Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Färgkod SkJB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Färgkod SkJB

Hej

Är det någon som vet vilken färg Skandinaviska Jernbanors blå vagnar är målade i verkligheten?
    Vilken färgkod (RAL-nummer?) behöver jag för att måla om en modell för att likna förebilden?
    Jag har försökt via bilder lista ut detta men det är svårt att hitta den rätta nyansen.
    Sedan vet jag att det är skillnad att se på en stor vagn och få exakta samma färg på en liten modell.

Mvh

Christer

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Färgkod SkJB

Hej! Ser att du ikke fått något svar, så jag får svara det jag har hört ( av personer med god insyn i SKjb ) att både den blå och gröna lär ha sitt ursprung i nyansen av audis billacker, så färgkoder bör du kunna finna hos audi. Mvh Martin ☺!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nope, så är det inte, däremot så var den gröna B5 som Netrail en gång hade just en grön färg från Audi.

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    Nope, så är det inte, däremot så var den gröna B5 som Netrail en gång hade just en grön färg från Audi.
    Kul med folk som självsäkert avfärdar något som nämnts... utan att själv komma med den riktiga iformationen. Så då blir frågan till USJKPAS: Vet du eller vet du inte?

SA

morrgan
    Fripassagerare

Om jag inte glömmer av det så skall jag kolla på Temadur
    burkarna i Uddevalla imorgon.

morrgan
    Fripassagerare

Den blåa färgen är RAL 5011 och den gröna är RAL 8010.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av morrgan Visa inlägg
    Den blåa färgen är RAL 5011 och den gröna är RAL 8010.

Grön RAL 8010 verkar knepigt. RAL 80xx är väl bruna nyanser. Grön borde vara någon 60xx.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Svante, jag vet! Dock har jag inte de rätta numren på färgerna men den gröna B5 som en gång fanns var målad i en grön färg från Audi och är inte samma som Skjb har nu, den är mer mot "Brittish Racing green"

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack Morrgan för din hjälp. Det var vänligt av dig att ge mig ett korrekt RAL-nummer som de använder till sina fordon.

Är det någon som vet om det är samma färg som NetRail använde till sina vit-blåa vagnar?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

För tydlighetens skulle är det kanske lämpligt att länka till morrgans tråd från idag med uppdaterad info:
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...f%C3%A4rgkoder

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Grön RAL 8010 verkar knepigt. RAL 80xx är väl bruna nyanser. Grön borde vara någon 60xx.
    Ja NCS 8010 tror jag den gröna är.

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Ja NCS 8010 tror jag den gröna är.
    En tanke....

Den gröna färgen som Unionsexpressen använde, och som sen levt kvar hos andra organisationer, har väl varit en metallic-färg? Och när Unionsexpressen startade så diskuterades ju också kulörer och nyanser, det borde väl finnas nått i gamla Postvagnen. Jag tror det redan då redovisades att den gröna färgen var en VAG-färg.

Men den kan ju sen har bytts mot en RAL- (som iofs har metallic) eller en NCS-kulör? (Jag har inte mina olika färgsnurror här jag sitt nu, men jag får väl gräva i det hemma sen).

Trafikverket har ju exempelvis en VAG-kulör (VW Ravennagrön, tidigt 1970-tal) på sina omformare, men den har man ersatt av en nästan lika NCS när man köper själva färgen till dagens ommålningar.

Så att man utgår från bilindustrins färger även hos Unionsexpressen, senare hos SkJB är ju inte helt osannolikt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •