Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ohsabanan, malpåse 1967

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Ohsabanan, malpåse 1967

I det nya numret av Tåg finns en artikel om Ohsabanan. Där står att banan lades i malpåse i samband med högertrafikomläggningen. Fanns det ett orsakssamband eller råkade det bara sammanfalla i tid? Om det förra; ville man slippa flytta varningsskyltar vid vägövergångar eller vad?

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-10-09 klockan 22:14:15.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ohsabanan, malpåse 1967

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    I det nya numret av Tåg finns en artikel om Ohsabanan. Där står att banan lades i malpåse i samband med högertrafikomläggningen. Fanns det ett orsakssamband eller råkade det bara sammanfalla i tid? Om det förra; ville man slippa flytta varningsskyltar vid vägövergångar eller vad?
    Ingen direkt orsak anges i böckerna om Ohsabanan mer än möjligen att vägarna verkar ha förbättrats. Att järnvägen till Ohs överlevde till 1967 var ju egentligen en märklighet i sig men förklaras av de usla vägarna till bruket och att man kommit på ett rätt bra containersystem som var lätt att rulla över till SJ-vagnar i Bor. Men till sist blev det lastbil. Man behöll alltså tursamt nog järnvägen som ett slags reserv men den växte igen alltmer. Finns en berättelse om att när den nya föreningen tittade på banan så pekade en representant från bruket ut den på linjen och sa att ja här nånstans ska banan gå. Då var den helt överväxt. Föreningen fick hyra eller låna banan i några år och bruket ansåg att det behövdes en reserv i fall något hände. Men till sist fick man överta den helt och har under årens lopp lagt ner ett anmärkningsvärt arbete på att rusta upp både bana och fordon.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tack för svar!

…..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tack för svar!

Med dagens byråkrati hade det aldrig blivit en museibana. När banan väl var röjd började man köra tåg på banan. Spåret var dåligt då många sliprar var uppruttna. Det hände ofta urspåringar, men vi hade en stor erfarenhet att snabbt sätta vagnarna på spår igen. Med den låga hastigheten vi körde med uppstod inga personskador vad jag vet. Jag har varit medlem i föreningen sedan på hösten startåret och varit delvis aktiv tills för några år sedan och upplevt även den första tiden. Men det gick bra med sunt förnuft och hårt arbete.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Med dagens byråkrati hade det aldrig blivit en museibana. När banan väl var röjd började man köra tåg på banan. Spåret var dåligt då många sliprar var uppruttna. Det hände ofta urspåringar, men vi hade en stor erfarenhet att snabbt sätta vagnarna på spår igen. Med den låga hastigheten vi körde med uppstod inga personskador vad jag vet. Jag har varit medlem i föreningen sedan på hösten startåret och varit delvis aktiv tills för några år sedan och upplevt även den första tiden. Men det gick bra med sunt förnuft och hårt arbete.
    Även jag minns detta. Ofta var det någon tvåaxlig vagn som spårade ur, men några starka armar så var den på plats igen. En hantering som säkert skulle föranlett kraftig kritik från Transportstyrelsen om det hade skett idag, kanske t o m trafikstopp.

Själv blev jag "ständig medlem" redan i tonåren, såg det som en god investering.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-10-11 klockan 08:21:32.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Även jag minns detta. Ofta var det någon tvåaxlig vagn som spårade ur, men några starka armar så var den på plats igen. En hantering som säkert skulle föranlett kraftig kritik från Transportstyrelsen om det hade skett idag, kanske t o m trafikstopp.
    För att inte tala om vad Arbetsmiljöverket hade haft att säga om saken. Risk för ryggskador.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    För att inte tala om vad Arbetsmiljöverket hade haft att säga om saken. Risk för ryggskador.
    Fast en tvåaxlig 600 mm-vagn är inte speciellt tung.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast en tvåaxlig 600 mm-vagn är inte speciellt tung.
    Det är kanske inte själva lyftet som är problemet utan snarare "nedfallet" och dunsen i marken som kan orsaka ryggskada tänker jag.

Sedan är det väl också frågan hur man tillståndsbedömer anläggningen. Är det tivioliförordnignen eller är det Transportstyrelsen?

/T

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TMG Visa inlägg
    Det är kanske inte själva lyftet som är problemet utan snarare "nedfallet" och dunsen i marken som kan orsaka ryggskada tänker jag.

Sedan är det väl också frågan hur man tillståndsbedömer anläggningen. Är det tivioliförordnignen eller är det Transportstyrelsen?
    Mig veterligt har den alltid ansetts som järnväg, dvs i tur och ordning Vägverket (!), Järnvägsinspektionen, Järnvägsstyrelsen och Transportstyrelsen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •