Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Nattåg på Inlandsbanan

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    371

    Nattåg på Inlandsbanan

    Försök med två nattågsresor till Lapplandsfjällen via Inlandsbanan i vinter:

    http://www.mynewsdesk.com/se/inlands...aign=send_list


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    287

    Sv: Nattåg på Inlandsbanan

    Härligt att få åka sovvagn på skarvspår! tänk om dom kunde köra med WL3/WL5-vagnar också, vilken nostalgi.
    Dessutom kör man väl Malmö-Vemdalen med nattåg den här säsongen också?

    Senast redigerat av Yaken den 2018-10-05 klockan 10:23:01.

  3. #3
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    880

    Sv: Nattåg på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Härligt att få åka sovvagn på skarvspår!
    Det blir "bara" liggvagnar tyvärr.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 742

    Sv: Nattåg på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Det blir "bara" liggvagnar tyvärr.
    Beror detta på att Snälltåget anser att det inte går att få ekonomi i sovvagnsresor eller på att det inte finns några sovvagnar att tillgå?

    /TKO


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    74

    Sv: Nattåg på Inlandsbanan

    Snälltåget disponerar väl bara liggvagnar (och sittvagnar) så därför är det inte så lätt med sovvagnar - om Snälltåget inte köper de begagnade tyska sovvagnarna (om de fortfarande är till salu)


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 742

    Sv: Nattåg på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Peter Ahlström Visa inlägg
    Snälltåget disponerar väl bara liggvagnar (och sittvagnar) så därför är det inte så lätt med sovvagnar - om Snälltåget inte köper de begagnade tyska sovvagnarna (om de fortfarande är till salu)
    Jo jag vet att Snälltåget för närvarande inte har tillgång till sovvagnar - men på samma sätt som man köpt in begagnade liggvagnar kunde man kanske ha köpt in begagnade sovvagnar. Så min fråga gällde egentligen varför man inte gjort det - har det inte funnits några att köpa eller tror man inte att det går att få lönsamhet på sovvagnstrafik?

    /TKO


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    74

    Sv: Nattåg på Inlandsbanan

    Det var så jag tänkte - det är ju en inte alltför spekulativ tanke att de inte räknar med att få lönsamhet i eventuella förvärvade sovvagnar....


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    490

    Mer tåg till fjällen

    Fler tåg till fjällen så att skidåkare m fl som vill dit slipper sitta i bilköer, utsättas för olycksrisk mm är oerhört bra. Bara nu inte tågen krånglar så de får sitta och frysa och va utan mat och skidåkning istället.
    http://www.jarnvagsnyheter.se/201810...rrlandsfjallen


  9. #9
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    880

    Sv: Mer tåg till fjällen

    Finns redan en tråd (f-låt ämne) om detta:

    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...5-Inlandsbanan


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 891

    Sv: Mer tåg till fjällen

    Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Finns redan en tråd (f-låt ämne) om detta:

    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...5-Inlandsbanan
    Som dessutom har fördelen att det är pressmeddelandet i original, och inte en text som järnvägsnyheter kan ha bearbetat eller strukit i.
    Jag är skeptisk till järnvägsnyheter för de är inte ärliga med att de oftast bara publicerar ett pressmeddelande rakt av, utan de paketerar det så att det ser ut som en egen artikel.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 540

    Sv: Mer tåg till fjällen

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Som dessutom har fördelen att det är pressmeddelandet i original, och inte en text som järnvägsnyheter kan ha bearbetat eller strukit i.
    Jag är skeptisk till järnvägsnyheter för de är inte ärliga med att de oftast bara publicerar ett pressmeddelande rakt av, utan de paketerar det så att det ser ut som en egen artikel.
    Var det ärligare när notisen kom från TT?


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 891

    Sv: Mer tåg till fjällen

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Var det ärligare när notisen kom från TT?
    Jag har inte sett någon notis från TT om detta, så jag kan inte bedöma ifall TT skrivit en egen artikel med egna kommentarer, eller om de bara sänt pressmeddelandet vidare (men anger att det är ett pressmeddelande).
    Det som nu ligger som trådstart är ju en länk till mynewsdesk som väl är tydliga med att de publicerar pressmeddelanden rakt av.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 540

    Sv: Mer tåg till fjällen

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har inte sett någon notis från TT om detta, så jag kan inte bedöma ifall TT skrivit en egen artikel med egna kommentarer, eller om de bara sänt pressmeddelandet vidare (men anger att det är ett pressmeddelande).
    Det som nu ligger som trådstart är ju en länk till mynewsdesk som väl är tydliga med att de publicerar pressmeddelanden rakt av.
    Min fråga gällde snarare om citat av TTs meddelanden var "ärligare" än att citera ett pressmeddelande. I båda fall handlar det ju om att citera en text som någon annan skrivit, och egentligen med syfte just att återges.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 847

    Sv: Nattåg på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Försök med två nattågsresor till Lapplandsfjällen via Inlandsbanan i vinter:

    http://www.mynewsdesk.com/se/inlands...aign=send_list
    Ett lönsamhetsproblem är väl följande:
    Tåget ska gå norrut den 9-10 mars och den 16-17 mars.
    Och söderut den 10-11 och den 17-18 mars.

    Vem kommer åka söderut den 10-11 mars, och norrut 16-17 mars?

    Det kan ju finnas de som bor i dessa fjäll/inlandstrakter och vill vara en vecka i södra Sverige,
    eller så är det fjällturister som åker SJ tåg och länsbuss norrut den 2-3 mars eller söderut den 23-24 mars.
    Men det kanske inte är så många.
    Jag har läst om charterflyg att ett lönsamhetsproblem är att en enkeltur första och sista vändan går mer eller mindre tom.
    Det problemet blir procentuellt värre ju färre vändor det är.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-07 klockan 21:47:52.

  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    160

    Sv: Nattåg på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Ett lönsamhetsproblem är väl följande:
    Tåget ska gå norrut den 9-10 mars och den 16-17 mars.
    Och söderut den 10-11 och den 17-18 mars.

    Vem kommer åka söderut den 10-11 mars, och norrut 16-17 mars?
    Nej, du läser fel. Det står ganska tydligt att planen är följande:

    Tåg norrut den 9-10 mars
    Tåg norrut den 16-17 mars
    Tåg söderut den 17-18 mars
    Tåg söderut den 24-25 mars

    (dvs det är tre tågpar det handlar om, varav två tåg ej är upplåtna för resande)


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 847

    Sv: Nattåg på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg
    Nej, du läser fel. Det står ganska tydligt att planen är följande:

    Tåg norrut den 9-10 mars
    Tåg norrut den 16-17 mars
    Tåg söderut den 17-18 mars
    Tåg söderut den 24-25 mars

    (dvs det är tre tågpar det handlar om, varav två tåg ej är upplåtna för resande)
    Så det rullar tre dubbelturer, sex turer, två tomma och fyra med resenärer.

    Förhoppningsvis blir det populärt så de kan köra fler belagda turer med bra beläggning också så att de två tomma turerna spelar mindre roll.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    199

    Sv: Nattåg på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Försök med två nattågsresor till Lapplandsfjällen via Inlandsbanan i vinter:

    http://www.mynewsdesk.com/se/inlands...aign=send_list
    Via Inlandsbanan, första stopp anges till Dorotea, innebär det körning via Långsele - Hoting, eller via Östersund?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •