Artikel på engelska: https://www.railwaygazette.com/news/...l-in-2019.html
Prototypen skall rulla under 2019. Jag gissar att man vill hålla nere restiden Tokyo - Sapporo.
Artikel på engelska: https://www.railwaygazette.com/news/...l-in-2019.html
Prototypen skall rulla under 2019. Jag gissar att man vill hålla nere restiden Tokyo - Sapporo.
Shinkansen Alfa-X prototypen har än mer extrema nosfronter än tidigare Shinkansenversioner. På det nya experimenttåget har 'anknäbbarna' förlängts ytterligare. Intressant är att det på prototypen är två versioner av fronterna, en i Tokyoänden av experimenttågsättet (vagn 1) och en annan, än mer komplicerad nosutformning i Hokkaidōänden (vagn 10).
Nosen på Alfa-X vagn 1 är förlängd en meter från 15 till 16 meter och ser närmast ut som nuvarande Serie E5-Shinkansen i fronten. Men i den andra änden (vagn 10) är nosen mycket mer extrem och förlängd till 22 meter. Det här innebär avsevärt mindre utrymme i vagn 1 men samtidigt ska det ge förbättrad aerodynamik och mindre tryckvågor vid passagen in i tunnlar etc.!
Här är en bildlänk till de olika fronterna. Alfa-X vagn 1 (Tokyoänden) överst, Alfa-X vagn 10 (Hokkaidōänden) i mitten och nuvarande E5 Shinkansens nosutformning nederst. Vi får väl se vilken nosfrontversion som det till sist blir på de slutliga tågsätten!
https://www.railwaygazette.com/typo3...8f1224310d.jpg
/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.