Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 124

    Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Jag sitter med räkmacka och öl på Göteborg C.
    På ankomsttavlan ser man att många tåg från Stockholm och Nässjö verkar bli gravt sena, över en timme sena och en halvtimme sena för de som skulle komma efter 18.45. Som orsak anges obehöriga i spåret.

    Kan man inte sänka farten till 30 eller liknande om någon korsar spåret obehörigt, istället för att stänga i en timme eller så? Med 30 hinner väl tåget stanna om de ser någon mer i spåret. Annars kan man välja 20.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-03 klockan 17:38:29.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    89

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Det är nog främst polisen som vill att trafiken stängs av när de själva befinner sig i närheten av spåret ? Alltså egen säkerhet ?Verkar som tågen rullar extremt långsamt igen..

    Senast redigerat av lorry den 2018-10-03 klockan 18:16:35.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 124

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Vad har hänt egentligen?
    Förseningen har ökat. Tåg 437 med ankomst 1745 har nu prognos 1945. Tåg 7296 har tidtabell 1900 i Göteborg och förut prognos 1930 men nu 2015. Trafikverket anger Spårspring som orsak.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Vad har hänt egentligen?
    Förseningen har ökat. Tåg 437 med ankomst 1745 har nu prognos 1945. Tåg 7296 har tidtabell 1900 i Göteborg och förut prognos 1930 men nu 2015. Trafikverket anger Spårspring som orsak.
    Problemet verkar ha funnits i eller nära Floby. Tågen har dock nyss börjat rulla där.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av lorry Visa inlägg
    Det är nog främst polisen som vill att trafiken stängs av när de själva befinner sig i närheten av spåret ? Alltså egen säkerhet ?
    Det var någon skribent här, som föreslog att polisen vid sådana här händelser skall åka i förarhytten på ett tåg i krypfart i stället för att själva vistas i spåret innan de hittat någon spårspringare. Var inte det ett bra förslag? Om det var bra, har något sådant diskuterats med Trafikverket och/eller Polismyndigheten?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 856

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Framför allt så ska lokförarna betänka sig noga innan de rapporterar obehöriga i spåret! Oftast är det bara närboende som tar en genväg och med tanke på de stora konsekvenser med stoppad trafik detta medför bör man vara säker.


  7. #7
    Passagerare Tims avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Polisen hade denna gång stoppat trafiken till följd av kandidat, efter 2 timmars sök släppte de på i siktfart. Jag åkte med 175 och kom fram till Göteborg med en försening på 145 minuter.

    Förare på SJ Götalandståg, Göteborg

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    467

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Framför allt så ska lokförarna betänka sig noga innan de rapporterar obehöriga i spåret! Oftast är det bara närboende som tar en genväg och med tanke på de stora konsekvenser med stoppad trafik detta medför bör man vara säker.
    Merparten av inrapporterade händelser med obehöriga i spåret görs av andra än järnvägsanställda d.v.s allmänheten


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 124

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Framför allt så ska lokförarna betänka sig noga innan de rapporterar obehöriga i spåret! Oftast är det bara närboende som tar en genväg och med tanke på de stora konsekvenser med stoppad trafik detta medför bör man vara säker.
    Om det går till så, så innebär det att det maximala säkerhetstänket att stoppa trafiken vid rapport om någon på spåret, motverkar sig självt.
    Om lokförarna inte vågar meddela att det varit någon enstaka som korsat, så fortsätter ju tågen i full fart utan hastighetssänkning.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-03 klockan 21:21:20.

  10. #10
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Ja det här med total avstängning av trafiken
    för minsta lilla spårspring är ju rent löjligt..

    95% är väl som sagt nån närboende som genar över spåret.
    Resterande 5% kan väl kanske vara en medveten eller omedveten risk.

    Logiskt vore:
    Genare över spåret - Kör som vanligt.
    Tydliga riskpersoner - Reducerad hastighet.
    Person påkörd - Ja då är det relevant med stopp.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Ja det här med total avstängning av trafiken
    för minsta lilla spårspring är ju rent löjligt..
    Blir det verkligen totalstopp för "minsta lilla spårspring" eller är det bara något ett antal personer fått för sig?


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    564

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Jag är rätt övertygad om att man inte stoppar trafik för genare över spåret. Det är 'Riskpersoner' av olika slag som ger upphov till stopp eller reducerad hastighet. Däremot kan man undra om det behöver ta två timmar innan man släpper på trafik igen? Platsen borde vara ganska tydligt lokaliserad och fler personer än polisen, t.ex räddningstjänsten, borde kunna åka ut och kolla. /PK


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Jag är rätt övertygad om att man inte stoppar trafik för genare över spåret. Det är 'Riskpersoner' av olika slag som ger upphov till stopp eller reducerad hastighet. Däremot kan man undra om det behöver ta två timmar innan man släpper på trafik igen? Platsen borde vara ganska tydligt lokaliserad och fler personer än polisen, t.ex räddningstjänsten, borde kunna åka ut och kolla. /PK
    OM det stämmer att de flesta rapporter om "personer på spåret" kommer från allmänheten undrar jag hur bedömning om det rör sej om "riskpersoner" eller ej görs? Och av vem?

    /TKO


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 874

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    OM det stämmer att de flesta rapporter om "personer på spåret" kommer från allmänheten undrar jag hur bedömning om det rör sej om "riskpersoner" eller ej görs? Och av vem?
    Exempelvis anhöriga till någon som hotat att ta livet av sig och sedan begett sig till järnvägen?


  15. #15
    Avställd
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    13

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Det var någon skribent här, som föreslog att polisen vid sådana här händelser skall åka i förarhytten på ett tåg i krypfart i stället för att själva vistas i spåret innan de hittat någon spårspringare. Var inte det ett bra förslag? Om det var bra, har något sådant diskuterats med Trafikverket och/eller Polismyndigheten?
    Den här principen om att antingen stänga trafiken helt eller släppa förbi den utan restriktioner har tyvärr orsakat ett antal påkörningar när polisen sökt på fel ställe.

    Som tidigare HSO för personalen på Veolia/Transdev la jag förslaget att antingen köra med siktfart eller även att låta polisen åka med i hytten under siktfart, detta för man från hytten kan se bättre än man gör när man springer runt på lägre nivå ute i vegetationen.

    Förslaget togs vidare till Trafikverket som vägrade med hänvisning till riktlinjerna ”suicidprojektet”.


  16. #16
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av TonyGezelius Visa inlägg


    Förslaget togs vidare till Trafikverket som vägrade med hänvisning till riktlinjerna ”suicidprojektet”.
    Järnvägens största fiende är järnvägen själv.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 874

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av TonyGezelius Visa inlägg
    Förslaget togs vidare till Trafikverket som vägrade med hänvisning till riktlinjerna ”suicidprojektet”.
    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Järnvägens största fiende är järnvägen själv.
    Eller: Hur bra ett förslag är beror på var det kommer ifrån.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eller: Hur bra ett förslag är beror på var det kommer ifrån.
    Det kan kanske också bero på vilken person, i det här fallet på Trafikverket, som tar emot förslaget. Har man försökt att tala direkt med någon i projektledningen för suicidprojektet?


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Exempelvis anhöriga till någon som hotat att ta livet av sig och sedan begett sig till järnvägen?
    Det låter rimligt. Men är det den vanligaste kategorin av "anmälare"?

    Och det måste ändå vara någon annan - polisen? SOS alarm? Trafikverket? -som bör den slutgiltiga bedömningen och beslutar om avstängning.

    /TKO


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 676

    Sv: Obehöriga i spåret - stänga av eller sänka farten

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    OM det stämmer att de flesta rapporter om "personer på spåret" kommer från allmänheten undrar jag hur bedömning om det rör sej om "riskpersoner" eller ej görs? Och av vem?

    /TKO
    Det åligger knappast allmänheten att göra någon riskbedömning (utom möjligen den initiala om huruvida man alls ska ringa eller ej).

    Det är upp till larmoperatör, eller vem som nu tar samtalet, att göra sådana bedömningar.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •