Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hoppas detta ska medföra en förbättring vid tågstopp

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hoppas detta ska medföra en förbättring vid tågstopp

Hoppas detta kan upprätta förtroendet på sikt för tågtrafiken innan HH banorna kommer igång.Bra direktiv som borde kommit fram för flera år sedan. http://www.jarnvagsnyheter.se/201810...n-vid-tagstopp

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Hoppas detta ska medföra en förbättring vid tågstopp

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Hoppas detta kan upprätta förtroendet på sikt för tågtrafiken innan HH banorna kommer igång.Bra direktiv som borde kommit fram för flera år sedan. http://www.jarnvagsnyheter.se/201810...n-vid-tagstopp
    En kort text och en länk till det riktiga pressmeddelandet från Trafikverket finns redan postat här i Postvagnen (länk), under Nyheter från järnvägsvärlden.
    Men, det är intressant att det rullar på med detta att ha en bättre beredskap vid störningar, dels regler om att snabbare evakuera och dels bättre beredskap för elsäkerhetsledare och diesellok i beredskap för röjning.
    Som jag skrev i annat inlägg är jag inte förtjust i att järnvägsnyheter oftast bara publicerar pressmeddelanden, utan någon länk till originalet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    En kort text och en länk till det riktiga pressmeddelandet från Trafikverket finns redan postat här i Postvagnen (länk), under Nyheter från järnvägsvärlden.
    Men, det är intressant att det rullar på med detta att ha en bättre beredskap vid störningar, dels regler om att snabbare evakuera och dels bättre beredskap för elsäkerhetsledare och diesellok i beredskap för röjning.
    Som jag skrev i annat inlägg är jag inte förtjust i att järnvägsnyheter oftast bara publicerar pressmeddelanden, utan någon länk till originalet.
    Det är tyvärr det stora delar av journalistiken går ut på numera, bara kopiera in text från ett pressmeddelande, kan göras av en robot.

Däremot ska vi nog inte förvänta oss att den som publicerar på det sättet ska länka till originalet. Kanske annars vore en affärsidé att enbart publicera rubriker med länkar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är tyvärr det stora delar av journalistiken går ut på numera, bara kopiera in text från ett pressmeddelande, kan göras av en robot.

Däremot ska vi nog inte förvänta oss att den som publicerar på det sättet ska länka till originalet. Kanske annars vore en affärsidé att enbart publicera rubriker med länkar?
    Ja, men det vare ju tacksamt om korrekt text inte förvanskas. I dagens nummer av den tidning som ges ut där du och jag bor har kommunen vi bor i en annons om ett vägarbete, som tidningen givetvis gör en nyhet av på nätet.

I annonsen: "Avstängningen gäller för biltrafik. Cyklister och gående berörs inte."

Som nyhet: "Avstängningen gäller för biltrafik och cyklister och gående berörs inte." Det var ju glasklart!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Ja, men det vare ju tacksamt om korrekt text inte förvanskas. I dagens nummer av den tidning som ges ut där du och jag bor har kommunen vi bor i en annons om ett vägarbete, som tidningen givetvis gör en nyhet av på nätet.

I annonsen: "Avstängningen gäller för biltrafik. Cyklister och gående berörs inte."

Som nyhet: "Avstängningen gäller för biltrafik och cyklister och gående berörs inte." Det var ju glasklart!
    Tyvärr har du där ett exempel på där journalistens iver att visa sig inte vara en robot leder till otydligheter istället. Även jag reagerade på samma text och insåg att dubbla "och" lätt leder till tvetydigheter, frågan är ju om cyklister ska klumpas ihop med biltrafik eller gående.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tyvärr har du där ett exempel på där journalistens iver att visa sig inte vara en robot leder till otydligheter istället. Även jag reagerade på samma text och insåg att dubbla "och" lätt leder till tvetydigheter, frågan är ju om cyklister ska klumpas ihop med biltrafik eller gående.
    Det är inte så dumt att vid behov tillämpa "förlegade" kommateringsregler och sätta komma mellan två huvudsatser: "Avstängningen gäller för biltrafik, och cyklister och gående berörs inte", som annonsen måste tolkas. Eller "Avstängningen gäller för biltrafik och cyklister, och gående berörs inte", som "nyheten" mycket väl kan tolkas.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Det är inte så dumt att vid behov tillämpa "förlegade" kommateringsregler och sätta komma mellan två huvudsatser: "Avstängningen gäller för biltrafik, och cyklister och gående berörs inte", som annonsen måste tolkas. Eller "Avstängningen gäller för biltrafik och cyklister, och gående berörs inte", som "nyheten" mycket väl kan tolkas.
    Det är väl inte så "förlegat"? Skillnaden är att det förr var påbjuden kommatering, numera gäller s k tydlighetskommatering, dvs komma-tecken används bl a där det behövs för att göra meningens innebörd entydig. Jag skulle dock föredra att skriva: "Avstängningen gäller för biltrafik; cyklister och gående berörs inte", dvs använda ett semikolon för att förtydliga att inte alla tre trafikslagen både är och inte är omfattade.

Klubbmästare 1067s avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag sätter punkt efter "cyklister". Sen fortsätter jag med "Gående berörs ej..... " Då blr det begripligt.

Man ska f ö inte använda "och" efter ett kommatecken. Det är liksom ett språkfel som i vissa stycken kan jämställas med särskrivning och understundom ge liknande men mindre dråpliga missförstånd.

Senast redigerat av 1067 den 2018-10-07 klockan 11:34:45.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Intressant att man diskuterar artikeln istället för innebörden av uppdraget. Detta forum är numera sämre än FB. Det är sällan det blir konstruktiva kommentarer och synpunkter utan mest urspårning åt allahanda håll. I detta forum förväntade man sig yrkesproffs både nuvarande och erfarna som lämnat yrket. Noll respekt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant att man diskuterar artikeln istället för innebörden av uppdraget. Detta forum är numera sämre än FB. Det är sällan det blir konstruktiva kommentarer och synpunkter utan mest urspårning åt allahanda håll. I detta forum förväntade man sig yrkesproffs både nuvarande och erfarna som lämnat yrket. Noll respekt.
    Det är ju dock problematiskt att diskutera innebörden innan man har förstått texten helt och hållet...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Men i mitt första inlägg skrev jag ju att det är intressant att det rullar på, och nämnde huvudpunkterna.

Men, annars har jag inte mycket att tillföra.
    Du skrev en bra rubrik, som jag håller med om.
    Det har ju inte hänt något konkret just nu, utan det var en avrapportering av vad som förväntas hända nästa år.
    Diskussioner har förts långt tidigare i Postvagnen om själva behovet av snabbare evakuering och behov av lok för röjning mm.
    En ytterligare diskussion fördes när Trafikverket presenterade sin utredning (för 1-2 år sedan tror jag) och ännu en diskussion för 1 år sedan när regeringen gav Trv i uppdrag att genomföra det hela.

Så, jag tycker det låter bra, och jag hoppas det kommer att fungera i praktiken (även om jag inte tror det löser alla dagens problem helt och hållet), och jag avvaktar hur det blir i verkligheten nästa år.

Dessutom har du ju fått 3 positiva kommentarer om ditt startinlägg, i form av Gilla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är ju dock problematiskt att diskutera innebörden innan man har förstått texten helt och hållet...
    Nu kom dock en länk till Trafikverkets pressmeddelande redan i andra inlägget (av Ulf Broman), så det bör inte ha varit någon tvekan om innebörden. Sedan kom snart diskussionen att röra språket i en notis i Smålandsposten om avstängning av en kommunal väg i Växjö kommun. Väldigt långt från trådstartens ämne och inte alls järnvägsrelaterat.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-10-07 klockan 23:04:49.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •