Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Tågtrafik mellan Falkenberg och Lysekil

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågtrafik mellan Falkenberg och Lysekil

Intressant dragning. Hur ställer sig Falkenberg, som framställts i PV, som inte järnvägsvänlig? Vändningen i Fbg måste väl göras på direkten, annars hindrar man andra tåg? Skall man kanske använda gamla stationen i Fbg? Är 300 miljoner kr en "rimlig" kostnad för 120 km/tim på Lysekilsbanan och för ett sådant projekt? Det var ju en hel del frågor med tanke på rubriken.

http://www.jarnvagsnyheter.se/201810...rg-och-lysekil

Senast redigerat av steisi den 2018-10-10 klockan 10:48:26.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tågtrafik mellan Falkenberg och Lysekil

Hur fungerar detta? Swede train vill köra och pratar med Västtrafik och Hallandstrafiken.

Swede train kan då starta egen trafik och sedan betalar RKTM för biljettgiltighet.
    Men om RKTM istället utlyser trafikplikt och upphandlar, så är det ju inte säkert Swede train vinner?

Senast redigerat av Mattias C den 2018-10-10 klockan 11:27:04.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Detta känns lite som dagens konstigaste förslag. Jag är för att ha kvar Lyseklisbanan för att eventuellt kunna trafikera hamnen i framtiden med standarden att det ska kunna gå att rulla tunga godståg.

Men att lägga de pengarna för att det ska gå persontåg(som inte ens bär sig ekonomiskt utan stöd) känns sjukt. Då tycker jag ändå om järnväg.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Swede Train i Kungsbacka - var det inte den där firman som köpte X9 och hade diverse vilda idéer? Bygga om till paketmotorvagn och köra styckegods mellan Göteborg och Stockholm och allt vad det nu var... Men då hette vd något annat.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Är det redan första april?

undrar
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Seriös och kritisk journalistik som "Järnvägsnyheter.se" bedriver!

/TKO

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Swede Train i Kungsbacka - var det inte den där firman som köpte X9 och hade diverse vilda idéer? Bygga om till paketmotorvagn och köra styckegods mellan Göteborg och Stockholm och allt vad det nu var... Men då hette vd något annat.
    Men VD hette Rolf i förnamn redan då... Något säger mig att det är samma person men med annat efternamn idag.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Men VD hette Rolf i förnamn redan då... Något säger mig att det är samma person men med annat efternamn idag.
    Kan bekräfta att det är samma person. Han har bytt efternamn till Oscarson. Hette tidigare Schillén.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Seriös och kritisk journalistik som "Järnvägsnyheter.se" bedriver!

/TKO
    Järnvägsnyheter är en ny typ av nätmedia som skriver av pressmeddelande och om inkommande tips och inte gräver själva och inte är så kritiska mot pressmeddelanden.
    Låga kostnader och reklamfinansiering.

Nu står det inte i artikeln att det ska bli trafik, utan att Swede Train vill starta, om upprustning av Lysekilsbanan till 120 km/h sker.
    En konstighet är att det står att stopp planeras ske i till exempel Varberg, Åsa, Kungsbacka och Mölndal.
    Göteborg nämns inte, dit ska väl pendlare från Varberg och Kungsbacka.

Det är visserligen sant att det finns behov av fler tåg för pendlare. Ståplats på tågen.
    Västtrafik kör några tåg Varberg-Göteborg eftersom öresundståg inte har lämpliga tåg lediga.
    Lösningen är väl att Västtrafik kör fler.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-10 klockan 12:50:50.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Järnvägsnyheter är en ny typ av nätmedia som skriver av pressmeddelande och om inkommande tips och inte gräver själva och inte är så kritiska mot pressmeddelanden.
    Låga kostnader och reklamfinansiering.

Nu står det inte i artikeln att det ska bli trafik, utan att Swede Train vill starta, om upprustning av Lysekilsbanan till 120 km/h sker.
    En konstighet är att det står att stopp planeras ske i till exempel Varberg, Åsa, Kungsbacka och Mölndal.
    Göteborg nämns inte, dit ska väl pendlare från Varberg och Kungsbacka.

Det är visserligen sant att det finns behov av fler tåg för pendlare. Ståplats på tågen.
    Västtrafik kör några tåg Varberg-Göteborg eftersom öresungståg inte har lämpliga tåg lediga.
    Lösningen är väl att Västtrafik kör fler.
    Jo jag känner till den sortens media. Mycket vanliga inom bygg- och anläggningsbranschen!
    /TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hur fungerar detta? Swede train vill köra och pratar med Västtrafik och Hallandstrafiken.

Swede train kan då starta egen trafik och sedan betalar RKTM för biljettgiltighet.
    Men om RKTM istället utlyser trafikplikt och upphandlar, så är det ju inte säkert Swede train vinner?
    Vilken otrolig idé
    Kommersiell trafik Falkenberg-Lysekil
    Former för avtal med RKTM (regionala kollektivtrafikmyndigheten) har Tågab slutit så DET finns det former för
    men
    det finns inte plats på spåret
    Det finns inte trafikunderlag de tider som det går kvartstrafik G - Varberg eller halvtimmes G - Uddevalla m instståg delsträckor
    Ombyggnad (Uppgradering) Munkedal-Lysekil ligger nog längst ner på trv s priolista, men inte ens det skull räcka det behövs dessutom partiellt dubbelspår Uddevalla - G (fler "vanliga" mötesplatser skull förlänga körtid för bef. tåg)

OM RKTM skulle upphandla skulle upphandla hade det nog blivit en betydligt rationellare lösning
    Förlängning av bef tåg för ökad kapacitet
    Förlängning av bef tåg G - Varberg resp G - Uddevalla till Falkenberg resp Lysekil , genomgående tåg i G skulle troligen förhindra bra tåglägen

Summa
    ett orealistiskt men roligt förslag

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Detta känns lite som dagens konstigaste förslag. Jag är för att ha kvar Lyseklisbanan för att eventuellt kunna trafikera hamnen i framtiden med standarden att det ska kunna gå att rulla tunga godståg.

Men att lägga de pengarna för att det ska gå persontåg(som inte ens bär sig ekonomiskt utan stöd) känns sjukt. Då tycker jag ändå om järnväg.
    Dessutom är väl Göteborg-Lysekil en sträcka där bussen har en klar fördel genom färjorna över Gullmarn. Skulle man istället köra från Vänersborg eller Trollhättan skulle man slippa den konkurrensen och dessutom använda kapacitet som redan finns.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jo jag känner till den sortens media. Mycket vanliga inom bygg- och anläggningsbranschen!
    /TKO
    När vi diskuterar Järnvägsnyheter.se (som har http://www.jarnvagsnyheter.se inte http://www.järnvagsnyheter.se för den domänen har de inte skaffat sig)
    så hittar jag på sajten artikeln
    Länken över Femern kräver omfattande arbeten

Den behandlar elektrifiering av sträckan Ringsted till Rødby Ferry.
    Men Femern (danska för Fehmarn) ligger i Tyskland.
    Det står: broar måste rivas och byggas om så att det finns utrymme för körbana och kraftledningar
    Säger en Plantchef på Banedanmark.

Artikeln verkar vara slarvigt översatt (rättad google-översättning?) från ett pressmeddelande på engelska som verkar vara översatt från danska.
    Att det rubriceras med Femern kanske beror på att för Banedanmark är Femern samma som tunneln och anslutning, medan ön ligger utanför deras karta.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-10 klockan 14:14:13.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För min del tror jag att med en liten upprustning skulle åtminstone Lysekilsbanan bli kanske inte lönsam men i samma klass som andra banor med skattefinansierad trafik. En gång blev den utkonkurrerad av buss plus färja men då var maxhastigheten 70 km/h. Det skulle säkert gå att fördubbla den hastigheten på stora delar. Pendlingen till Uddevalla och Göteborg är nog relativt stor. Trafiken fixar man genom att förlänga tågen som nu vänder i Uddevalla. Man kan bortse från sommartrafiken som gick för några år sen, men den visar dock att Västtrafik har ett visst intresse.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Undrar just varför någon motarbetade hans förslag om trafik mellan Storuman och Köpenhamn?
    En verkligt inovativ idé

Senast redigerat av 1524 den 2018-10-10 klockan 13:21:28.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    När vi diskuterar Järnvägsnyheter.se (som har http://www.jarnvagsnyheter.se inte http://www.järnvagsnyheter.se för den domänen har de inte skaffat sig)
    så hittar jag på sajten artikeln
    Länken över Femern kräver omfattande arbeten

Den behandlar elektrifiering av sträckan Ringsted till Rødby Ferry.
    Men Femern (danska för Fehmarn) ligger i Tyskland.
    Det står: broar måste rivas och byggas om så att det finns utrymme för körbana och kraftledningar
    Säger en Plantchef på Banedanmark.

Artikeln verkar vara slarvigt översatt (rättad google-översättning?) från ett pressmeddelande på engelska som verkar vara översatt från Danska.
    Att det rubriceras med Femern kanske beror på att för Banedanmark är Femern samma som tunneln och anslutning, medan ön ligger utanför deras karta.
    Även för Banedanmark sträcker sig länken över Femern Bælt, även om man i rubrik-form använder sig av att sträckningen går från Ringsted till Femern.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Undrar just varför någon motarbetade hans förslag om trafik mellan Storuman och Köpenhamn?
    En verkligt inovativ idé
    Om jag inte missminner mig hörde denne vd av sig när det begav sig till såväl små facktidningar som till stora västsvenska aviser och beklagade sig just över att vara motarbetad. I stort som i smått.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Om jag inte missminner mig hörde denne vd av sig när det begav sig till såväl små facktidningar som till stora västsvenska aviser och beklagade sig just över att vara motarbetad. I stort som i smått.
    Han kanske ska slå sej ihop med kineserna, dom är ju också ständigt motarbetade. För att inte tala om det rosa bolaget...

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •