Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: EU-förslag om nya regler för missad anslutning, hur fungera?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

EU-förslag om nya regler för missad anslutning, hur fungera?

Enligt flera källor, bl.a. en DN-artikel (kanske betalsida), så har transportutskottet i EU-parlamentet idag röstat igenom ett förslag till EU-parlamentet att en tågresenär som missar en anslutande resa på grund av ett försenat tåg ska ha rätt att utan extra kostnad ta nästa avgående tåg med samma destination, även om det är med en annan operatör.

Jag försöker förstå hur det hela skall fungera. Kan EU och svenska staten lagstifta om att en tågoperatör måste släppa ombord andra resenärer utan att ta betalt av dessa?
    I så fall, måste lagstiftaren också reglera vad den som nu kör resenären har för rätt till ersättning från den som redan fått biljettintäkten?
    Eller hur tror ni att det är tänkt att fungera?

Exempel: Jag missar SL/UL-pendeln med en minut i Stockholm och skall till Uppsala, nästa avgående tåg är ett SJ-tåg, så det är alltså bara att kliva på (och fortare går det)? Motsvarande från Alvesta till Malmö med biljett till Öresundståg.
    Eller jag åker med Snälltåget som kör en gång om dagen till Malmö, då är det förstås bra för resenären att få åka ett snabbtåg (som dessutom kör om Snälltåget på vägen), men hur ordna det ekonomiska?

Har någon sett/hört något om detaljer och konsekvenser?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: EU-förslag om nya regler för missad anslutning, hur fungera?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Enligt flera källor, bl.a. en DN-artikel (kanske betalsida), så har transportutskottet i EU-parlamentet idag röstat igenom ett förslag till EU-parlamentet att en tågresenär som missar en anslutande resa på grund av ett försenat tåg ska ha rätt att utan extra kostnad ta nästa avgående tåg med samma destination, även om det är med en annan operatör.

Jag försöker förstå hur det hela skall fungera. Kan EU och svenska staten lagstifta om att en tågoperatör måste släppa ombord andra resenärer utan att ta betalt av dessa?
    I så fall, måste lagstiftaren också reglera vad den som nu kör resenären har för rätt till ersättning från den som redan fått biljettintäkten?

Exempel: Jag missar SL/UL-pendeln med en minut i Stockholm och skall till Uppsala, nästa avgående tåg är ett SJ-tåg, så det är alltså bara att kliva på (och fortare går det)? Motsvarande från Alvesta till Malmö med biljett till Öresundståg.
    Eller jag åker med Snälltåget som kör en gång om dagen till Malmö, då är det förstås bra för resenären att få åka ett snabbtåg (som dessutom kör om Snälltåget på vägen), men hur ordna det ekonomiska?

Enklast är väl om det fortsätter som nu. Det vill säga principen "Ta igen på gungorna, det du förlorar på karusellen".
    Skulle nog påstå att det inte är direkt vanligt att någon ersättning betalas eller krävs, vid motsvande lägen idag, inte i Sverige allafall.
    Skillnaden blir väl att man som enskild resenärer sen ska kunna hävda denna rätt, utan att som idag först få medgivande från inblandade operatörer.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Utan att ha sett några mer detaljer än det som står i DN-artikeln – inte betalartikel vad jag kan se – så måste det rimligen till någon form av clearing mellan tågoperatörerna så att man visserligen måste ta varandras biljetter men givetvis kan få full ersättning för den nya tågresan.

Och rimligen kan inte en person vars biljett gällde i 2-klass få åka i 1-klass utan att stå för mellanskillnaden. Inte heller kan man rimligen få åka sovvagn om man haft sittplatsbiljett etc. utan man måste jämföra tågbiljetterna för att kunna se vad resenärerna egentligen betalat för.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

EU, Sverige eller något annat land kan i grunden göra vad man vill. Visst finns det internationella avtal som DU och Sverige skrivit under men om DU skulle komma överens om detta och även hur ersättningar mellan olika bolag ska ske har jag svårt att se att det inte skulle gälla, bara viljan finns. Om det finns olika avtal idag som skulle kunna hindra detta är det bara naturlagarna som är "huggna i sten".

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Utan att ha sett några mer detaljer än det som står i DN-artikeln – inte betalartikel vad jag kan se – så måste det rimligen till någon form av clearing mellan tågoperatörerna så att man visserligen måste ta varandras biljetter men givetvis kan få full ersättning för den nya tågresan.

Och rimligen kan inte en person vars biljett gällde i 2-klass få åka i 1-klass utan att stå för mellanskillnaden. Inte heller kan man rimligen få åka sovvagn om man haft sittplatsbiljett etc. utan man måste jämföra tågbiljetterna för att kunna se vad resenärerna egentligen betalat för.
    Varför inte... Det är väl inte alls ovanligt att man låter någon som drabbats av någon störning få ta plats i första klass, som lite plåster på såret tex. Självklart förutsatt att där finns plats. Att göra sånt ger alltid lite good will och resenärerna kommer tillbaka.

Och beträffande clearingsystem, så hänvisar jag till ett annat inlägg i tråden

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Allt är upp till lagstiftaren och hur troligt är detta scenario?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Och rimligen kan inte en person vars biljett gällde i 2-klass få åka i 1-klass utan att stå för mellanskillnaden. Inte heller kan man rimligen få åka sovvagn om man haft sittplatsbiljett etc. utan man måste jämföra tågbiljetterna för att kunna se vad
    resenärerna egentligen betalat för.
    Det beror väl på omständigheterna. Missar man anslutning till sista dagtåg tycker jag det är helt rimligt att man får åka sovvagn om det finns sådan förbindelse. Låt säga att tåget från Ystad är så försenat att man missar sista X2000 mot Stockholm. Alternativ då kan vara övernattning på hotell men föredrar man nattåget så absolut att man ska ha sovvagn.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Förslaget innehöll även detaljen att man ska få ta med sig cykel på alla tåg inom EU.

Det blir ju en möt att knäcka för exempelvis SJ hur man ska hantera det på X2000. För att inte tala om ersättningsbussar som inte brukar ta cykel även där tågen gör det.

(Ok, var säkert ett separat förslag men avhandlades på samma möte och nämndes i DN artikeln)

Senast redigerat av Mattias C den 2018-10-09 klockan 18:19:47.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Enklast är väl om det fortsätter som nu. Det vill säga principen "Ta igen på gungorna, det du förlorar på karusellen".
    Skulle nog påstå att det inte är direkt vanligt att någon ersättning betalas eller krävs, vid motsvande lägen idag, inte i Sverige allafall.
    Skillnaden blir väl att man som enskild resenärer sen ska kunna hävda denna rätt, utan att som idag först få medgivande från inblandade operatörer.
    Jag har för mig att SJ inte gått med i det avtal om hjälp vid störningar som Samtrafiken tagit fram (och som alltså är frivilligt) för att SJ bedömt att det oftast är SJ som får hjälpa försenade kunder, men väldigt sällan åt andra hållet. Dvs det jämnar inte ut sig.

En av detaljerna är ju vad "full ersättning" är. Är det att den som hjälper till får sina marginalkostnader täckta, eller att den får vad en biljett köpt i förväg skulle kostat, eller vad en normalbiljett (fullpris) kostar strax före avgång? Eller är det att den som hjälper får det som kunden betalat till den som slapp transportera resenären? Eftersom ingen av dessa två behöver vara den som förorsakat förseningen, så finns ju ingen som är mer skyldig (ifall du reser med A.s tåg, som blir försenat, skulle bytt till B:s tåg, men får i stället åka med C.s tåg).

Och vad som är rimligt kan ju som redan påpekats diskuteras. Kan 2-klassbiljett med sista dagtåget ge en liggplats, medan 1-klassbiljett ger en sovplats? Eller ger även 2 klassbiljett en sovplats eftersom alternativet är att resenären får bo på hotell (inte vandrarhem).

Jag har inga bra svar, bara en massa undringar, och hoppas att det inte blir för krångligt eller dyrt.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det beror väl på omständigheterna. Missar man anslutning till sista dagtåg tycker jag det är helt rimligt att man får åka sovvagn om det finns sådan förbindelse. Låt säga att tåget från Ystad är så försenat att man missar sista X2000 mot Stockholm. Alternativ då kan vara övernattning på hotell men föredrar man nattåget så absolut att man ska ha sovvagn.
    Jovisst kan det vara lämpligt med sovvagnsplats i det fall du relaterar till. Men jag ville bara lite stillsamt påpeka att i de fall som nästa lämpliga tåg körs av en konkurrerande operatör än din ursprungliga dito så ska din 'förverkade' biljett gälla i princip för motsvarande standard och tjänst. Man ska alltså inte uppgraderas rent rutinmässigt utan det måste nog till en bedömning från fall till fall. Och naturligtvis är det trevligt med 'plåster på såren' om man missar tåget!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: EU-förslag om nya regler för missad anslutning, hur fungera? - Cykeln

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Förslaget innehöll även detaljen att man ska få ta med sig cykel på alla tåg inom EU.

Det blir ju en möt att knäcka för exempelvis SJ hur man ska hantera det på X2000. För att inte tala om ersättningsbussar som inte brukar ta cykel även där tågen gör det.
    Ja, det fanns 2 punkter till som skall till EU-parlamentet, men dessa hade jag tyckt passat bättre i en egen tråd.

Ang cyklarna har jag läst dels att från det att eventuell lag fastställs tar det minst 2 år innan den träder ikraft, dels att reglerna om cyklar skall gälla nybyggda eller ombyggda fordon.
    Så, den pågående ombyggnaden hinner före.
    Men, även här finns intressanta frågor. Vill järnvägsföretag bygga om en ganska ovanlig fordonstyp, för att tvingas bygga cykelutrymmen, och blir det något krav att det skall framgå om det finns cykelutrymmen, eller kan det få vara slumpartat, ifall man har blandade omlopp?

Men ersättningsbussar finns det ju inget krav på, så det får väl bli att den som medför cykel får invänta ett riktigt tåg. Eller får en cykel plats i ett bagageutrymme på en turistbuss?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-10-09 klockan 18:26:00. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Eller får en cykel plats i ett bagageutrymme på en turistbuss?
    Jag har rest med en vanlig standardcykel placerad i bagageutrymmet på en Rasken-buss. Den hade hängare dör bak men chauffören tyckte att det var ju onödigt att den hängde där och blev smutsig av vägdammet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: EU-förslag om nya regler för missad anslutning, hur fungera? - Cyklar, med länk

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg

(Ok, var säkert ett separat förslag men avhandlades på samma möte och nämndes i DN artikeln)
    Mer detaljer om just cyklar hittade jag här (på engelska).

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-10-09 klockan 19:19:05. Anledning: Förtydligat rubriken

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men ersättningsbussar finns det ju inget krav på, så det får väl bli att den som medför cykel får invänta ett riktigt tåg. Eller får en cykel plats i ett bagageutrymme på en turistbuss?
    Om cykel får plats beror ju givetvis på hur mycket bagage det är i övrigt. Dom kan ju knappast slänga ut övriga resenärers väskor. Det bästa är ju givetvis att så många bussar som möjligt installerar cykelställ bak. Dessa finns hos t ex Flixbus och även hos länstrafiksbolag. Är det planerad ersättningstrafik så är det ju lätt att säga att den inte tar cyklar. Då är det ju också lättare att skriva in i upphandlingen att den skall köras med bussar som har cykelställ. Är ju svårare om det blir akuta ersättningar för trafik som är annonserad att man kan ta med sig cykel. En resenär som reser Malmö-Borlänge kan ju då knappast förväntas ställa cykeln i Hallsberg efter halva vägen eller i Kopparberg om tåget skulle ge upp där och då är det ju också svårare att garantera att bussarna verkligen har cykelställ då man i ett akut läge kanske måste ta dom bussar som finns tillhands.

Senast redigerat av Alexander Lukas den 2018-10-10 klockan 14:45:53.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alexander Lukas Visa inlägg
    Om cykel får plats beror ju givetvis på hur mycket bagage det är i övrigt. Dom kan ju knappast slänga ut övriga resenärers väskor. Det bästa är ju givetvis att så många bussar som möjligt installerar cykelställ bak. Dessa finns hos t ex Flixbus och även hos länstrafiksbolag. Är det planerad ersättningstrafik så är det ju lätt att säga att den inte tar cyklar. Då är det ju också lättare att skriva in i upphandlingen att den skall köras med bussar som har cykelställ. Är ju svårare om det blir akuta ersättningar för trafik som är annonserad att man kan ta med sig cykel. En resenär som reser Malmö-Borlänge kan ju då knappast förväntas ställa cykeln i Hallsberg efter halva vägen eller i Kopparberg om tåget skulle ge upp där och då är det ju också svårare att garantera att bussarna verkligen har cykelställ då man i ett akut läge kanske måste ta dom bussar som finns tillhands.
    Åtminstone förr fanns det ganska gott om taxi-bilar som kunde tänka sig att transportera cyklar, kan ju vara en lösning.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det finns inget frivilligt avtal längre i o m nya Samtrafiksavtalet SPA-10 fr 1/7-18. Vid störning i en resplusresa har du rätt att åka med samma operatörer som i ursprungsresan. Kan finnas krav på platsbokning ö likn.
    Sedan kan felande part köpa nya biljetter till annan operatör och det är ganska vanligt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Det finns inget frivilligt avtal längre i o m nya Samtrafiksavtalet SPA-10 fr 1/7-18. Vid störning i en resplusresa har du rätt att åka med samma operatörer som i ursprungsresan. Kan finnas krav på platsbokning ö likn.
    Sedan kan felande part köpa nya biljetter till annan operatör och det är ganska vanligt.
    Ja här bör man ju vara pragmatisk , det kan ju bli besynerliga konsekvenser om man med ett sent tåg missar anslutning till Snälltåget som har ett tåg om dagen. Men vi hade ju nyligen ett besynnerligt fall med en man som hade biljett Öresundståg-SJ , anslutande Öresundståg var försenat men nekade ändå honom att resa med nästa tåg , som var ett Öresundståg !

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Så bra! För den som likt mig vill ha tillgång till avtalet finns det här. Jag tycker det kan vara bra att veta vad min leverantör avtalat med andra till min fördel.

Här är de mest intressanta delarna:
    "En resenär med en Resplusbiljett omfattas av vid var tid gällande gemensamma resevillkor. Vid Avtalets ikraftträdande är ett av dessa resevillkor Resplus komfram-garanti vilket innebär att alla Partners som har tecknat SPA-10 vid akut trafikstörning, d.v.s. trafikstörning som uppstår mindre än 24 timmar före avgång, lojalt ställer upp för att resenären ska komma fram till sin slutdestination så tryggt och smidigt som möjligt. Det innebär bl.a. att Partners vid behov ska hjälpa resenären med en ny resplan eller annan assistans om det är uppenbart att resenären inte kan nå slutdestinationen inom trafikdygnet."

"Vid upprättande av en ny resplan på grund av akut trafikstörning äger Partner som har orsakat brott i en resekedja rätt att, i mån av plats och utan ersättningsskyldighet för ny biljett, använda andra förbindelser hos de Partners som ingår i den ursprungliga bokningen. Detta gäller även om den nya resplanen innebär en annan väg än den ursprungliga."

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Intressant. Din sista mening betyder väl att det som skrivits i ett tidigare inlägg om att ingen tar betalt inte gäller.
    Detta med partner inblandade i ursprungliga resan så tyder det väl på att om man köper SJ Uppsala-Stockholm och Snälltåget Stockholm-Malmö på en Resplus så kan SJ få ställa upp med hela resan om Uppsala-tåget var försenat, medan om resenären köpte SL Uppsala-Stockholm och sen Snälltåget som Resplus så får SL antingen hänvisa kunden till nästa Snälltåget (vilket kan kräva betald övernattning) eller köpa en biljett av SJ (vilket alltså är det kunden bör få). Eller hur?

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja här bör man ju vara pragmatisk , det kan ju bli besynerliga konsekvenser om man med ett sent tåg missar anslutning till Snälltåget som har ett tåg om dagen. Men vi hade ju nyligen ett besynnerligt fall med en man som hade biljett Öresundståg-SJ , anslutande Öresundståg var försenat men nekade ändå honom att resa med nästa tåg , som var ett Öresundståg !
    Enligt mitt exempel ovan, så om man åker SL+Snälltåg så måste inte SJ ställa upp gratis. Men i ditt fall Öresundståg+SJ så täcks det ju faktiskt in, och det är ju skönt det (fast där undrar jag om inte det egentligen täcktes in av de tidigare reglerna också, och att det var bristande kunskap. Men, det är ju historia nu).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •