Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: X14 i sista kvällssolen [Bild]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

X14 i sista kvällssolen [Bild]

En helt vanlig vardagsbild på X14 3235 som står mellan tågen 8050 och 8080 i Skinnskatteberg igår onsdag den 3 oktober. Tåget har nyss ankommit från Västerås och ska snart vända åter den korta biten tillbaka till Fagersta.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sv: X14 i sista kvällssolen [Bild]

Den stiliserade kråkan som pryder fordonets front, kanske kallas det för logga idag, vad ska den föreställa? Bokstavskombination ser det inte ut som, tågbolagets linjenät är det nog inte heller, men inte helt otänkbart. Vore intressant att få veta hur någon har tänkt vid skapelsen. Fin bild var det i alla fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    Den stiliserade kråkan som pryder fordonets front, kanske kallas det för logga idag, vad ska den föreställa? Bokstavskombination ser det inte ut som, tågbolagets linjenät är det nog inte heller, men inte helt otänkbart. Vore intressant att få veta hur någon har tänkt vid skapelsen. Fin bild var det i alla fall.
    Är det inte så att det är en stiliserad version av kartsymbolen för gruva, alltså en symbol för Bergslagen?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Är det inte så att det är en stiliserad version av kartsymbolen för gruva, alltså en symbol för Bergslagen?
    Och något omritad för att ge en känsla av rörelse och fart, för att antyda att det är mer transport till en gruva, än själva gruvan?

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Ett liknande tecken som används i något sammanhang som symbol för Bergslagen kan jag inte hitta trots idog sökning på Internet. Inte heller liknar det de karttecken jag kan hitta för gruva resp gruvfält, så här känns det som att postvagnsexpertisen är ute på svag is. En del av tecknet för järn går att hitta i loggan, men mer är det inte. Vore intressant om någon som vet kan ge en bakgrund till den egendomliga kråkan. Skulle inte förvåna mig om den kostat en mindre förmögenhet att ta fram. Som jag har förstått finns det de som ser något helt annat i denna kråka. Något med ekivoka förtecken, ungefär som i partiet Liberalernas stiliserade L.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett liknande tecken som används i något sammanhang som symbol för Bergslagen kan jag inte hitta trots idog sökning på Internet. Inte heller liknar det de karttecken jag kan hitta för gruva resp gruvfält, så här känns det som att postvagnsexpertisen är ute på svag is. En del av tecknet för järn går att hitta i loggan, men mer är det inte. Vore intressant om någon som vet kan ge en bakgrund till den egendomliga kråkan. Skulle inte förvåna mig om den kostat en mindre förmögenhet att ta fram. Som jag har förstått finns det de som ser något helt annat i denna kråka. Något med ekivoka förtecken, ungefär som i partiet Liberalernas stiliserade L.
    Där fanns en förklaring på TiBs tidigare hemsida. Hittar den inte nu.
    http://www.tydal.nu/postvagnen/156081.htm - "en sammansmältning av järnsymbolen och ett traditionellt bevingat järnvägshjul", läser Arne där i den gamla tråden.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: X14 i sista kvällssolen [Bild] – loggatolkning år 2002

Tåg i Bergslagen. TiB, har en logotyp som vi har diskuterat flera gånger tidigare i 'gamla' Postvagnen. Men jag hade lite grumliga minnen om vi då kom fram till en absolut tolkning av 'tågkrumeluren' ifråga. Så jag gjorde som man plägar göra nuförtiden - en googling. Och då fann jag en tråd där jag skrev följande redan år 2002.

Här ett kort citat från tråden:
    Jag har tagit till mig den info om logotypen som TiB har publicerat på sin hemsida. Och visst förstår man att det är en sammansmältning av järnsymbolen och ett traditionellt bevingat järnvägshjul.

Men och det är ett viktigt men. Man förstår symbolen först med hjälp av den grafiska manual som TiB och Factum Reklambyrå står bakom. Jag menar att en symbol ska vara förståbar utan förklarande text. Åtminstone om man vill förmedla någon form av omedelbart budskap.

I det här fallet dristar jag mig att tro att symbolen är svårförståelig för de flesta resande med Tåg i Bergslagen. Man kanske kommer ihåg den konstiga symbolen och associerar till tågen. Bra nog kan tyckas.

Men symboliken med järntecknet och det bevingade hjulet (yngre medborgare kommer knapppast ihåg det gamla SJ vinghjulet) går nog de flesta förbi om de inte läst manualen på hemsidan eller att den förklarats i någon tidningsartikel etc. Och då har man nog tyvärr misslyckats som formgivare.

Här är min högst inofficiella tolkning av TiB-loggan!

Precis som Mr G ser jag en järnsymbol ♂ som manipulerats så att det ser ut som om det är en pil som pekar snett uppåt höger. De två horisontella strecken t.v. i logotypen och som går över i järnsymbolen är nog ett stiliserat järnvägsspår. Men reklambyrån och TiB säger ju att vi bara ska se en järnsymbol sammansmält med ett stiliserat klassiskt ferroviellt vinghjul så det här med spåret till vänster är bara min högst personliga tolkning!

PS. Jag ser nu att Ville har hittat den gamla tråden som jag citerar här ovan.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Den har ju ändå lite likheter med TGOJ:s symbol de hade på den tiden vagnarna var rödorange, det var väl helt enkelt Grängesbergsbolagets symbol.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Den har ju ändå lite likheter med TGOJ:s symbol de hade på den tiden vagnarna var rödorange, det var väl helt enkelt Grängesbergsbolagets symbol.
    Men TGOJ-symbolen är ju grafiskt betydligt renare och mer lättläst så att säga än Tåg i Bergslagens 'kråka' (Mr G:s logotypomdöme). Ett grafiskt varumärke bör enligt min åsikt vara instinktivt lättförstådd och inte erfordra ett 'facit' för att kunna tolkas. TiB-loggan är nog därför alltför mycket av en teoretisk skrivbordskonstruktion skapad av en AD/layoutare som fått härja fritt; antagligen dessutom högt arvoderad!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Men TGOJ-symbolen är ju grafiskt betydligt renare och mer lättläst så att säga än Tåg i Bergslagens 'kråka' (Mr G:s logotypomdöme). Ett grafiskt varumärke bör enligt min åsikt vara instinktivt lättförstådd och inte erfordra ett 'facit' för att kunna tolkas. TiB-loggan är nog därför alltför mycket av en teoretisk skrivbordskonstruktion skapad av en AD/layoutare som fått härja fritt; antagligen dessutom högt arvoderad!
    Det var någon som i Pv liknade loggan med : ”någon som försöker springa ikapp men ramlar omkull”.
    Mitt spontana personliga tycke är i vart fall att det här är en misslyckad logga som ser ful ut.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Ett grafiskt varumärke bör enligt min åsikt vara instinktivt lättförstådd och inte erfordra ett 'facit' för att kunna tolkas. TiB-loggan är nog därför alltför mycket av en teoretisk skrivbordskonstruktion skapad av en AD/layoutare som fått härja fritt; antagligen dessutom högt arvoderad!
    Men om man tittar på några utländska järnvägsbolags logotyper, t.ex. England (National Rail, samma som tidigare British Rail) och NS, båda har något med växlar och dubbelspår och pilar som inte en vanlig utlänning förstår om man inte vet att det är järnväg, och svårt att förstå vilket land det hör till.
    Eller SNCB (Belgien), ett B i en ring, är det lättförstått när bolaget heter SNCB (på franska) och NBMS (på nederländska).
    Och vad föreställer ZSSK:s logo?

Jag tror TiB är i gott sällskap.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har alltid förknippat loggan lite löst med järnhantering, gruvor och rörelse och tycker den är riktigt snygg.
    Har väl blivit ett inarbetat varumärke som man inte ändrar utan starka skäl.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •