Vi hade för någon dag sedan ett filosofiskt samtal om spårvagnsförare och kompetens.
Någon som har någon koll på hur många spårvagnsförare det finns i respektive spårvagnsstad som saknar körkort för bil?![]()
Vi hade för någon dag sedan ett filosofiskt samtal om spårvagnsförare och kompetens.
Någon som har någon koll på hur många spårvagnsförare det finns i respektive spårvagnsstad som saknar körkort för bil?![]()
Antagligen inte en enda en.
TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
Fd. Blg
Förr i tiden behövde man inte inneha körkort för att köra spårvagn men vad jag vet så är detta ändrat.
-Per
Körkortskravet för förare av spårvagn infördes 1976. De förare som då inte hade körkort fick undantag, men av dem är väl ingen kvar idag.
Jag känner till ett par fall där undantag beviljats under senare år, men inget fall som fortfarande gäller (berörda förare har tagit körkort eller slutat).
På Lidingöbanan krävs inte körkort enligt ett undantag som infördes samtidigt som banan blev spårväg 2009. Dock nyrekryteras dit nog endast förare med körkort.
Vill nog påstå att det inte är något krav från Transportstyrelsen (jag har inte kollat). Så i princip behövs inte körkort för bil.
Däremot lär ju de företag som bedriver spårvägstrafik kräva körkort för bil för att vara anställningsbar. Kan t o m tänka mej att det kan krävas busskort för att få anställning på en del företag.
man måste vara minst 20 år och ha mins B-körkort idag
Nu var det ju så att jag hävdade att det INTE är ett krav idag att ha körkort för personbil.
Spårvägar lyder inte under vägtrafikreglerna utan har egna regler och de medicinska kraven är högre än de som gäller för personbil.
Så det känns aning orimligt...
Att sen arbetsgivare kräver körkort för att anställa, de är en helt annan sak.
Det är precis denna typ av kommentarer som PV inte behöver.
Så om kungen av Nato ställde kravet från början så kan inte transportstyrelsen ställa det nu?
Enligt en god vän krävs det av Trafikverket/transportstyrelsen/järnvägsinspektionen körkort för minnst bil för att köra Stålhjul i /Biltrafikmiljö/.
Han var osäker om det verkligen är B-kort som är kravet. Eller om det räcker med lätt MC. Men körkort krävs i alla fall för tvärbanan i Stockholm
Från 1975 finns i vart fall en proposition där det yrkas att ett sådant krav införs. http://data.riksdagen.se/dokument/FY0322
Utgår från att riksdagen antog detta som lag inte långt därefter.
Vi kan väl vara överens om att körkortskrav gäller från 1976, men att vissa dispenser kunde ges under en övergångstid. Slutsaten är att det i dag torde vara 0 förare som saknar körkort.
Den lag som avses är denna (det framgår av propositionen):
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...t_sfs-1951-649
Kravet på körkort klass B för förare av spårvagn framgår av 9 § förordningen (1990:1165) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg.
Senast redigerat av Ville den 2018-10-07 klockan 18:17:26.