Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Interrail dag 6/7

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Interrail dag 6/7

Dagen inleddes med jakt på lite BR420 motorvagnar som fortfarande finns kvar i Munchen i ett litet antal, och vi hade fått nyss om att de skulle trafikera ett par omlopp på linje 2 resp linje 4 i Munchens S-bahn system. Så vi ställde oss vid Ostbahnhof och inväntade ett sådant omlopp

Det dröjde inte länge innan första tågsättet kom

Vi åkte helt enkelt med en vända till Trudering där de flesta avgångar på S4 vänder

Sedan åkte vid med samma fordon till Pasing, där vi valde att vända pga tidsbrist, väl framme dök den här Bombardier Talent 2 motorvagnen, som hos DB fått littera 442, upp

Littera 423 är den vanligaste motorvagnen hos S-bahn Munchen, tyvärr verkade inte skyltssytemet alltid hänga med i bakre enhet. Några vagnar med uppfräschad interiör hittades också

Väl tillbaka vid Hamburg Hbf så tog vi en promenad utanför stationen och då dök dem här spårvagnarna av olika generationer upp

Vid Munchen Hbf befann sig bland annat dessa två Flirt 3 enheterna från Stadler som gick i trafik åt Meridian som upphandlat Transdev som operatör

Härligt ljud när den här BR218 multen återigen dök upp med en ankommande SBB tågsätt

Den här ICE3an (BR403) skulle ta oss vidare till Berlin via den nya HH banan på sträckan. ICE 1004 som avgången hette är en s.k ICE Sprinter med få uppehåll

Framme i Berlin så ankom vi djupbanhallen men vi tog en promenad till de övre spåren där det här EC47 mot Warsawa rullade in

På djupbangården hittade det här EC378 som går Prag-Kiel med Cesky Drahys Siemens Vectron som dragkraft

Sedan tog vi ICE690 Berlin - Hamburg, avgick Berlin ca 10 min sent och ankom Hamburg ca 15 min tidigt, i Hamburg byttes till Regionaltåg till Flensburg där dagens övernattning sker

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Interrail dag 6/7

Fina bilder! Jag glädjer mig särskilt åt bilden på 218 loken som på något sätt känns som det mest tyska som finns! Dessa lok drog ju alltid tågen från Puttgarden på den tid det fortfarande gick "riktiga" tåg på denna bana. De var därför också de första tyska lok man kom i kontakt med när man som ung tågluffade i Europa!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Fina bilder! Jag glädjer mig särskilt åt bilden på 218 loken som på något sätt känns som det mest tyska som finns! Dessa lok drog ju alltid tågen från Puttgarden på den tid det fortfarande gick "riktiga" tåg på denna bana. De var därför också de första tyska lok man kom i kontakt med när man som ung tågluffade i Europa!
    Jag är så uråldrig att för mig är det V200, som blev 220, som var första lok i Tyskland. Och man tittade med stora ögon och såg att allt i Märklinkatalogen fanns på riktigt.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg

Väl tillbaka vid Hamburg Hbf så tog vi en promenad utanför stationen och då dök dem här spårvagnarna av olika generationer upp
    Tackar för resereportaget

Men på ovanstående bild har nog bildtexten råkat bli lite fel

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det beror ju lite på när och var man börjat sina tågresor i Tyskland. För mig har det oftare varit Kiel än Puttgarden, och i Kiel har jag aldrig åkt något tåg draget av diesellok. Däremot har jag åkt en såndär plågsam 628 eller vad de heter, till Bad Kleinen, och det var nog det bullrigaste jag varit med om.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Tackar för resereportaget

Men på ovanstående bild har nog bildtexten råkat bli lite fel
    Naturligtvis ska det vara Munchen Hbf....

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •