Stämmer det att TGV går på en helt fristående järnväg, skiljt från övriga järnvägsnätet?
Vad är det som möjliggör såpass höga hastigheter och vilket signalsystem används?
Stämmer det att TGV går på en helt fristående järnväg, skiljt från övriga järnvägsnätet?
Vad är det som möjliggör såpass höga hastigheter och vilket signalsystem används?
TGV tågen kör snabbt på separerade banor men tågen fortsätter ut på det konventionella järnvägsnätet genom ett flertal kopplingspunkter som finns längs banorna som tillåter hög hastighet.
För att köra fort krävs en bankropp, spår-, kontaktlednings- och signalsystem som klarar av hastigheten. Fransmännen använder signalsystemet som kallas för TVM, jag länkar till den engelska wikki artikeln.
/Magnus
Vi kan ju tillfoga att de särskilda banor som används för TGV heter LGV ”ligne á grande vitesse” vilket väl,enkelt kan översättas med höghastighetsbana. Framförallt i städerna blev det för dyrt att bygga separata banor så TGV-tågen går alltså in på de vanliga banorna och stationerna och kan blandas med vanliga tåg i trafiken. Vanligt är att man även byter strömsystem från 25kV på LGV till 1500 V likström på anslutande banor.
På höghastighetsbanorna använder man ett helt elektroniskt signalsystem, inte helt olika det i tunnelbanan, som kontinuerligt ger aktuell information på en display i förarhytten.
Nej. Baliser på samma sätt i ATC. andra hastighetsangivelser exv.
Det har varit olika bud på om det går att kombinera ATC och ERTMS på samma bana. Trafikverkets officiella hållning är att det går inte. En del säger att det går och andra inte. Och "det går inte" är ofta en omskrivning av "jag klarar det inte" eller "jag vill inte". Skulle hur som helst kräva specialprovning. Balis-frekvenserna har ansetts vara för nära så att ATC-tåg får felfunktion om de passerar ERTMS-balis.
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-11 klockan 08:19:50.
På tyska snabba banor används systemet LZB (Linienzugbeeinflussung, länk till wikipedia på engelska)
Även vissa banor i Österrike och på Madrid-Sevilla (Spaniens första höghastighetsbana).
LZB har upp till 12 km långa baliser utformade som en kabel. Så under inbromsningarna är det kontinuerlig signalering.
Övriga höghastighetsbanor i Spanien har ERTMS.
I Tyskland och Frankrike finns inte fördelen med ERTMS att det medger högre hastighet, så ERTMS är nog ännu mindre populärt än i Sverige.
Det jag vände mig emot var:
"TVM300 och TVM430 är ett kontinuerligt system (fordon med TVM430 fungerar även med TVM300). Alltså inte punktformigt med baliser."
Av den meningen kan man lätt få intrycket att system med baliser inte kan vara kontinuerliga, så är det alltså inte.
Problemet är att det blir alltid små steg bort från ämnet, där varje steg känns helt acceptabelt, men där summan av dem kan leda tillräckligt långt för att kritiseras.
Man kan ju börja med att fundera över relevansen av att skriva om kontinuerliga och punktformiga system som svar på "Vad är det som möjliggör såpass höga hastigheter och vilket signalsystem används?". Mig veterligt är kontinuerligt system i sig inte en förutsättning för höga hastigheter, dvs inget som "möjliggör" dem.