Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: S 211

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

S 211

Detta bör vara nattåget S 211 som rusar förbi Älmhult tidigt en aprilmorgon 1971. Ingen större aktivitet på stationen vid den tidpunkten som synes.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: S 211

Gävle-Malmö via Borlänge, Ludvika?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av nisso Visa inlägg
    Så är även min minnesbild, jag har dessutom åkt med det både från Gävle och Borlänge.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Ja. Hade också sovvagnar Gävle-Göteborg som kopplades av i Hallsberg. I Hallsberg kopplades det till sovvagnar från Stockholm-Västerås (tåg 711)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

Detta bör vara nattåget S 211 som rusar förbi Älmhult tidigt en aprilmorgon 1971. Ingen större aktivitet på stationen vid den tidpunkten som synes.
    Den tidtabellen (och även året innan) gick 211 Hallsberg-Nässjö via Skövde-Falköping-Jönköping utan uppehåll. Tåg 214 Falköping-Nässjö.
    Passerade Falköping 2.46 och kallades för spöktåget på tågx i Falköping.
    Tåget var för övrigt det första som trafikerade Falköping-Nässjö den 13/3 -71 efter den 37 dagar långa SEKO-strejken.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja, via Ställdalen-Frövi-Hallsberg-Falköping-Nässjö.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Ja, via Ställdalen-Frövi-Hallsberg-Falköping-Nässjö.
    Just 1971 förmodar jag.

Gick det inte tidvis (oftare) via Mjölby?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Just 1971 förmodar jag.

Gick det inte tidvis (oftare) via Mjölby?
    Jo, utom T69 och T70 då det gick via Falköping.
    Edit: Dvs juni 1969 - maj 1971. 212 gick alltid via Mjölby.

Senast redigerat av Carl Olof Mossberg den 2018-10-08 klockan 18:08:34.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

Enligt tidtabellen hade S 211 avgång Alvesta 5.12 och ankomst Hässleholm 6.10, så om tåget var i tid bör klockan varit cirka 5.39.
    Jag blir lite nyfiken på varför du var där så tidigt, och hur/när du kom dit. Du kan förstås ha klivit av S 215 kl. 5.22, för att ta morgonrälsbussen 5.50 till Sölvesborg, du var väl ganska ung då.
    En väldigt fin bild i alla fall.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Enligt tidtabellen hade S 211 avgång Alvesta 5.12 och ankomst Hässleholm 6.10, så om tåget var i tid bör klockan varit cirka 5.39.
    Jag blir lite nyfiken på varför du var där så tidigt, och hur/när du kom dit. Du kan förstås ha klivit av S 215 kl. 5.22, för att ta morgonrälsbussen 5.50 till Sölvesborg, du var väl ganska ung då.
    En väldigt fin bild i alla fall.
    Du har en poäng där. Det var förstås inte så att jag endast var ute på en morgonpromenad eller liknande i Älmhult den där aprilmorgonen. Vi hade gjort nattläger i Alvesta, och på den fortsatta resan söderut tyckte vi att det skulle passa att ta vägen via Olofström för att senare anfalla Skåne österifrån. Det blev till att purra okristligt tidigt för att hinna med tåget (bör då ha varit S 215) den morgonen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Spännande bild Mr. G. Du är nog ganska ensam om att ha fotat S211 i Älmhult! Jag reste själv några gånger både med 211 och 212. Ett nattåg som gjorde mycket nytta under den här tiden även om det levde lite i skymundan. Det var också kul att tåget tog olika vägar förbi Vättern och jag tror att det var så att 212 gick raka vägen via Mjölby.
    211 brukade alltid stå inne i Gävle när jag kom norrifrån med Ådalen eller Jämtlandspilen och såg likadant ut i många år och jag minns det bara med F-lok även om det nog blev Rc-lok på slutet. Mvh/Alex

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •