Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Signalsystemen TGV-banor

  1. #1
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    479

    Signalsystemen TGV-banor

    Stämmer det att TGV går på en helt fristående järnväg, skiljt från övriga järnvägsnätet?

    Vad är det som möjliggör såpass höga hastigheter och vilket signalsystem används?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    993

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Stämmer det att TGV går på en helt fristående järnväg, skiljt från övriga järnvägsnätet?

    Vad är det som möjliggör såpass höga hastigheter och vilket signalsystem används?
    TGV tågen kör snabbt på separerade banor men tågen fortsätter ut på det konventionella järnvägsnätet genom ett flertal kopplingspunkter som finns längs banorna som tillåter hög hastighet.

    För att köra fort krävs en bankropp, spår-, kontaktlednings- och signalsystem som klarar av hastigheten. Fransmännen använder signalsystemet som kallas för TVM, jag länkar till den engelska wikki artikeln.

    /Magnus


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    TGV tågen kör snabbt på separerade banor men tågen fortsätter ut på det konventionella järnvägsnätet genom ett flertal kopplingspunkter som finns längs banorna som tillåter hög hastighet.

    För att köra fort krävs en bankropp, spår-, kontaktlednings- och signalsystem som klarar av hastigheten. Fransmännen använder signalsystemet som kallas för TVM, jag länkar till den engelska wikki artikeln.
    /Magnus
    Vi kan ju tillfoga att de särskilda banor som används för TGV heter LGV ”ligne á grande vitesse” vilket väl,enkelt kan översättas med höghastighetsbana. Framförallt i städerna blev det för dyrt att bygga separata banor så TGV-tågen går alltså in på de vanliga banorna och stationerna och kan blandas med vanliga tåg i trafiken. Vanligt är att man även byter strömsystem från 25kV på LGV till 1500 V likström på anslutande banor.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    414

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    På höghastighetsbanorna använder man ett helt elektroniskt signalsystem, inte helt olika det i tunnelbanan, som kontinuerligt ger aktuell information på en display i förarhytten.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    TGV tågen kör snabbt på separerade banor men tågen fortsätter ut på det konventionella järnvägsnätet genom ett flertal kopplingspunkter som finns längs banorna som tillåter hög hastighet.

    För att köra fort krävs en bankropp, spår-, kontaktlednings- och signalsystem som klarar av hastigheten. Fransmännen använder signalsystemet som kallas för TVM, jag länkar till den engelska wikki artikeln.
    Vill man hitta separat höghastighetsjärnvägssystem är väl det närmaste i Spanien. Där är det spårvidden som gör det nödvändigt att åtskilja från det konventionella nätet.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vill man hitta separat höghastighetsjärnvägssystem är väl det närmaste i Spanien. Där är det spårvidden som gör det nödvändigt att åtskilja från det konventionella nätet.
    Men man har faktiskt tåg som kan växla spårvidd och på det sättet gå över till gamla nätet med bredspår.


  7. #7
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    479

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    TGV tågen kör snabbt på separerade banor men tågen fortsätter ut på det konventionella järnvägsnätet genom ett flertal kopplingspunkter som finns längs banorna som tillåter hög hastighet.

    För att köra fort krävs en bankropp, spår-, kontaktlednings- och signalsystem som klarar av hastigheten. Fransmännen använder signalsystemet som kallas för TVM, jag länkar till den engelska wikki artikeln.

    /Magnus

    Radioblock a la Tjustbanan?

    Senast redigerat av Per No den 2018-10-10 klockan 18:14:33.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    498

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Nej. Baliser på samma sätt i ATC. andra hastighetsangivelser exv.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Nej. Baliser på samma sätt i ATC. andra hastighetsangivelser exv.
    TVM300 och TVM430 är ett kontinuerligt system (fordon med TVM430 fungerar även med TVM300). Alltså inte punktformigt med baliser.

    På andra franska huvudlinjer finns dock KVB som är det svenska ATC i annan tappning.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    TVM300 och TVM430 är ett kontinuerligt system (fordon med TVM430 fungerar även med TVM300). Alltså inte punktformigt med baliser.

    På andra franska huvudlinjer finns dock KVB som är det svenska ATC i annan tappning.
    Baliser kan kombineras med kontinuerliga system, så är det exempelvis med ERTMS, i vart fall i nivå 2 och 3.


  11. #11
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    479

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Baliser kan kombineras med kontinuerliga system, så är det exempelvis med ERTMS, i vart fall i nivå 2 och 3.
    Men det förutsätter att det är samma system, för det går väl inte att kombinera ATC med ERTMS? Eller med det som finns på TGV-sträckorna?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Men det förutsätter att det är samma system, för det går väl inte att kombinera ATC med ERTMS? Eller med det som finns på TGV-sträckorna?
    Det har varit olika bud på om det går att kombinera ATC och ERTMS på samma bana. Trafikverkets officiella hållning är att det går inte. En del säger att det går och andra inte. Och "det går inte" är ofta en omskrivning av "jag klarar det inte" eller "jag vill inte". Skulle hur som helst kräva specialprovning. Balis-frekvenserna har ansetts vara för nära så att ATC-tåg får felfunktion om de passerar ERTMS-balis.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-11 klockan 08:19:50.

  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Men det förutsätter att det är samma system, för det går väl inte att kombinera ATC med ERTMS? Eller med det som finns på TGV-sträckorna?
    Jag vet att det i något läge påstods att ATC- och ERTMS-baliser störde varandra, men senare har jag fått indikationer på att det inte är så. Däremot skulle det nog vara komplicerat att ha dem i full drift parallellt.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Stämmer det att TGV går på en helt fristående järnväg, skiljt från övriga järnvägsnätet?

    Vad är det som möjliggör såpass höga hastigheter och vilket signalsystem används?
    På tyska snabba banor används systemet LZB (Linienzugbeeinflussung, länk till wikipedia på engelska)
    Även vissa banor i Österrike och på Madrid-Sevilla (Spaniens första höghastighetsbana).

    LZB har upp till 12 km långa baliser utformade som en kabel. Så under inbromsningarna är det kontinuerlig signalering.

    Övriga höghastighetsbanor i Spanien har ERTMS.
    I Tyskland och Frankrike finns inte fördelen med ERTMS att det medger högre hastighet, så ERTMS är nog ännu mindre populärt än i Sverige.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Men det förutsätter att det är samma system, för det går väl inte att kombinera ATC med ERTMS? Eller med det som finns på TGV-sträckorna?
    Jodå, LGV Est (Paris-Strasbourg) har både TVM430 och ERTMS. I huvudsak används TVM430; även av DB:s tåg (typ 407).


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Baliser kan kombineras med kontinuerliga system, så är det exempelvis med ERTMS, i vart fall i nivå 2 och 3.
    Men inte KVB (som alltså är vårt ATC-system i fransk version).


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men inte KVB (som alltså är vårt ATC-system i fransk version).
    Kan nog stämma, men det är likväl så att även kontinuerliga system kan ha baliser.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kan nog stämma, men det är likväl så att även kontinuerliga system kan ha baliser.
    Jo, t ex ZUB123. Men nu avsåg frågan "TGV-banor", inget annat.


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jo, t ex ZUB123. Men nu avsåg frågan "TGV-banor", inget annat.
    Det jag vände mig emot var:
    "TVM300 och TVM430 är ett kontinuerligt system (fordon med TVM430 fungerar även med TVM300). Alltså inte punktformigt med baliser."

    Av den meningen kan man lätt få intrycket att system med baliser inte kan vara kontinuerliga, så är det alltså inte.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Signalsystemen TGV-banor

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men det intrycket får man nog bara om man inte läste vad det skrivna var svar på. Rekommenderas att läsa alla inlägg (och att hålla sig till ämnet).
    Problemet är att det blir alltid små steg bort från ämnet, där varje steg känns helt acceptabelt, men där summan av dem kan leda tillräckligt långt för att kritiseras.

    Man kan ju börja med att fundera över relevansen av att skriva om kontinuerliga och punktformiga system som svar på "Vad är det som möjliggör såpass höga hastigheter och vilket signalsystem används?". Mig veterligt är kontinuerligt system i sig inte en förutsättning för höga hastigheter, dvs inget som "möjliggör" dem.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •