Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ljudsignal vid vägövergångar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ljudsignal vid vägövergångar?

Mekaniska klockor / elektriska ringklockor har används vid våra vägövergångar sedan länge.
    Vad jag har förstått så monteras elektroniska varianter upp nuförtiden.
    Men hur låter de? Inspelat ljud från de äldre klockorna eller ett "elektroniskt" ljud?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Ljudsignal vid vägövergångar?

Citat Ursprungligen postat av LLJ Visa inlägg
    Mekaniska klockor / elektriska ringklockor har används vid våra vägövergångar sedan länge.
    Men hur låter de? Inspelat ljud från de äldre klockorna eller ett "elektroniskt" ljud?
    Vad är skillnaden? Hörs den? De låter ungefär som de mekaniska, men huruvida ljudet är inspelat eller samplat vet nog bara konstruktören.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den elektroniska varianten, med högtalare, finns till exempel i centrala Uppsala vid S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. Vad jag kan höra låter de som när en kläpp mekaniskt slår mot en klocka, fast med något lägre volym. Detta är ju en stor fördel, att volymen kan regleras.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man använder mekaniska klockor i "normala" nya anläggningar. På platser där projektören anser att klockor med svagare ljudnivå behövs sätter man upp elektroniska svagtonsklockor. Tidigare fanns det mekaniska svagtonsklockor, men dessa tillverkas inte längre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för svaren.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vad är skillnaden? Hörs den? De låter ungefär som de mekaniska, men huruvida ljudet är inspelat eller samplat vet nog bara konstruktören.
    Vad är egentligen skillnaden på sampling och inspelning? Är det inte typ väldigt mycket samma sak? Visst, vi kan mena att en inspelning är ett analogt förfarande där ett ljud via en mikrofon omvandlas till en elektromagnetisk signatur på en plastfolie som är belagd med ett material som tillåter detta. Men en inspelning idag är ett digitalt förfarande där själva digitaliseringen av inspelningen kallas för sampling - men det är fortfarande ett inspelat ljud.

Med mindre man då har satt upp ett analogt minne (typ ett magnetband eller kanske en liten plastskiva modell "Skrållan") så har det inspelade ljudet vi hör genomgått någon form av sampling.

//T

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TMG Visa inlägg
    Vad är egentligen skillnaden på sampling och inspelning? Är det inte typ väldigt mycket samma sak? Visst, vi kan mena att en inspelning är ett analogt förfarande där ett ljud via en mikrofon omvandlas till en elektromagnetisk signatur på en plastfolie som är belagd med ett material som tillåter detta. Men en inspelning idag är ett digitalt förfarande där själva digitaliseringen av inspelningen kallas för sampling - men det är fortfarande ett inspelat ljud.

Med mindre man då har satt upp ett analogt minne (typ ett magnetband eller kanske en liten plastskiva modell "Skrållan") så har det inspelade ljudet vi hör genomgått någon form av sampling.
    Därav min fråga: "Vad är skillnaden?"

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik Andersson Visa inlägg
    Man använder mekaniska klockor i "normala" nya anläggningar. På platser där projektören anser att klockor med svagare ljudnivå behövs sätter man upp elektroniska svagtonsklockor. Tidigare fanns det mekaniska svagtonsklockor, men dessa tillverkas inte längre.
    En stor poäng med de elektroniska klockorna är väl att det går att rikta ljudet dit det behövs? En mekanisk klocka låter precis lika mycket åt alla håll.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    En stor poäng med de elektroniska klockorna är väl att det går att rikta ljudet dit det behövs? En mekanisk klocka låter precis lika mycket åt alla håll.
    Ja, och så kan du ställa ljudnivån efter omgivande nivå - om den featuren finns.
    Finns ingen anledning att bröta på i 120dB mitt i natten, men i rusningstrafik kanske det behovet finns.

/T

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns minst två varianter av elektroniska klockor. Den ena är garanterat "inspelad", den andra vet jag inte. Lite svårt att beskriva skillnaden men om den ena låter "bong, bong, bong, bong..." så låter den andra snarare "bongbongbongbongbongbongbongbong....", alltså en mer kontinuerlig ringning.

Sen finns ju också den variant som förekommer i gatutrafiken (t ex på Tvärbanan och inne i Stockholms innerstad) och har liksom lite mer avhuggna ljud: boink! boink! boink!...

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det finns minst två varianter av elektroniska klockor. Den ena är garanterat "inspelad", den andra vet jag inte. Lite svårt att beskriva skillnaden men om den ena låter "bong, bong, bong, bong..." så låter den andra snarare "bongbongbongbongbongbongbongbong....", alltså en mer kontinuerlig ringning.

Sen finns ju också den variant som förekommer i gatutrafiken (t ex på Tvärbanan och inne i Stockholms innerstad) och har liksom lite mer avhuggna ljud: boink! boink! boink!...
    Det är ju alltid svårt med onomatopoetiska uttryck, men detta var ett synnerligen lyckat försök!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Det är ju alltid svårt med onomatopoetiska uttryck, men detta var ett synnerligen lyckat försök!
    Fast det är mer som ett dubbelstudsande ljud på de där spårvägsboinkarna, do-doink, do-doink kanske?
    https://www.youtube.com/watch?v=9Zq5TnB0h9E

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av LLJ Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Därav min fråga: "Vad är skillnaden?"
    Är det inte så ett med "elektroniskt" ljud avsågs ett syntetiskt ljud, alltså genererat med algoritmer. Som en synt i musikbranchen. Till skillnad mot samplat eller inspelat.

Man kan naturligtvis också sampla ett ljud och modifiera det med algoritmer.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TMG Visa inlägg

//T
    En inspelning är kontinuerlig medan en samling är diskret?

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg

De två förstnämnda är de svarta fyrkantiga högtalarprylarna, va? Det finns ännu en variant som ser ut som en liten megafon, där tycks ljudet vara direktinspelat från en mekanisk klocka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
    De två förstnämnda är de svarta fyrkantiga högtalarprylarna, va? Det finns ännu en variant som ser ut som en liten megafon, där tycks ljudet vara direktinspelat från en mekanisk klocka.
    De svarta fyrkantiga högtalarprylarna syns på den länk som finns i tråden Dagens bomkörning ( någon som är mer datorvan än jag kan kanske lägga in den här).
    I övrigt kom jag på en fördel till med de elektroniska klockorna: man kan begränsa ljudet i diskanten, så att de inte låter så otäckt genomträngande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    En inspelning är kontinuerlig medan en samling är diskret?
    En sampling är en del av processen för att skapa en digital inspelning.

/T

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    De svarta fyrkantiga högtalarprylarna syns på den länk som finns i tråden Dagens bomkörning ( någon som är mer datorvan än jag kan kanske lägga in den här).
    I övrigt kom jag på en fördel till med de elektroniska klockorna: man kan begränsa ljudet i diskanten, så att de inte låter så otäckt genomträngande.
    Man plockar väl helt enkelt bort en del av övertonerna, något som gör att ljudet känns mer syntetiskt.

Passagerare Otto Nyholms avatar
    Medlem
    maj 2018

Här är ett urval av olika klockor som finns i Sverige.

AGA Klocka: https://www.youtube.com/watch?v=bUHrQJFM8JA ,Av äldre typ, låter likt en koklocka.

LME KLD-43 Klocka : https://www.youtube.com/watch?v=ZAfAJkjHwiQ&t= , Den som många associerar med järnvägskorsningar.

Vialis EBA Klocka : https://www.youtube.com/watch?v=0JsHtnL2olM , Den vanligaste elektroniska klockan.

Nederlänsk klocka: https://www.youtube.com/watch?v=J4R6aEcUn9k , Vanligast i stockholmsområdet.

Megafonformad klocka: https://www.youtube.com/watch?v=pXTYyEHZ-H4 , Nyare, oftast inne i centrala städer.

Stationsklocka: https://www.youtube.com/watch?v=AQwRMf7Kl7g, Ofta vid plattformsbommar

Spårvägsklocka: https://www.youtube.com/watch?v=ZAPE0evCm0A, finns vid spårvägar

Detta är dom jag kan, filmar mycket korsningar på youtube så kan några modeller av klockor.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •