Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: HNJ-banan föreslås räddas

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    402

    HNJ-banan föreslås räddas

    ... genom ett nytt bolag. Tyvärr låst artikel, men det finns kanske någon, som kan fylla på med mer info.

    http://www.hallandsposten.se/nyheter...&aId=1.9768175


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    402


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Förslaget innebär alltså att det nya bolaget skall rusta upp och förvalta "bannorna" i stället för Trafikverket, med hjälp av kommunal och privat finansiering. Så länge inte bindande löften om tillräcklig finansiering offentliggjorts ställer jag mig skeptisk till idén.

    Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-10-09 klockan 10:39:29.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Det låter ju bra men då måste Halmstad och Hylte vara betydligt mera positiva till att lägga pengar på järnvägar än grannen i norr Falkenberg som inte ens ville lägga några hundra tusen/år för underhåll av sina industrispår..... Och vad gäller HNJ bör det stora trafikströmmarna vara godståg för traktens industrier. Det var ju för det som banan en gång byggdes! Men den lilla rännil som fortfarande går till Hylte samt sandtågen till Limmareds glasbruk är allt av godstrafik som finns kvar! Resten körs väl av rumänska åkerier! Det är bara att vara några timmar i Hylte och titta på bilarna som går iväg från bruket för att konstatera detta!


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Delarna Jönköping-Vaggeryd och Nässjö-Värnamo håller ju på att rustas upp och ska fjärrstyras så småningom. Kanske också elektrifieras. Detta sker med Trafikverket som huvudman så dessa bandelar "behöver" ju inte ingå i det här förslaget. En elektrifiering skapar ju också en enklare omledningssträcka vid t.ex banarbeten Nässjö- Alvesta.
    Så Trafikverket kanske inte släpper dessa sträckor. Men är kanske glada om de slipper de övriga. Personligen är även jag skeptisk till projektet.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    259

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Länstrafikbolagen måste byta tänk och inte konkurrera med sig själva. Varför det ska vara nödvändigt att hålor som Forsheda, Bredaryd och Reftele ska hållas med både buss och tågförbindelser för den lilla skara som åker kollektivt istället för bil, är en gåta. Ungefär samma sak på hallandssidan. Bussar går parallellt med rälsen. Bussarna kan serva Sennan, Åled och liknande och sedan låter man Oskarströms, Torup och Kinnareds tätorter betjänas av tågen.


  7. #7
    Avställd
    Medlem
    okt 2018
    Inlägg
    7

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Hallandstrafiken jobbar verkligen inte som Skånetrafiken och ihop med Trafikverket gör man en klassisk "nedläggningssatsning" för sin del av HNJ-banan. Omodern, dåligt fungerande tågtrafik och mycket parallell busstrafik är receptet. En helt annan lösning krävs naturligtvis för att rädda och utveckla HNJ-banan och alla andra nedläggningshotade banor runt om i landet.
    Skrivelsens förslag om en Inlandsbanelösning för främst diverse smålandsbanor innebär att en förhandling mellan staten och berörda regioner/kommuner skall ske om att ett t.ex. kommunalt banbolag bildas som med statliga medel sköter de statliga banorna. Finansiering av statens egendom med privata eller kommunala medel är det normalt inte fråga om.
    Det har inte någon praktisk betydelse om TRV hinner upprusta delar av HNJ-banan, hela banan bör höra till ett nytt banbolag så att den knyts ihop med de andra smålandsbanorna i Nässjö. Det bör ge rationellare drift.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Citat Ursprungligen postat av Jan DR Visa inlägg
    Det har inte någon praktisk betydelse om TRV hinner upprusta delar av HNJ-banan, hela banan bör höra till ett nytt banbolag så att den knyts ihop med de andra smålandsbanorna i Nässjö. Det bör ge rationellare drift.
    Trafikmässigt ska HNJ självklart knytas till övriga Nässjö-banor, men likaväl som övriga banor inte behöver tillhöra banbolaget för det behöver inte heller HNJ-sträckan närmast Nässjö göra det. Bättre att bolaget i så fall kan fokusera på en något kortare sträcka.


  9. #9
    Avställd
    Medlem
    okt 2018
    Inlägg
    7

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    I skrivelsen med förslaget att bilda "Smålandsbanorna AB" räknas fem banor med bibanor upp som bör ingå i bolaget. Total längd ca 85 mil att jämföras med de ca 110 mil IBAB har hand om. Ställer mig något frågande till varför i stället en mängd kommunala banbolag bör bildas som vart och ett har hand om kortare bansträckor.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Citat Ursprungligen postat av Jan DR Visa inlägg
    I skrivelsen med förslaget att bilda "Smålandsbanorna AB" räknas fem banor med bibanor upp som bör ingå i bolaget. Total längd ca 85 mil att jämföras med de ca 110 mil IBAB har hand om. Ställer mig något frågande till varför i stället en mängd kommunala banbolag bör bildas som vart och ett har hand om kortare bansträckor.
    Det finns inget egenvärde i att komma upp i IBABs längd, tvärtom är det nog bättre att inte "gapa över för mycket". Jag kan inte heller se något större egenvärde i att få ett helt sammanhängande nät, antingen man ska underhålla Nässjö-Värnamo eller inte så lär den sträckan inte kräva alls samma typ av underhåll som övriga banor i och med att de är av en helt annan standard, därmed så kommer den sträckan oundvikligen att bli en transportsträcka mellan de andra banorna.


  11. #11
    Avställd
    Medlem
    okt 2018
    Inlägg
    7

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Man får tacka "steisi" för länkarna till "24falkenberg.se" och "rfkl.se". Den första artikeln visar hur en redaktion har för bråttom, gör noll research och inte läser den diskuterade skrivelsen ordentligt. Men att läsa skrivelsen via Regionförbundet i Kalmar Läns hemsida visar vad några av Sveriges mest erfarna järnvägsexperter menar med förslaget att bilda "Smålandsbanorna AB".
    Det står tydligt att banorna bör räddas och utvecklas med bl.a. helsvetsat och makadam. Det är naturligtvis fullständigt osannolikt att ett kommunalt banbolag med näringslivet representerat i styrelsen på IBAB-vis inte skulle vilja lyfta banorna från 1800-talsstandard till 2000-talsstandard för att motsvara marknadens krav i framtiden.
    Det innebär att hela HNJ-banan, främst delen Torup - Värnamo, till slut också måste moderniseras för att dels kraftigt sänka banunderhållskostnaden, dels kraftigt höja prestandan, produktiviteten och intäkterna. Det finns all anledning att skapa ett kraftfullt, kompetent regionalt/kommunalt banbolag för alla sammanhängande banor i förslaget.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Grundfrågan är inte den organisatoriska formen utan varifrån pengarna skall tas. Och jag gissar att varken regioner, kommuner eller det privata näringslivet är intresserade...

    /TKO


  13. #13
    Avställd
    Medlem
    okt 2018
    Inlägg
    7

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Varifrån tas pengarna till IBAB:skötsel av Inlandsbanan och Orsa - Furudal?
    Är det numera regioners, kommuners och privata näringslivets sak att betala samhällsekonomiskt motiverad skötsel och investeringar i statens banor/statens egendom?


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Citat Ursprungligen postat av Jan DR Visa inlägg
    Varifrån tas pengarna till IBAB:skötsel av Inlandsbanan och Orsa - Furudal?
    Är det numera regioners, kommuners och privata näringslivets sak att betala samhällsekonomiskt motiverad skötsel och investeringar i statens banor/statens egendom?
    Om man tycker så kanske det är bäst att staten bestämmer vilka banor som skall rustas upp och på vilket sätt?

    /TKO


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Stora delar av " HNJ" nätet är väl redan nu i betydligt bättre skick än Inlandsbanan?


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Citat Ursprungligen postat av Jan DR Visa inlägg
    Varifrån tas pengarna till IBAB:skötsel av Inlandsbanan och Orsa - Furudal?
    Är det numera regioners, kommuners och privata näringslivets sak att betala samhällsekonomiskt motiverad skötsel och investeringar i statens banor/statens egendom?
    Det är väl huruvida det är samhällsekonomiskt motiverat som åsikterna går i sär.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Citat Ursprungligen postat av Jan DR Visa inlägg
    Man får tacka "steisi" för länkarna till "24falkenberg.se" och "rfkl.se". Den första artikeln visar hur en redaktion har för bråttom, gör noll research och inte läser den diskuterade skrivelsen ordentligt. Men att läsa skrivelsen via Regionförbundet i Kalmar Läns hemsida visar vad några av Sveriges mest erfarna järnvägsexperter menar med förslaget att bilda "Smålandsbanorna AB".
    Det står tydligt att banorna bör räddas och utvecklas med bl.a. helsvetsat och makadam. Det är naturligtvis fullständigt osannolikt att ett kommunalt banbolag med näringslivet representerat i styrelsen på IBAB-vis inte skulle vilja lyfta banorna från 1800-talsstandard till 2000-talsstandard för att motsvara marknadens krav i framtiden.
    Det innebär att hela HNJ-banan, främst delen Torup - Värnamo, till slut också måste moderniseras för att dels kraftigt sänka banunderhållskostnaden, dels kraftigt höja prestandan, produktiviteten och intäkterna. Det finns all anledning att skapa ett kraftfullt, kompetent regionalt/kommunalt banbolag för alla sammanhängande banor i förslaget.
    Vet inte om det är menat som ett svar till mig, men du har i vart fall lagt det så. Tack i vilket fall för argumenten för att inte inkludera de redan upprustade banorna i det tänkta bolaget.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Citat Ursprungligen postat av Jan DR Visa inlägg
    Varifrån tas pengarna till IBAB:skötsel av Inlandsbanan och Orsa - Furudal?
    Är det numera regioners, kommuners och privata näringslivets sak att betala samhällsekonomiskt motiverad skötsel och investeringar i statens banor/statens egendom?
    Pengarna som staten avsätter för inlandsbanan har dock hittills inte räckt för investeringar i helsvetsat spår så det lär nog få bli Regionerna som pytsar in pengar. Det bör betänkas att de hårdast trafikerade bitarna av dessa banor redan har skarvfritt spår samt att ytterligare en del är på gång mellan Halmstad och Torup för att få bort de sista skarvspårsbitarna som Hylte trafiken rullar över. Övriga bitar har en trafikmängd som gör att ett stort antal andra skarvspår har hamnat före i kön. Jag har svårt att se hur ett kommunalt övertagande skulle få staten att satsa mer pengar på reinvesteringar. Däremot kanske det kan bli lite bättre fokus på banunderhållet av de befintliga skarvspåren. Men underhållsområde syd är ett av de bättre i Sverige på att hålla sina skarvspår så inte ens det är så säkert.

    /Magnus


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    139

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Pengarna som staten avsätter för inlandsbanan har dock hittills inte räckt för investeringar i helsvetsat spår så det lär nog få bli Regionerna som pytsar in pengar. Det bör betänkas att de hårdast trafikerade bitarna av dessa banor redan har skarvfritt spår samt att ytterligare en del är på gång mellan Halmstad och Torup för att få bort de sista skarvspårsbitarna som Hylte trafiken rullar över. Övriga bitar har en trafikmängd som gör att ett stort antal andra skarvspår har hamnat före i kön. Jag har svårt att se hur ett kommunalt övertagande skulle få staten att satsa mer pengar på reinvesteringar. Däremot kanske det kan bli lite bättre fokus på banunderhållet av de befintliga skarvspåren. Men underhållsområde syd är ett av de bättre i Sverige på att hålla sina skarvspår så inte ens det är så säkert.

    /Magnus
    Jag tror att det numera är mer personberoende än regionberoende ifall underhållet av lågtrafikerade banor blir bra eller inte. Jämför med t.ex. Tjustbanan där det skett en hel del förbättringar på senare år. På HNJ har det i princip inte skett en enda standardhöjning söder om Värnamo de senaste 5 åren.

    Men det är bra att sista skarvspåret mellan Furet och Torup nu försvinner. Hade det sen gått lite snabbt få till en hastighetshöjning/kurvöverskridande för Itino så hade det gått att snygga till tidtabellen för Krösatågen.


  20. #20
    Avställd
    Medlem
    okt 2018
    Inlägg
    7

    Sv: HNJ-banan föreslås räddas

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Stora delar av " HNJ" nätet är väl redan nu i betydligt bättre skick än Inlandsbanan?
    Visst, delen Halmstad - Torup, Värnamo - Vaggeryd och Vaggeryd - Nässjö är ordentligt upprustade om jag kommer ihåg rätt. IBAB har inte fått några statliga medel för makadam och helsvetsad räls. Däremot har man väl klarat att på ett bättre sätt sköta betydligt längre bansträcka med de medel man fått än vad SJ och Banverket klarade.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •