Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hököpinge (?)

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Hököpinge (?)

Enligt anteckning på diaramen ska jag ha tagit den här bilden i Hököpinge 1971. Jag har inget större minne av att jag tog just den bilden så att jag med säkerhet kan säga att det stämmer, annat än vi var några grabbar som tog en lång promenad längs banan den dagen. Och så åkte vi lite emellanåt också.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Hököpinge (?)

Inte Hököpinge(?), utan Hököpinge! att döma av Samlingsportalen:
    http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAD00861
    Bättre skick:
    http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDBB00031

Alltid får man höra talas om någon ny plats, för Hököpinge var för mig fullständigt obekant både som benämning och geografisk plats.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Tack. Då kan vi räta ut frågetecknet alltså. När bilden togs var klockan fem i tolv för Hököpinges järnvägstrafik, och ser man på de intressanta bilderna på länken tycks Haraladson redan ha gett upp för ett bra tag sen.

Senast redigerat av Mr G den 2018-10-08 klockan 22:05:20.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

Enligt anteckning på diaramen ska jag ha tagit den här bilden i Hököpinge 1971. Jag har inget större minne av att jag tog just den bilden så att jag med säkerhet kan säga att det stämmer, annat än vi var några grabbar som tog en lång promenad längs banan den dagen. Och så åkte vi lite emellanåt också.

Du har lyckats med att få in på pricken samma fotovinkel
    som bilden Jvm KDBB00031 länkad av ztenlund här ovan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nostalgichock. Minner mig om sommarlovsresorna till mormor och morfar i Vellinge. Bilderna tagna i riktning mot Malmö fö.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En detalj på denna synnerligen trevliga bild som ser lite skojig ut är att semaforen är kvar, men växeln är riven. Det kan ju förstås finnas flera växlar bakom fotografens rygg, men det leder till lite funderingar om stationen funits kvar med bara ett spår för att fungera som möjlig blockpost...

Senast redigerat av Jonas Lind den 2018-10-11 klockan 06:50:20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    En detalj på denna synnerligen trevliga bild som ser lite skojig ut är att semaforen är kvar, men växeln är riven. Det kan ju förstås finnas flera växlar bakom fotografens rygg, men det leder till lite funderingar om stationen funits kvar med bara ett spår för att fungera som möjlig blockpost...
    Knappast troligt. Det var 3 km till Vellinge och 2 km till Tygelsjö som båda var stationer intill slutet. Trafiken krävde knappast detta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Knappast troligt. Det var 3 km till Vellinge och 2 km till Tygelsjö som båda var stationer intill slutet. Trafiken krävde knappast detta.
    Tygelsjö var bemannad vid alla tåg, men obevakad för nästan alla tåg vid denna tid. Vägskyddet vid korsningen med E6 var nämligen inte automatiserat, trots att fällningen var motoriserad. Tidtabellen var sådan att det i stort sett räckte med att ha tågklarerare i Södervärn, Vellinge och Falsterbo, även om Falsterbo var obevakad för vissa kvällståg.

Det fanns säkert en växel kvar i andra ändan av bangården i Hököpinge.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Tygelsjö var bemannad vid alla tåg, men obevakad för nästan alla tåg vid denna tid. Vägskyddet vid korsningen med E6 var nämligen inte automatiserat, trots att fällningen var motoriserad. Tidtabellen var sådan att det i stort sett räckte med att ha tågklarerare i Södervärn, Vellinge och Falsterbo, även om Falsterbo var obevakad för vissa kvällståg.

Det fanns säkert en växel kvar i andra ändan av bangården i Hököpinge.
    Spekulationer. Jag har ingen aning men bangården verkar närmast helt rensad från linor och sådant. Storkarna eller linspännarna står kvar men saknar linor och linorna verkar också vara borta fram mot semaforen. Vill man ändra den för man nog veva på plats. Jag undrar dock över tavlorna som ålägger plogförare att höja plogen. Två stycken syns men ingen vägkorsning.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag undrar dock över tavlorna som ålägger plogförare att höja plogen. Två stycken syns men ingen vägkorsning.
    Jag har inte varit på plats, men jag ser att åtminstone en av tavlorna står precis framför en bro där det finns gångbrädor på bägge sidor (och ett räcke på högersidan). De brädorna är väl dumt att ploga bort.
    Kan den hitre tavlan stå där linorna till semaforen korsade spåren (spännarna syns ju till vänster i bild, och på högersidan börjar ungefär där såna där stolpar som håller upp linan)?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har inte varit på plats, men jag ser att åtminstone en av tavlorna står precis framför en bro där det finns gångbrädor på bägge sidor (och ett räcke på högersidan). De brädorna är väl dumt att ploga bort.
    Kan den hitre tavlan stå där linorna till semaforen korsade spåren (spännarna syns ju till vänster i bild, och på högersidan börjar ungefär där såna där stolpar som håller upp linan)?
    Som sagt var, det går alltid att spekulera. Visst korsar en en bäck banan, eller tvärtom, strax hitom rälsbussen men jag ser inget mellen spåren som skulle föranleda att höja en spårrrensare. Och linorna till semaforen var säkerligen förlagda på ordentligt djup.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som sagt var, det går alltid att spekulera. Visst korsar en en bäck banan, eller tvärtom, strax hitom rälsbussen men jag ser inget mellen spåren som skulle föranleda att höja en spårrrensare. Och linorna till semaforen var säkerligen förlagda på ordentligt djup.
    Tittar man på denna bilden från ett tidigare inlägg av ztenlund så stämmer ploglyfttavlorna med dels den plats där linorna rimligtvis korsar banan (det blir hållare för linorna på semaforsidan), dels med en vägkorsning bortom bron. Tycker jag. Och jag skulle kunna tänka mig att linorna gick i ett rör under vägbanan och därefter korsade banan i en kanal med betonglock lika de som syns innan vägen, inklusive där de korsat bangården i bildens nedre fjärdedel. Perspektivet lurar en, men jag tycker mig skymta locken mellan första och andra skarven bortom vägen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •