Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 4]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    992

    I Schweiz med utmärkt guidning [Del 4]

    Del 1
    Del 2
    Del 3


    2018_06_04_33531red by Magnus Backman, on Flickr

    Ny dag och nytt tåg fotograferat på morgonen. Den här morgonen går dock tåget söder ut och har med sig tre lastade timmervagnar.


    2018_06_04_33518red by Magnus Backman, on Flickr

    I del 2 utlovade jag lite mer information om hur logistiken till arbetet med snögalleriet nedanför Alp Grüm sköttes. Material till bygget transporteras med en linbana från etableringsytan uppe vid stationen.


    2018_06_04_33561red by Magnus Backman, on Flickr

    Etableringsytan uppe vid stationen är en kompakt historia men det finns inte så mycket plats uppe vid Alp Grüm så det måste funka på den yta som finns och då ska man ha in ett torn för linbanan också.


    2018_06_04_33630red by Magnus Backman, on Flickr

    Modelljärnvägsperspektiv i en ny vinkel. Tåget är påväg upp till Alp Grüm och har nyligen lämnat Cavaglia.


    2018_06_04_33663red by Magnus Backman, on Flickr

    På vandring mellan Alp Grüm och Ospizio Bernina, uppe på 2000 m höjd är det betydligt kargare än nere i dalgångarna. Bakom sista vagnen i tåget kan man skymta banvallen från originalsträckan som här hade en extra böj för att ge resenärerna utsikt över dalgången. Sträckningen var dock svår att hålla fri från snö på vintern och banan fick därför ett mer skyddat läge med hjälp av en linjeomläggning.


    2018_06_04_33697red by Magnus Backman, on Flickr

    Bernina expressen längs Lago Bianco, vattenståndet i sjön var tämligen lågt och det låg kvar stora snö och is sjok.


    2018_06_04_33709red by Magnus Backman, on Flickr

    Tåget längs sjön gör att följa länge, tågmötet i Ospizio Bernina skymtar genom huset som täcker järnvägen vid den södra utfartsväxeln.


    2018_06_04_33739red by Magnus Backman, on Flickr

    Tågmötet visade sig vara ytterligare en Glaciärexpress. Dock hade den modernare dragkraft i from av en Alegra motorvagn.


    2018_06_04_33771red by Magnus Backman, on Flickr

    Framme i Ospizio Bernina precis när vi kom ner till stationen avgick ett tjänstetåg med banarbetsfordon. De gula banarbetsfordonen utgör en skarp kontrast mot den annars dominerade röda färgen.


    2018_06_04_33803red by Magnus Backman, on Flickr

    Dags att åka tillbaka till hotellet och hämta väskorna

    Fortsättning följer

    /Magnus


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 941

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Del 1
    Del 2
    Del 3


    2018_06_04_33531red by Magnus Backman, on Flickr

    Ny dag och nytt tåg fotograferat på morgonen. Den här morgonen går dock tåget söder ut och har med sig tre lastade timmervagnar.


    2018_06_04_33561red by Magnus Backman, on Flickr

    Etableringsytan uppe vid stationen är en kompakt historia men det finns inte så mycket plats uppe vid Alp Grüm så det måste funka på den yta som finns och då ska man ha in ett torn för linbanan också.
    Det ser ut som att det är två spår genom kurvan, men att de ligger så tätt att det inte finns hinderfrihet. Är det en slags variant på spårförslingning, dvs att man självklart inte kunde placera växeln i den skarpa kurvan, men att man ändå ville låta mötesspåret sträcka sig en bit in i den?

    Tackar för utsökta bilder!


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    992

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det ser ut som att det är två spår genom kurvan, men att de ligger så tätt att det inte finns hinderfrihet. Är det en slags variant på spårförslingning, dvs att man självklart inte kunde placera växeln i den skarpa kurvan, men att man ändå ville låta mötesspåret sträcka sig en bit in i den?

    Tackar för utsökta bilder!
    Ja det är korrekt antaget att det är ett sätt att undvika växel i kurva. Som bonus blir dessutom den hinderfria längden större än om växeln placerats uppe vid stationen.

    Kul att bilderna uppskattas.

    /Magnus


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •