Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Interrail dag 7/7 Avslutning

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Interrail dag 7/7 Avslutning

Idag blev det inga bilder förrän ankomst Köpenhhamn pga tighta byten längs vägen
    Men vi började med att åka ett IC tåg från Flensburg, planen var byte till IC i Fredericia men pga signalfel så var vi ca 10 min försenade så byte blev i Kolding och senare i Odense där vi kom med samma IC tåg som planen var från Fredericia.

Det här tågsättet bestående av 3st IC3 enheter tog oss sista biten Odense-Köpenhamn. Danskarna gillar det där med dieseldrift under kontaktledning

En av DSBs ökända IC4 maskiner stod klar för avgång

Och till sist är det SJ X2000 2042 i tåg 542 som skall ta oss sista biten hem till Stockholm

Om jag räknat rätt hann vi åka 42st tågavgångar under den här Interrail-veckan

Senast redigerat av Björn Lövdahl den 2018-10-07 klockan 14:26:36.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Interrail dag 7/7 Avslutning

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Idag blev det inga bilder förrän ankomst Köpenhhamn pga tighta byten längs vägen
    Men vi började med att åka ett IC tåg från Flensburg, planen var byte till IC i Fredericia men pga signalfel så var vi ca 10 min försenade så byte blev i Kolding och senare i Odense där vi kom med samma IC tåg som planen var från Fredericia.
    Det tåget ni åkte med mellan Kolding och Odense, var inte det ett IC Lyn, som körde om IC-tåget i Odense? Skulle inte det IC Lyn också till Köpenhamn, så varför bytte ni i Odense också? Var det för mycket folk (eller skulle kliva på många)?

En nyfiken fråga: Var det något speciellt som gjorde att ni bodde en natt i Flensburg, eller var det bara för att det ändå var tågbyte där, och dags att sova?
    Jag har nämligen kollat Flensburg och stationen ligger en bit från centrum och jag tror inte jag sett några hotell vid stationen, så den verkar lite osmidig. Eller hittade ni något att rekommendera?

Kan förresten passa på att tacka, det har varit ett intressant reportage.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det tåget ni åkte med mellan Kolding och Odense, var inte det ett IC Lyn, som körde om IC-tåget i Odense? Skulle inte det IC Lyn också till Köpenhamn, så varför bytte ni i Odense också? Var det för mycket folk (eller skulle kliva på många)?

En nyfiken fråga: Var det något speciellt som gjorde att ni bodde en natt i Flensburg, eller var det bara för att det ändå var tågbyte där, och dags att sova?
    Jag har nämligen kollat Flensburg och stationen ligger en bit från centrum och jag tror inte jag sett några hotell vid stationen, så den verkar lite osmidig. Eller hittade ni något att rekommendera?

Betr Flensburg brukar även jag övernatta där.
    Antingen på Central som ligger på 8 min gångväg eller helst på Flensburger Hof som är trevligast (15 min till fots eller taxi).
    Flensburger Hof kan vara fullt emellanåt.
    Mvh

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Betr Flensburg brukar även jag övernatta där.
    Antingen på Central som ligger på 8 min gångväg eller helst på Flensburger Hof som är trevligast (15 min till fots eller taxi).
    Flensburger Hof kan vara fullt emellanåt.
    Mvh
    Flensburger Hof tog vi, helt okej hotell

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad det gäller byte i Odense, så var det så att IC tåget vi kom med från Kolding skulle ankomma Köpenhamn 12:31 medan IC-tåget vi bytte till gjorde färre uppehhåll och var framme redan 12:08

Vad gäller hotell så sov vi på Flensburger Hof som var ca 15-20 min promenad från stationen.
    Helt okej hotell med bra frukost

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har genom åren bott några gånger men det börjar bli länge sedan nu (8-20 år):

Hotel Berlin är närmast. Vet ej hur det är nu, föreföll vara vandrarhem för 10 år sedan, så då provade jag Dittmers Gasthof, som ligger i närheten, och var helt OK. Båda inom 10 minuter från stationen. För övrigt vill jag påstå att Flensburg verkligen är en trevlig stad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Jag har genom åren bott några gånger men det börjar bli länge sedan nu (8-20 år):

Hotel Berlin är närmast. Vet ej hur det är nu, föreföll vara vandrarhem för 10 år sedan, så då provade jag Dittmers Gasthof, som ligger i närheten, och var helt OK. Båda inom 10 minuter från stationen. För övrigt vill jag påstå att Flensburg verkligen är en trevlig stad.
    Fullt möjligt, vi kom dit typ 21 på kvällen och åkte igen mindre än 12h senare ;)

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Närmast från en station verkar vara Fewo Flensburg Lenschau fast då är det stationen Flensburg Weiche som gäller, och då åker man säkert på att byta tåg vid Flensburg Hbf så det var väl inte mycket vunnet på detta.

Apropå Flensburg: Det verkar som att det tidigare låg en station centralare, men utöver hamnspår så var den en säckstation. Förr var det säkert opraktiskt med loktåg, men med allt större andel motorvagnar så skulle det kanske vara vettigt att väcka liv i den stationen istället för den nuvarande? Problemet då skulle vara banan mot Kiel, men den skulle kunna (åter?)få vad som ser ut att vara ett borttaget triangelben sydöst om Flensburg Hbf, samt få ett nytt triangelben sydväst om nuvarande Flensburg Hbf.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Närmast från en station verkar vara Fewo Flensburg Lenschau fast då är det stationen Flensburg Weiche som gäller, och då åker man säkert på att byta tåg vid Flensburg Hbf så det var väl inte mycket vunnet på detta.

Apropå Flensburg: Det verkar som att det tidigare låg en station centralare, men utöver hamnspår så var den en säckstation. Förr var det säkert opraktiskt med loktåg, men med allt större andel motorvagnar så skulle det kanske vara vettigt att väcka liv i den stationen istället för den nuvarande? Problemet då skulle vara banan mot Kiel, men den skulle kunna (åter?)få vad som ser ut att vara ett borttaget triangelben sydöst om Flensburg Hbf, samt få ett nytt triangelben sydväst om nuvarande Flensburg Hbf.
    I backen från stationen ned mot centrum ligger ett enkelt hotell vid namn Flensbed, men jag kan inte rekommendera det.

Ursprunglig station (till 1927) låg centralt, vid nuvarande ZOB (dvs busstationen).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •