Enligt flera källor, bl.a.
en DN-artikel (kanske betalsida), så har transportutskottet i EU-parlamentet idag röstat igenom ett förslag till EU-parlamentet att en tågresenär som missar en anslutande resa på grund av ett försenat tåg ska ha rätt att utan extra kostnad ta nästa avgående tåg med samma destination, även om det är med en annan operatör.
Jag försöker förstå hur det hela skall fungera. Kan EU och svenska staten lagstifta om att en tågoperatör måste släppa ombord andra resenärer utan att ta betalt av dessa?
I så fall, måste lagstiftaren också reglera vad den som nu kör resenären har för rätt till ersättning från den som redan fått biljettintäkten?
Eller hur tror ni att det är tänkt att fungera?
Exempel: Jag missar SL/UL-pendeln med en minut i Stockholm och skall till Uppsala, nästa avgående tåg är ett SJ-tåg, så det är alltså bara att kliva på (och fortare går det)? Motsvarande från Alvesta till Malmö med biljett till Öresundståg.
Eller jag åker med Snälltåget som kör en gång om dagen till Malmö, då är det förstås bra för resenären att få åka ett snabbtåg (som dessutom kör om Snälltåget på vägen), men hur ordna det ekonomiska?
Har någon sett/hört något om detaljer och konsekvenser?