Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Dagens bomkörning

Robert
    Fripassagerare

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Dagens bomkörning

Det kan tilläggas att den där korsningen inte är öppen för biltrafik, utan det är fotgängare och cyklister enbart. I morgonrusningen kan det vara rejält tjockt med cyklister där, och eftersom chauffören sa att han försökt backa och tricksa sig fram till en byggarbetsplats är det ingen långsökt gissning att det varit en flod av cyklister på platsen när det där inträffade. (Men säkert kan jag ju inte veta då jag inte var på plats.)

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Bygget ska ha vakter som spärrar för gående och cyklar. Ska man dessutom upp spåret, ska man ju ha någon form av skydd via Trafikverket.
    Men sånt här fuskas det med, eftersom regelverket är dåligt är så dåligt, då blir det såhär.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Bygget ska ha vakter som spärrar för gående och cyklar. Ska man dessutom upp spåret, ska man ju ha någon form av skydd via Trafikverket.
    Men sånt här fuskas det med, eftersom regelverket är dåligt är så dåligt, då blir det såhär.
    Enbart vakter räcker på den platsen knappast för att spärra ute gående och cyklister, om de nu inte är så många att de kan bilda armkrok. Krävs förmodligen kravallstaket.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Enbart vakter räcker på den platsen knappast för att spärra ute gående och cyklister, om de nu inte är så många att de kan bilda armkrok. Krävs förmodligen kravallstaket.
    Fast nu var det ju inte "gående och cyklister" som orsakade stoppet i järnvägstrafiken, utan en ovarsam lastbilschaufför.

upplyser
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Fast nu var det ju inte "gående och cyklister" som orsakade stoppet i järnvägstrafiken, utan en ovarsam lastbilschaufför.
    Direkt, ja, men indirekt beroende på att vederbörande inte vågade backa undan rätt in i hopen med cyklister och gående.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Tänkte inte på det, detta handlar om den desperata delen av Sverige, där ingen bryr sej om annat än att komma fram själv först och främst.
    Naturligtvis får ju vakterna ha någon form av avspärrningar att enkelt flytta fram. Men sånt antog jag ju inte behövde tydliggöras här på Postvagnen, efter det borde vara kloka och intelligenta människor som läser. Men ack vad jag bedrog mej tydligen...
    Kontakt med Trafikverket, borde vara självklart, om man ska in med fordon innanför bommarna, för att sedan backa. Men naturligtvis så tror man väl att sånt kostar pengar, så då chansar man i stället.
    Helt klart saknas det säkerhetsplanering på det bygget. Skrämande..!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det kan tilläggas att den där korsningen inte är öppen för biltrafik, utan det är fotgängare och cyklister enbart. I morgonrusningen kan det vara rejält tjockt med cyklister där, och eftersom chauffören sa att han försökt backa och tricksa sig fram till en byggarbetsplats är det ingen långsökt gissning att det varit en flod av cyklister på platsen när det där inträffade. (Men säkert kan jag ju inte veta då jag inte var på plats.)
    Med ett undantag. Fordonstrafik är tillåten till fastigheten Järnvägspromenaden 19. Var det dit han skulle backa kanske?
    https://www.google.se/maps/@59.86116...7i13312!8i6656
    https://www.google.se/maps/@59.86127...7i13312!8i6656
    - Det är alltså ok att svänga höger med motorfordon och in på gång o cykelbanan.

Fast på filmen kör han över spåren när bilen kommer loss från bommen. Böter.

Senast redigerat av Ville den 2018-10-04 klockan 15:28:48.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Direkt, ja, men indirekt beroende på att vederbörande inte vågade backa undan rätt in i hopen med cyklister och gående.
    Försök med den argumentationen i tingsrätten!

/TKO

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

/TKO
    Fast nu är det här Postvagnen och ingen tingsrätt, och då är det fullt tillåtet att resonera om en sak utan att det sker utefter strikt juridiska principer.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Fast nu är det här Postvagnen och ingen tingsrätt, och då är det fullt tillåtet att resonera om en sak utan att det sker utefter strikt juridiska principer.
    Aj tusan - är det så?
    Naturligtvis får vi här resonera om det mesta utan att ha lagboken uppslagen. Men jag uppfattade det som om diskussionen handlade om att utreda skuldfrågan, och då kan ju faktiskt den kodifierade moraluppfattningen, dvs lagen, vara till hjälp. Men man kan naturligtvis ha annan grund för sin argumentation - t ex "jag tycker så och det får ni förstå".

Eftersom jag tillbringat mycket tid i Uppsala vet jag att både cyklister och gående gärna tänjer på gränserna när de skall korsa järnvägen. Men detta kan aldrig tas till intäkt att det ok för mej eller någon annan att begå en dumhet - vi har ett personligt ansvar. Speciellt den som kör lastbil på en plankorsning avsedd enbart för gång- och cykeltrafik!

Så jag är helt för att Postvagnen skall tillåta mer eller mindre oövertänka inlägg - bara det är tillåtet att bemöta dessa med saklig argumentation.

vänligen
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Torde i det aktuella fallet med stor sannolikhet kunna röna framgång. Eftersom det ofta kan se ut just så.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

/TKO
    Det går alldeles utmärkt att argumentera i tinget. Och det är just därför man har en öppen förhandling i tinget där bägge sidor får lägga fram anklagelser och försvar. Tinget är sedan ingen maskin utan vanliga människor som mycket väl kan köpa en förklaring till varför det blev som det blev. Och att undvika köra över människor tycker i vart fall jag är en hygglig ursäkt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Varför då? Jag kom enbart med en förklaring till varför det blev som det blev, det ger mig inget skäl att uppträda i tinget.

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Den enda riktiga förklaringen till detta är Uppsalas totala efterblivenhet när det gäller säkerhet för stadens trafikanter. De flesta andra svenska städer av motsvarande storlek lösre dessa problem redan på sextio och sjuttiotal med planseparering av järnväg och vägtrafik. Uselt och efterblivet är facit för Uppsalas styresmän och kvinnor.

SA

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Den enda riktiga förklaringen till detta är Uppsalas totala efterblivenhet när det gäller säkerhet för stadens trafikanter. De flesta andra svenska städer av motsvarande storlek lösre dessa problem redan på sextio och sjuttiotal med planseparering av järnväg och vägtrafik. Uselt och efterblivet är facit för Uppsalas styresmän och kvinnor.

SA
    Problemet hade inte uppstått om lastbilen gett sjutton att köra där den inte ska köra.
    Om du inte har noterat det så har Uppsala ett stort antal planskildheter, varav vissa återkommande orsakar trafikstopp eftersom dessa lastbilar ständigt envisas med att köra på broarna där de är något lägre än "fri" höjd. Just den här korsningen har malts länge och det är väl både en fråga om kostnader, vem som ska betala, samt att det är byggnader väldigt nära (i fallet S:t Persgatan) vilket gör nedgrävning mer komplicerad. Det är väl på gång, men förefaller fortfarande dröja flera år:
    https://www.trafikverket.se/nara-dig...da-korsningar/

Notera den uppskattade kostnaden på en cirkus en halv miljard.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-10-04 klockan 18:47:43.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SA
    Jag tror att det löser sig fortare om vi använder fler förolämpningar!

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag tror att det löser sig fortare om vi använder fler förolämpningar!
    Han har dock helt rätt. Det tog väl ca 50 år att sluta bråka om var E4 skulle byggas på sträckan Uppsala-Mehedeby? Hur många liv förolyckades inte på gamla E4 under alla dessa år? Jag vill minnas att det var bortåt 10-15 per år?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Han har dock helt rätt. Det tog väl ca 50 år att sluta bråka om var E4 skulle byggas på sträckan Uppsala-Mehedeby? Hur många liv förolyckades inte på gamla E4 under alla dessa år? Jag vill minnas att det var bortåt 10-15 per år?
    Du är nog ganska hemmablind om du anser att det skulle vara något särskilt utmärkande exempel på en större väg som inte byggdes ut till adekvat standard inom den tid man skulle kunna önska. En väg som dessutom är statlig, nota bene. Vad nu detta har med järnväg att göra...

Senast redigerat av ztenlund den 2018-10-04 klockan 19:41:57.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Den enda riktiga förklaringen till detta är Uppsalas totala efterblivenhet när det gäller säkerhet för stadens trafikanter. De flesta andra svenska städer av motsvarande storlek löste dessa problem redan på sextio och sjuttiotal med planseparering av järnväg och vägtrafik. Uselt och efterblivet är facit för Uppsalas styresmän och kvinnor.
    Kan man tycka. Men då bortser man från att det faktiskt har arbetats för och har funnits förslag till lösning. Men uppkom komplikationer, bl a avseende framkomlighet för räddningstjänsten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •