Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Helgmålsringning från platsen för Getåolyckan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Helgmålsringning från platsen för Getåolyckan

SVTs helgmålsringning i går är inspelad på platsen för Getåolyckan 1918.
    Andakten är gjord av Anders Wejryd, ärkebiskop emeritus.

https://www.svtplay.se/video/1955910...isa&start=auto

Senast redigerat av Humbla den 2018-10-07 klockan 12:06:49.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Helgmålsringning från platsen för Getåolyckan

Citat Ursprungligen postat av Humbla Visa inlägg

Till helgmålsringningen brukar höra att helgen "rings in" av klockorna i någon kyrka. Är detta månne första gången inringningen sker med klockorna på ett vägskydd?

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Helgmålsringning från platsen för Getåolyckan

Citat Ursprungligen postat av Humbla Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Till helgmålsringningen brukar höra att helgen "rings in" av klockorna i någon kyrka. Är detta månne första gången inringningen sker med klockorna på ett vägskydd?
    Inget svar på din fråga Göran men att man kan använda andra klockor än kyrkklockor i SVT:s helgmålsringningar tycks vara fallet. Peter Nyrén. ansvarig för 'drama, underhållning, fakta och fritid' på SVT har vid ett tidigare tillfälle skrivit bl.a. följande i ett svar om programformen 'helgsmål' i tidningen Dagen:

'Programmet bygger på en berättelse som tar sin utgångspunkt i en fysisk plats, det vill säga det ringer till helg på ett konkret ställe. Ett genomgående moment är någon form av klockringning, att ringa in ”helgen"'.

Om det finns några särskilda krav på att det just ska vara kyrkklockor vid helgmålsringningarna i Svenska kyrkan vet jag inte. Personligen tycker jag att SVT:s program med ärkebiskop emeritus Anders Wejrud med anledning av Getåolyckans 100-årsdag var mycket fint filmat på platsen för den svåra olyckan.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Helgmålsringning från platsen för Getåolyckan [om skredvarningsutrusningen]

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Personligen tycker jag att SVT:s program med ärkebiskop emeritus Anders Wejrud med anledning av Getåolyckans 100-årsdag var mycket fint filmat på platsen för den svåra olyckan.
    Kan hålla med om att detta var fin produktion, bra filmat och snyggt gjort.

Påminner men också om alla de gånger, under mina år på Signalavdelningen i Norrköping, for ut till Getå för att "prova skredet".
    Det ingår i signalunderhållet, att en gång i månaden, testa att skredvarningsanläggningen fungerar som den ska.
    Anläggningen består av fyra olika sektioner med "avbrottskabel" som är nedgrävd enligt ett visst system i och nedanför banvallen, på två olika sträckor. En kort mellan Sikudden och Getå driftplats och en ganska lång från där Nyköpingsvägen går som närmast nedanför banvallen och ända bort till Porsgata.
    För att ha dubblerad säkerhet, så finns det kabelslingor från båda håll på dessa sträckor. I skåp i var och en av dessa fyra ändar finns reläutrustning, som bryter linjeblocket och ställer huvudsignaler till stopp. Utrustningen tänder också upp stopplyktor och försignaler till stopplyktor (dessa är ATC-utrustade), vid skredsträckans början och på försignalavstånd.
    Provningen sker genom att man i skåpen rycker ur en testplugg, som bryter upp kabelslingan (vilket motsvara att avbrottskabeln går av) och aktiverar skredlarm. Man kontrollerar då att signalerna tänds upp och att fjärrtågklareraren får indikering och larm inne i Norrköping. Detta test sker då för var och en av dessa 4 kabelkretsar.
    Detta test utförs alltså varje månad, så för min del blev det åtskilliga gånger under åren 1978-99 då jag jobbade ute på fältet med signaleriet, i Norrköping.

Mindre roligt är det däremot när det blir skredlarm utan att man testar. Då stoppas ju först trafiken, sedan måste banan besiktigas av behörig spårtekniker innan tåg får passera.
    Troligen måste man då också felsöka larmkretsarna och utrustningen. Men man ser ju snart vilken ev. kabel som kan vara felaktig. Är då den andra kabeln på samma avsnitt felfri, kan man ta den felaktiga ur bruk tillfälligt, för att få igång trafiken på rätt sätt. Därefter gäller att snabbt försöka reparera eller byta ut den felande kabeln. Turligt nog är kabelkretsarna bygga med en mängd mätdosor utmed sträckan, där man kan sektionera och på så vis avgränsa felet. Under mina 21 år på signal, vet jag att det byttes kabel helt på hela sträckan en gång (för vanligt med fellarm) och ett antal gånger på korta sträckor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Helgmålsringning från platsen för Getåolyckan [om skredvarningsutrusningen]

Tack. Väldigt intressant med dina frekventa beskrivningar baserade på lång personlig erfarenhet och kunskap.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •