Försök med två nattågsresor till Lapplandsfjällen via Inlandsbanan i vinter:
http://www.mynewsdesk.com/se/inlands...aign=send_list
Försök med två nattågsresor till Lapplandsfjällen via Inlandsbanan i vinter:
http://www.mynewsdesk.com/se/inlands...aign=send_list
Härligt att få åka sovvagn på skarvspår! tänk om dom kunde köra med WL3/WL5-vagnar också, vilken nostalgi.
Dessutom kör man väl Malmö-Vemdalen med nattåg den här säsongen också?
Senast redigerat av Yaken den 2018-10-05 klockan 10:23:01.
Snälltåget disponerar väl bara liggvagnar (och sittvagnar) så därför är det inte så lätt med sovvagnar - om Snälltåget inte köper de begagnade tyska sovvagnarna (om de fortfarande är till salu)
Jo jag vet att Snälltåget för närvarande inte har tillgång till sovvagnar - men på samma sätt som man köpt in begagnade liggvagnar kunde man kanske ha köpt in begagnade sovvagnar. Så min fråga gällde egentligen varför man inte gjort det - har det inte funnits några att köpa eller tror man inte att det går att få lönsamhet på sovvagnstrafik?
/TKO
Det var så jag tänkte - det är ju en inte alltför spekulativ tanke att de inte räknar med att få lönsamhet i eventuella förvärvade sovvagnar....
Fler tåg till fjällen så att skidåkare m fl som vill dit slipper sitta i bilköer, utsättas för olycksrisk mm är oerhört bra. Bara nu inte tågen krånglar så de får sitta och frysa och va utan mat och skidåkning istället.
http://www.jarnvagsnyheter.se/201810...rrlandsfjallen
Finns redan en tråd (f-låt ämne) om detta:
https://www.postvagnen.com/sjk-forum...5-Inlandsbanan
Som dessutom har fördelen att det är pressmeddelandet i original, och inte en text som järnvägsnyheter kan ha bearbetat eller strukit i.
Jag är skeptisk till järnvägsnyheter för de är inte ärliga med att de oftast bara publicerar ett pressmeddelande rakt av, utan de paketerar det så att det ser ut som en egen artikel.
Jag har inte sett någon notis från TT om detta, så jag kan inte bedöma ifall TT skrivit en egen artikel med egna kommentarer, eller om de bara sänt pressmeddelandet vidare (men anger att det är ett pressmeddelande).
Det som nu ligger som trådstart är ju en länk till mynewsdesk som väl är tydliga med att de publicerar pressmeddelanden rakt av.
Ett lönsamhetsproblem är väl följande:
Tåget ska gå norrut den 9-10 mars och den 16-17 mars.
Och söderut den 10-11 och den 17-18 mars.
Vem kommer åka söderut den 10-11 mars, och norrut 16-17 mars?
Det kan ju finnas de som bor i dessa fjäll/inlandstrakter och vill vara en vecka i södra Sverige,
eller så är det fjällturister som åker SJ tåg och länsbuss norrut den 2-3 mars eller söderut den 23-24 mars.
Men det kanske inte är så många.
Jag har läst om charterflyg att ett lönsamhetsproblem är att en enkeltur första och sista vändan går mer eller mindre tom.
Det problemet blir procentuellt värre ju färre vändor det är.
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-07 klockan 21:47:52.