Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Om solkurvor i nya Tåg

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Om solkurvor i nya Tåg

Den varma sommaren medförde fler än dubbelt så många solkurvor än vanligt på den svenska järnvägen. I det senaste numret ägnar Tåg fem sidor åt att förklara fenomenet. Bl a får vi veta att vid en temperaturökning på 50 gr C expanderar skarvfri räls hela 500 meter på en sträcka av en mil. Däremot förlängs en rälsbit med en meters längd bara med en halv millimeter.

Kanske solkurvor i framtiden skulle kunna undvikas om man återgick till skarvspår med extremt korta längder? Eller handlar det bara om en skröna?

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-10-08 klockan 15:15:27.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Om solkurvor i nya Tåg

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Den varma sommaren medförde fler än dubbelt så många solkurvor än vanligt på den svenska järnvägen. I det senaste numret ägnar Tåg fem sidor åt att förklara fenomenet. Bl a får vi veta att vid en temperaturökning på 50 gr C expanderar skarvfri räls hela 500 meter på en sträcka av en mil. Däremot förlängs en rälsbit med en meters längd bara med en halv millimeter.

Kanske solkurvor i framtiden skulle kunna undvikas om man återgick till skarvspår med extremt korta längder? Eller handlar det bara om en skröna?
    I båda fallen handlar det om att ha rätt rälsmängd i spåret och att se till att rälerna inte förflyttar sig i längsled. Den stora fördelen med skarvspår är då att man enkelt kan se om rälsmängden är felaktig, men man får å andra sidan andra nackdelar. Idén med det helsvetsade spåret är att man ser till att få rätt rälsmängd från början och sedan ser till att rälerna inte kan förflytta sig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

Jag hoppas du menar 5m.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Jag hoppas du menar 5m.
    Det Hagberg nog gör på sitt egna sätt är att kritisera artikelskribenten och/eller korrekturläsaren för bristande räknekunskaper och/eller korrekturläsning.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-10-08 klockan 16:09:06.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det Hagberg nog gör på sitt egna sätt är att kritisera artikelskribenten och/eller korrekturläsaren för bristande räknekunskaper och/eller korrekturläsning.
    Ja då går vi till källan Tåg 9/2018 och där står faktiskt att vid en ökning på 50 grader C så ökar längden på räls UIC60 med ungefär 0,5mm per meter . Omräknat till skarvfri sträcka på 10km blir expansionen imponerande 500m. Och dnn uppenbara felräkning upprepas sedan i en s.k kröna i en faktaruta : Missuppfattning 1, dessa 500 m måste ju ta vägen någonstans
    Det är nu inte en engångsgrej med felskrivningar i Tåg utan det kommer lite då och då. Korrekturläsning borde väl vara rimligt,

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Längdutvidgningen vid 50 graders ökning på helsvetsat spår borde väl vara 0 mm på en km, det är väl själva vitsen med helsvetsat spår (att det inte ska vara längdförändringar)?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Berggren Visa inlägg
    Längdutvidgningen vid 50 graders ökning på helsvetsat spår borde väl vara 0 mm på en km, det är väl själva vitsen med helsvetsat spår (att det inte ska vara längdförändringar)?
    Stämmer bra, det helsvetsade spåret utsätts således för en sammanpressande kraft som är precis så stor att längden inte ändras, trots denna sammanpressning får naturligtvis inte sliprarna röra sig i sidled. På vintern uppkommer istället en dragkraft av motsvarande storlek.

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Så förutom räknefel torde ju i så fall artikelförfattaren totalt missuppfattat det fundamentala om egenskaperna i skarvfritt spår, om TS refererat rätt (jag har inte läst omtalade artikeln ännu).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men nu har jag läst en del av Tåg 9 och ögnat igenom resten och får nog ge aktuellt nummer, den matematiska fadäsen till trots, fullt godkänt och läsvärt med många intressanta artiklar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det så otroligt dåligt ställt med intresset för tåg och järnväg i allmänhet på SJK:s redaktion så man låter sådana här grodor som detta hoppa ut. För tillfället känner jag mej väldigt belåten med att inte vara medlem i SJK. Men det finns ju folk till allt idag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då hoppas jag att alla som klagar på artiklar i tidningen mangrant ställer sig till förfogande för redaktionens utnyttjande!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I artikeln stod (om jag inte missat det vid min hastiga genomläsning) ingenting om vilken temperatur rälen kan få vid direkt solljus. Bara hur hög lufttemperaturen kunde vara. Troligan kan skenan bli runt 60 grader varm i solen. Neutralpunkten enligt SJF 541.52 från 1984 ligger på +10 till +15 (beroende på område) i södra Sverige. Och + 5 grader i Norrland. Om de inte är ändrade sedan dess kanske en omvärdering behövs efter denna sommar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    I artikeln stod (om jag inte missat det vid min hastiga genomläsning) ingenting om vilken temperatur rälen kan få vid direkt solljus. Bara hur hög lufttemperaturen kunde vara. Troligan kan skenan bli runt 60 grader varm i solen. Neutralpunkten enligt SJF 541.52 från 1984 ligger på +10 till +15 (beroende på område) i södra Sverige. Och + 5 grader i Norrland. Om de inte är ändrade sedan dess kanske en omvärdering behövs efter denna sommar.
    Enligt TDOK 2013:0664 (tabell 8.4.4.1) varierar neutraltemperaturen numera snarare mellan +8 och +20. Dessutom anges att intervallet får överskridas med 7 grader, men underskridas bara med 3 grader, osäker på om det såg ut så redan i SJF 541.52.

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

HEJ

Får jag trådnappa denna tråd och säga att artikeln om Torvtåget är enligt min tycke det bästa jag läst på mycket länge i tidningen.
    Mycket intressant och läsvärd. Härlig med historien och alla bilderna.

Tack för tidningen, men extra tack för denna artikel, läser gärna fler artiklar av denna typ....

/Jona

Filosofen Jona i Söv

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ska jag nu strö salt i... så hittar jag i artikeln en uppgift att Nordamerika med klimatförändring riskerar en temperaturhöjning på 15C i slutet på århundradet. Man kanske borde fundera på lite korrekturläsning, det är lätt att man blir lite blind på den egna texten, jag ser ju hur mycket felstavning jag själv åstadkommer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har ibland funderat på varför biljetter på vissa sträckor blir dyrare på sommaren? Solkurvor och att rälsen utvidgar sig så det blir en längre sträcka att åka på?

Tjatar ibland på vänner som borde ha massor med trevligheter att berätta om och visa bilder. När jag läser ovanstående inser jag att ett "litet" fel kan bli ett evighetsprojekt och då är det inte roligt att varken hålla ett föredrag eller dela med sig av sin bildsamling på forumet!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Har ibland funderat på varför biljetter på vissa sträckor blir dyrare på sommaren? Solkurvor och att rälsen utvidgar sig så det blir en längre sträcka att åka på?

Tjatar ibland på vänner som borde ha massor med trevligheter att berätta om och visa bilder. När jag läser ovanstående inser jag att ett "litet" fel kan bli ett evighetsprojekt och då är det inte roligt att varken hålla ett föredrag eller dela med sig av sin bildsamling på forumet!
    Nu gällde det här tidningen Tåg. Förutom att den skickas till medlemmar i SJK så säljs det även företagsprenumerationer och lösnummer som vilken facktidning som helst. Järnvägsintresserade brukar inte direkt vara nöjda med den stora flora av fel som produceras inom ämnet i vanlig press. Då är det väl ändå rimligt att tycka att inte helt uppenbara fel ska få passera? När det gäller trådstarten är det fel med en faktor 100.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Nu gällde det här tidningen Tåg. Förutom att den skickas till medlemmar i SJK så säljs det även företagsprenumerationer och lösnummer som vilken facktidning som helst. Järnvägsintresserade brukar inte direkt vara nöjda med den stora flora av fel som produceras inom ämnet i vanlig press. Då är det väl ändå rimligt att tycka att inte helt uppenbara fel ska få passera? När det gäller trådstarten är det fel med en faktor 100.
    Å andra sidan krävs det bara några sekunders huvudräkning för läsaren att komma fram till den korrekta siffran. Ingående värden får man ju veta först. Jag tycker att felräkningen mer är en lustig detalj än något att bekymra sig över.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Å andra sidan krävs det bara några sekunders huvudräkning för läsaren att komma fram till den korrekta siffran. Ingående värden får man ju veta först. Jag tycker att felräkningen mer är en lustig detalj än något att bekymra sig över.

Alla kan göra fel - Mänskligt att fela ibland.

Men.. Fel borde naturligtvis rättas till vid korrekturläsningen

Senast redigerat av WS den 2018-10-11 klockan 14:27:03.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Alla kan göra fel - Mänskligt att fela ibland.

Men.. Fel borde naturligtvis rättas till vid korrekturläsningen
    Fel!

Korrekturläsning går ut på att hitta "fel mot manus". Här fanns förmodligen felet redan i manus.
    Faktafel i ett manus bör om de uppmärksammas korrigeras vid redigeringen av artikeltexten.

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •