många som kör bil att prova att åka kollektivt, speciellt tåg.
    Jag hittar att Skånetrafiken sätter in fler tåg och förlänger befintliga, det är ju tur det: https://www.skanetrafiken.se/e6, och att det skapats extra pendelparkeringar vid några stationer.

Din länk om vägarbetet verkar inte fungera (du kopierade nog en som forumet redan hade kortat av), skulle det vara den här: https://www.trafikverket.se/nara-dig...lund-arlov/e6/

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Hej

Maffigt bygge! Men jag skulle hellre skriva: Har ni tänkt köra bil på den aktuella sträckan, tänk en gång till och ta tåget istället.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det någon som vet hur det här skall gå till? Den färdigbyggda modulen i förgrunden ligger mellan två vägar som om jag fattat det rätt inte skall stängas av. Den lär man väl knappt kunna lyfta på plats.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hr F Visa inlägg
    Är det någon som vet hur det här skall gå till? Den färdigbyggda modulen i förgrunden ligger mellan två vägar som om jag fattat det rätt inte skall stängas av. Den lär man väl knappt kunna lyfta på plats.
    Den ska väl flyttas snett uppåt höger, vilket kräver att de båda korsande vägarna stängs av. Den lägre av dem är väl egentligen en avfartsramp, motsvarande avfartsramp i motsatt riktning (längst till vänster i bilden) behöver kanske däremot inte stängas av.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den ska skjutas in under motorvägen snett upp till vänster i bilden. Medans den andra ska skjutas in under motorvägen snett ner till höger. Motorvägen grävs av på båda ställena och sen skjuts broarna in. Därefter fyller man tillbaka material igen och asfalterar osv. Det ska senare byggas ytterligare en bro som ska skjutas in där järnvägen går nu, fast en som är bred nog för fyra spår

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Skall man vara petig så är nog den rätta beteckningen för konstruktionerna vägportar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Skall man vara petig så är nog den rätta beteckningen för konstruktionerna vägportar.
    I traditionell järnvägsvokabulär betyder "vägport" att vägen passerar under järnvägen, vilket den även kan göra om järnvägen går på en järnvägsbro. Märkligt nog anses däremot alla vägar som passerar över järnvägen gå på en vägbro.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I traditionell järnvägsvokabulär betyder "vägport" att vägen passerar under järnvägen, vilket den även kan göra om järnvägen går på en järnvägsbro. Märkligt nog anses däremot alla vägar som passerar över järnvägen gå på en vägbro.
    En vägport kan även gå under en annan väg som här. Orden järnvägsport tycks dock inte användas. Möjligen till ett lokstall.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    En vägport kan även gå under en annan väg som här. Orden järnvägsport tycks dock inte användas. Möjligen till ett lokstall.
    Sant, men i så fall är det väl i detta fall fråga om en vägport och vägbro.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nej, om du tittar på den länkade sidan och ner till detaljkartan över trafikplats Alnarp, så ser du att vägen längst ned till vänster (där trafiken nu går nedåt i bilden) kommer att vara öppen, men för trafik i bägge riktningar (det är säkert därför det är en orange rand mitt på den).
    Nästa väg (av de två du nämner) som kommer från nedre högra hörnet kommer däremot att vara avstängd, precis som stora motorvägen som går tvärs över bilden.
    Dessutom har Tklpeaman förklarat hur broarna skall flyttas.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-10-11 klockan 16:36:15.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nej, om du tittar på den länkade sidan och ner till detaljkartan över trafikplats Alnarp, så ser du att vägen längst ned till vänster (där trafiken nu går nedåt i bilden) kommer att vara öppen, men för trafik i bägge riktningar (det är säkert därför det är en orange rand mitt på den).
    Nästa väg (av de två du nämner) som kommer från nedre högra hörnet kommer däremot att vara avstängd, precis som stora motorvägen som går tvärs över bilden.
    Dessutom har Tklpeaman förklarat hur broarna skall flyttas.
    Ja, det blir väl en lansering. Först gräva, gräva, gräva och sen skjuta på. Som i den här filmen.
    https://youtu.be/CWHf2NeZP6s?t=17

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Den ska väl flyttas snett uppåt höger, vilket kräver att de båda korsande vägarna stängs av. Den lägre av dem är väl egentligen en avfartsramp, motsvarande avfartsramp i motsatt riktning (längst till vänster i bilden) behöver kanske däremot inte stängas av.
    Trafikplats Alnarp har bara avfart från E6 södergående och påfart på E6 föregående. Bägge kommer vara öppna under omledni gen och användas för bilar mellan Malmö och E6 norröver.

Själv är jag nyfiken på vilket kaos som kan uppstå vid rondellen vid Burlöv center där det säkert kommer köra massa folk som tror sig vara smarta och komma undan Trafikverkets milslånga omledningsvägar.

Dvs Tpl Alnarp-Tpl Burlöv-Tpl Helenelund stället för Trafikverkets skyltade väg via Tpl Lund Norra och Tpl Flädie.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Kommer drönarrapport imorgon bitti! Även om jag tror att måndagen kommer bli värst då jag killgissar att många stannar hemma imorgon.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Trafikplats Alnarp har bara avfart från E6 södergående och påfart på E6 föregående. Bägge kommer vara öppna under omledni gen och användas för bilar mellan Malmö och E6 norröver.

Själv är jag nyfiken på vilket kaos som kan uppstå vid rondellen vid Burlöv center där det säkert kommer köra massa folk som tror sig vara smarta och komma undan Trafikverkets milslånga omledningsvägar.

Dvs Tpl Alnarp-Tpl Burlöv-Tpl Helenelund stället för Trafikverkets skyltade väg via Tpl Lund Norra och Tpl Flädie.
    Påfarten till E6 mot norr verkar ju använda ena körfältet av avfarten från E6 söderut mot Malmö ,medan ordinarie påfart mot norr är avstängd, men det stämmer ju att det finns en avfart och en påfart.

Sen hänger jag inte med om du pratar om nordgående eller sydgående riktning, för Trafikverket anger ju helt olika omledningsvägar för nord och syd. Om man åker i riktningen Alnarp-Burlöv-Helenelund så är ju alternativet Lomma-Lund S-Kronotorp, och jag antar att de vill ha de som skall söderut (dvs inte in till Malmö) väljer den lilla omvägen för att låta de som vill till Malmö åka förbi Burlöv.
    I nordgående riktning är det däremot en rejäl omväg att åka över Lund N, men man får väl hoppas att om det går fortare den omvägen (eller är mer harmoniskt att få rulla på i normal fart) så folk kanske undviker stillastående köer vid rondellerna och påfarterna i Burlövsområdet.

Men, visst kan du ha rätt i att folk försöker tränga ihop sig, och jag hoppas att den spårbundna kollektivtrafiken visar sig fungera de här veckorna.

Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018

Redan i går kväll med lågtrafik såg det rörigt ut.

https://www.youtube.com/watch?v=sPSKM5u1hgI

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Påfarten till E6 mot norr verkar ju använda ena körfältet av avfarten från E6 söderut mot Malmö ,medan ordinarie påfart mot norr är avstängd, men det stämmer ju att det finns en avfart och en påfart.
    Sydsvenskan har publicerat den här mer tydliga bilden https://images.hdsydsvenskan.se/pres...289ifFmYhc.jpg , och den ger dig rätt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Sydsvenskan har publicerat den här mer tydliga bilden https://images.hdsydsvenskan.se/pres...289ifFmYhc.jpg , och den ger dig rätt.
    Precis, får korrigera mig där. Trafikplatsen har som jag skrev normalt bara två ramper dvs någon motsatt riktning finns inte. Däremot stänger man den ordinarie norrgående rampen och dubbelriktar den ordinarie södergående.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sen hänger jag inte med om du pratar om nordgående eller sydgående riktning, för Trafikverket anger ju helt olika omledningsvägar för nord och syd. Om man åker i riktningen Alnarp-Burlöv-Helenelund så är ju alternativet Lomma-Lund S-Kronotorp, och jag antar att de vill ha de som skall söderut (dvs inte in till Malmö) väljer den lilla omvägen för att låta de som vill till Malmö åka förbi Burlöv.
    I nordgående riktning är det däremot en rejäl omväg att åka över Lund N, men man får väl hoppas att om det går fortare den omvägen (eller är mer harmoniskt att få rulla på i normal fart) så folk kanske undviker stillastående köer vid rondellerna och påfarterna i Burlövsområdet.

Men, visst kan du ha rätt i att folk försöker tränga ihop sig, och jag hoppas att den spårbundna kollektivtrafiken visar sig fungera de här veckorna.
    Ja, det är olika omlednibgsvögar söderut och norrut dör den norrut är längre än den söderut. Men bägge är längre än den en utväg jag misstänker att många tänker ta.

Har själv erfarenhet av att en morgon ha E6ans norrgående lastbilstrafik (ja, jag såg bara massa lastbilar) ståendes en en oändlig kö strax utanför huset. Och den vägen är inte den skyltade omledningen. (Detta gällde en annan del av E6, men är exempel på att omledningen inte alltid följs)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man får väl se till att lastbilarna också åker tåg! Nuvarande upplägg är ofta att trailers kommer med tåg vis Öresundsbron lyfts av på Malmö cimbiterminal och dras av östeuropeiska trailerdragare inom Sverige. För här finns ju ingen som helst kontroll av tunga trafiken till skillnad från Tyskland och Österrike

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •