Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Lite nya direktiv om HH-banorna

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lite nya direktiv om HH-banorna

Trafikverket har idag presentera ett positionspapper om hur arbetet med nya stambanor ska dirvas framåt. I detta hittas b.la följande

*Hastighet på Ostlänken 250 km/h, ballastspår
    *Hastighet på Lund - Hässleholm 320 km/h, slabtrack
    *Hastighet på Göteborg - Borås, ballastspår
    *Stationsorter utifrån Sverigeförhandlingens förslag med ett undantag. På sträckan Göteborg - Borås pekas Mölndal, Landvetter och Borås ut som stationer intressanta ur ett nationellt perspektiv.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Lite nya direktiv om HH-banorna

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Trafikverket har idag presentera ett positionspapper om hur arbetet med nya stambanor ska dirvas framåt. I detta hittas b.la följande

*Stationsorter utifrån Sverigeförhandlingens förslag med ett undantag. På sträckan Göteborg - Borås pekas Mölndal, Landvetter och Borås ut som stationer intressanta ur ett nationellt perspektiv.

/Magnus
    Tack för infon.

Vad är det som gäller angående Göteborg-Borås? Det skrivs ju att det pausats, och jag minns som att frågan som ganska sent uppkommit är om man skall bygga en höghastighetsbana (och vad göra åt lokaltrafiken?) eller bygga en mer normal stambana där även en hel del lokaltrafik får rulla. Och har inte du själv sagt att man borde på lång sikt bygga både en hh-bana och en lokalbana, och det man bygger först borde kunna hantera bägge?

Är det OK att bygga Ostlänken med 250 km/h med tanke på hur tätt det är mellan stationerna?

En intressant sak när jag läser dokumentet är att det också står att kostnadsdrivande (och kanske hastighetssänkande) stationslägen kan komma att få bekostas (merkostnaden antar jag) av respektive kommun, dock med vissa undantag för Ostlänken.
    Så, hur är det med Ostlänken: Går den ända in till en station i Linköping, eller slutar den strax utanför? Dvs låser man stationsläget för höghastighetsbanan i Linköping först när man börjar bygga från Linköpingstrakten och söderut?

Det står även att banorna "byggs med riktvärdesradie för 250 km/h". Vad betyder det? Eller skulle det stå ett högre värde än 250?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tack för infon.

Vad är det som gäller angående Göteborg-Borås? Det skrivs ju att det pausats, och jag minns som att frågan som ganska sent uppkommit är om man skall bygga en höghastighetsbana (och vad göra åt lokaltrafiken?) eller bygga en mer normal stambana där även en hel del lokaltrafik får rulla. Och har inte du själv sagt att man borde på lång sikt bygga både en hh-bana och en lokalbana, och det man bygger först borde kunna hantera bägge?

Är det OK att bygga Ostlänken med 250 km/h med tanke på hur tätt det är mellan stationerna?

En intressant sak när jag läser dokumentet är att det också står att kostnadsdrivande (och kanske hastighetssänkande) stationslägen kan komma att få bekostas (merkostnaden antar jag) av respektive kommun, dock med vissa undantag för Ostlänken.
    Så, hur är det med Ostlänken: Går den ända in till en station i Linköping, eller slutar den strax utanför? Dvs låser man stationsläget för höghastighetsbanan i Linköping först när man börjar bygga från Linköpingstrakten och söderut?

Det står även att banorna "byggs med riktvärdesradie för 250 km/h". Vad betyder det? Eller skulle det stå ett högre värde än 250?
    För Göteborg - Borås gäller enligt dokumentet byggstart 2025-2027, detta projekt hade plockats bort i det förslag till nationell plan Trafikverket lämnade in men lyftes in igen av regeringen när planen fastställdes.

Jag misstänker starkt att skrivningen är ett sätt att signalera till Linköpings kommun att om de börjar tala tunnel igen så blir det dyrt och stationen kan hamna utanför orten. Jag har uppfattat det som att Linköping ska byggas i anslutning till Ostlänken.

För Göteborg - Borås gäller fortsatt att jag har svårt att se hur all trafik ska få plats på bara 2 spår om alla ska få köra som det antalet tåg de önskar med de uppehåll som önskas även om hastigheten sänks till 250 km/h. Denna sänkning ser jag således inga nackdelar med.
    Nackdelen med att bygga Ostlänken för 250 km/h på sträckan Norrköping - Järna är att sträckan är så lång så att större delen av de 6 min som tappas Stockholm - Linköping gör det på denna sträcka. Mellan Linköping och Norrköping är tidsförlusten ca 1 min så där tycker jag det är klokt att sänka till 250 km/h.
    Sänkningen innebär också att det inte längre kommer vara möjligt att köra Stockholm - Linköping med stopp i Norrköping på strax under 1 timme med ny Grödingebana utbyggd vilket gör att det inte ens på lång skit skulle gå att få till ett knutpunktssystem både i Stockholm, Norrköping och Linköping. Samtidigt är kanske inte knutpunkten i Stockholm den mest viktiga eftersom sannolikheten att det skulle tillåtas byte på runt 10 min på Stockholm C får ses som låg.

På kort sikt innebär 250 km/h på Ostlänken att risken för förbigångar av regionaltågen till Nyköping minskar. På längre sikt med en ny Grödingebana får risken anses överhängande att dagens beslut skapar sämre kapacitet och robusthet då det är troligt att även en ny Grödingebana byggs för 250 km/h då minskar gångtidsskillnaden mellan tåg på nya och gamla Grödingebanan vilket leder till sämre möjligheter att köra förbi långsamma tåg för de snabba tågen.

Riktvärdesradie innebär att radierna ska anpassas för en framtida högre hastighet, då riktvärdesradien för 250 km/h överstiger minimiradien för 320 km/h misstänker jag starkt att man i huvudsak kommer använda nuvarande spårlinje för Ostlänken.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men detta dokument är det första jag ser där Trafikverket öppnar för högre sth än 250 km/h på ballastspår, i och med att man nämner denna framtida möjlighet för Ostlänken. Och det instämmer jag i - gränsen för ballastspår är inte 250 km/h om man tittar på andra höghastighetsbanor i världen. Sedan är det måhända inkonsekvent att dra på sig större underhållskostnader med ballastspår än ballastlöst spår på "stamsträckan" där det blir mest trafik, när de låga underhållskostnaderna har framhållits som fördelen med ballastlöst/slabtrack. Men Trafikverkets ledning sände ut en testballong i slutet av augusti 2017 (förslag till NTP) för 250 km/h och ballastspår på Ostlänken och det vill man nu genomföra när inte regeringen satte ner foten om 320 km/h.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

För Göteborg - Borås gäller enligt dokumentet byggstart 2025-2027, detta projekt hade plockats bort i det förslag till nationell plan Trafikverket lämnade in men lyftes in igen av regeringen när planen fastställdes.

Jag misstänker starkt att skrivningen är ett sätt att signalera till Linköpings kommun att om de börjar tala tunnel igen så blir det dyrt och stationen kan hamna utanför orten. Jag har uppfattat det som att Linköping ska byggas i anslutning till Ostlänken.

För Göteborg - Borås gäller fortsatt att jag har svårt att se hur all trafik ska få plats på bara 2 spår om alla ska få köra som det antalet tåg de önskar med de uppehåll som önskas även om hastigheten sänks till 250 km/h. Denna sänkning ser jag således inga nackdelar med.
    Tack för svar!
    Nu minns jag att jag sett om tävlingen om ny station vid Spångebro strax norr om nuvarande station, och den var väl i markläge eller snarare en trappa upp. Så ingen station ute på någon åker, men inte heller tunnelbana genom Linköping.

Angående Göteborg-Borås, jag uppfattar inte vad du tror att det blir man kommer att projektera först (dvs nu): En bana för lokaltåg, eller en för riktiga höghastighetståg? Eller är det så att de lokaltåg jag pratar om egentligen inte kommer stanna på fler ställen än Mölndal, Landvetter och Borås (plus stationerna inne på Västlänken), och därför kan man till en början samsas med fjärrtåg (framförallt innan det finns en ny järnväg Borås-Jönköping)?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tack för svar!
    Nu minns jag att jag sett om tävlingen om ny station vid Spångebro strax norr om nuvarande station, och den var väl i markläge eller snarare en trappa upp. Så ingen station ute på någon åker, men inte heller tunnelbana genom Linköping.

Angående Göteborg-Borås, jag uppfattar inte vad du tror att det blir man kommer att projektera först (dvs nu): En bana för lokaltåg, eller en för riktiga höghastighetståg? Eller är det så att de lokaltåg jag pratar om egentligen inte kommer stanna på fler ställen än Mölndal, Landvetter och Borås (plus stationerna inne på Västlänken), och därför kan man till en början samsas med fjärrtåg (framförallt innan det finns en ny järnväg Borås-Jönköping)?
    Lokaltåg på HH-bana får nog anses vara en omöjlig kombination, däremot kan man tänka sig snabba regionaltåg, och då blir det nog uppehåll enbart i Borås. Landvetter och Mölndal utanför Göteborg.

Att betänka är att med sth 250 km/h eller högre kan plattformar inte anläggas längs de genomgående spåren och man vill samtidigt minimera antalet växlar, då blir det långt mellan stationerna.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Lokaltåg på HH-bana får nog anses vara en omöjlig kombination, däremot kan man tänka sig snabba regionaltåg, och då blir det nog uppehåll enbart i Borås. Landvetter och Mölndal utanför Göteborg.

Att betänka är att med sth 250 km/h eller högre kan plattformar inte anläggas längs de genomgående spåren och man vill samtidigt minimera antalet växlar, då blir det långt mellan stationerna.
    Ja, jag skulle kanske skrivit "lokala tåg" i stället för lokaltåg.
    Det är ju en definitionsfråga var gränsen går mellan lokaltåg och regionaltåg och snabba regionaltåg.
    SL/UL-pendeln är väl lokaltåg, men är SJ:s Uppsalatåg (med uppehåll) ett lokaltåg eller ett regionaltåg? SJ-tåget går ju faktiskt en kortare sträcka än SL/UL-pendeln.
    Jag trodde att snabba regionaltåg från Göteborg gick till t.ex. Jönköping (och alla kanske inte stannar i Mölndal), och så tänkte jag att det borde ju finnas intresse att köra tåg Göteborg-Borås eller Alingsås-Landvetter eller Alingsås-Borås, alla via nya sträckan med 250 km/h, och de skulle då kanske kallas lokala tåg eller lokaltåg, speciellt om de stannar på alla stationer i Västlänken.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, jag skulle kanske skrivit "lokala tåg" i stället för lokaltåg.
    Det är ju en definitionsfråga var gränsen går mellan lokaltåg och regionaltåg och snabba regionaltåg.
    SL/UL-pendeln är väl lokaltåg, men är SJ:s Uppsalatåg (med uppehåll) ett lokaltåg eller ett regionaltåg? SJ-tåget går ju faktiskt en kortare sträcka än SL/UL-pendeln.
    Jag trodde att snabba regionaltåg från Göteborg gick till t.ex. Jönköping (och alla kanske inte stannar i Mölndal), och så tänkte jag att det borde ju finnas intresse att köra tåg Göteborg-Borås eller Alingsås-Landvetter eller Alingsås-Borås, alla via nya sträckan med 250 km/h, och de skulle då kanske kallas lokala tåg eller lokaltåg, speciellt om de stannar på alla stationer i Västlänken.
    Det finns väldigt få lokaltåg i Sverige - begreppet används knappt längre av den anledningen att lokal trafik avser trafik inom en tätort enligt en i alla fall av Trafikverkets föregångare Vägverket använd definition. Det är mycket få tåg (förutom tunnelbanetåg) som enbart går inom en tätort, bl.a. några insatspendeltåg. I branschen talar man vanligen om pendeltåg, regionaltåg och för höghastighetsbanorna storregionala tåg. De går mellan orter i omlandet och en storstad eller annan regionhuvudstad och för de senare dessutom mellan regioner (län), så av den anledningen skulle interregio kunna vara ett användbart "nygammalt" begrepp. Det hindrar dock inte att många av dessa tåg har lokala trafikuppgifter som t.ex. resor mellan stationer inom tätorten.

Mitt råd är att lära om och sluta använda begreppet lokaltåg för den regionala tågtrafiken vi pratar om eftersom det (som i denna tråd) orsakar förvirring.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Det finns väldigt få lokaltåg i Sverige - begreppet används knappt längre av den anledningen att lokal trafik avser trafik inom en tätort enligt en i alla fall av Trafikverkets föregångare Vägverket använd definition. Det är mycket få tåg (förutom tunnelbanetåg) som enbart går inom en tätort, bl.a. några insatspendeltåg. I branschen talar man vanligen om pendeltåg, regionaltåg och för höghastighetsbanorna storregionala tåg. De går mellan orter i omlandet och en storstad eller annan regionhuvudstad och för de senare dessutom mellan regioner (län), så av den anledningen skulle interregio kunna vara ett användbart "nygammalt" begrepp. Det hindrar dock inte att många av dessa tåg har lokala trafikuppgifter som t.ex. resor mellan stationer inom tätorten.

Mitt råd är att lära om och sluta använda begreppet lokaltåg för den regionala tågtrafiken vi pratar om eftersom det (som i denna tråd) orsakar förvirring.
    När jag jobbade på SJ så hette det officiellt inte Pendeltåg utan Lokaltåg. Fast det var över 40 år sedan!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

/Magnus
    Det borde betyda att huvudalternativet nu är att gå via Mölndal och inte gena förbi. Låter bra.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag tillåter mig att tycka att Vägverket hade fel, terminologin fjärrtåg - regionaltåg - lokaltåg är för mig verbalt väsentligt bättre än fjärrtåg - storregionaltåg/interregio - regionaltåg. Hur sjutton ska man överhuvudtaget diskutera tåg av typen storregional/interregio på ett vettigt sätt? Och nu menar jag i tal.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lite nya direktiv om HH-banorna - inga lokaltåg

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag tillåter mig att tycka att Vägverket hade fel, terminologin fjärrtåg - regionaltåg - lokaltåg är för mig verbalt väsentligt bättre än fjärrtåg - storregionaltåg/interregio - regionaltåg. Hur sjutton ska man överhuvudtaget diskutera tåg av typen storregional/interregio på ett vettigt sätt? Och nu menar jag i tal.
    Det går bra med talade diskussioner också! Betydelsen av ordet lokal är ungefär begränsad till mindre område (eller plats), och det är inte sådana tåg vi pratar om på höghastighetsbanor eller knappt på resten av järnvägsnätet. Jag tror att många förväxlar betydelsen av lokaltåg med det som på nederländska kallas stoptrein, dvs. ett tåg som stannar på alla/de flesta stationer. Lokaltåg rullade på svenska spår i princip tills SL ändrade benämning till pendeltåg på 1980-talet, om jag minns rätt. Den trafikpolitiska reformen 1979 ändrade förutsättningarna när man grundade regionala kollektivtrafikorgan, länstrafiken, då regionen kom mer i fokus än den tidigare dominerande stadstrafiken i tätorterna som definitivt är lokal. Så har man svårt att avstå ordet lokaltåg vet man att man är född förra millenniet

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det går bra med talade diskussioner också! Betydelsen av ordet lokal är ungefär begränsad till mindre område (eller plats), och det är inte sådana tåg vi pratar om på höghastighetsbanor eller knappt på resten av järnvägsnätet. Jag tror att många förväxlar betydelsen av lokaltåg med det som på nederländska kallas stoptrein, dvs. ett tåg som stannar på alla/de flesta stationer. Lokaltåg rullade på svenska spår i princip tills SL ändrade benämning till pendeltåg på 1980-talet, om jag minns rätt. Den trafikpolitiska reformen 1979 ändrade förutsättningarna när man grundade regionala kollektivtrafikorgan, länstrafiken, då regionen kom mer i fokus än den tidigare dominerande stadstrafiken i tätorterna som definitivt är lokal. Så har man svårt att avstå ordet lokaltåg vet man att man är född förra millenniet
    Pendeltåg är inte synonymt! De X2000-tåg som kör fram och tillbaka mellan exempelvis Göteborg och Stockholm pendlar på den sträckan, om man då definierar pendeltåg så att vissa pendlande tåg inte är pendeltåg använder man språket väldigt ologiskt. Och så har vi ju tåg som Uppsalapendeln, om den inte stannar på mellanstationerna är den då ett pendlande storregionaltåg/interregio till skillnad mot de pendeltåg som pendlar för SL/UL på samma sträcka?

Annars kan jag stå ut med att jag avslöjar att jag är född på 1900-talet.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-10-10 klockan 16:16:36.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fast lokaltåg var (väl?) inte ett officiellt tågslag innan SL tog över kostnadsansvaret för lokaltrafiken kring Stockholm? Även tågen som gick korta sträckor och stannade överallt var PERSONTÅG.
    (Intressant att någon använder en holländsk benämning som jämförelseobjekt! Kunskaperna om såväl det holländska språket som järnvägssystemet torde var högst begränsade i Sverige. Därmed inte sagt att jämförelsen var fel... annars har vi ju engelskans "Stopping train" att ta till)

/TKO

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ic-tr%C3%A5den

Ni kan väl flytta er diskussion till OT-tråden?

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för svar!

Det man kommer projektera först ser jag som en blandning mellan Regionaltågsbanan och Höghastighetsbanan. Det innebär enligt min mening att man fortfarande kommer ha en viss överstandard som kommer bli svår att utnyttja men det blir rejält mycket mindre överstandard än om man byggt för 320 km/h. Västra Götalands målbild för stråket mot Borås har varit 8 tåg per timme till Landvetter varav 6 fortsätter till Borås. Att dessa skulle kunna samsas med 3 -5 HH-tåg per timme och kunna nyttja maxhastigheten på banan ser jag fortsatt som lite väl optimistiskt. Västra Götaland har också som mål att få till stationer i Mölnlycke, Landvetter Södra och Bollebygd och jag räknar kallt med at de lyckas med åtminstone någon av stationerna. Därmed tror jag åtminstone delar av banan kommer att få en hastighetsstandard som fortsatt är svår att nyttja när väl HH-tågen kommer om alla ska trängas på samma spår. Eftersom dokumentet också anger att arbetet med planläggningen av sträckan Linköping - Borås tillsvidare ligger vilande tror jag det kommer ta mycket lång tid innan det finns genomgående tåg på sträckan.

/Magnus

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag instämmer med Herrolsson, diskussioner om vad som ska kallas lokaltåg, eller om den beteckningens användande signalerar en viss ålder är OT i denna tråd, och fortsatta dylika inlägg kommer följaktligen att raderas.

Håll er till ämnet istället för att märka ord!

Mattias J / mod

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •