Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Idag för fjorton år sedan – GC i Karlberg

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för fjorton år sedan – GC i Karlberg

Den 2 oktober rullade detta tåg förbi Karlberg här i Stockholm. Vad som var anledningen till det något udda spårvalet vet jag inte.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för fjorton år sedan – GC i Karlberg

Bortsett från folklivet på plattformarna och utseendet på skärmarna med resenärsinformation så finns det inte mycket som skvallrar om att bilden inte är tagen idag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så du menar att bortsett från allt som är fel så finns det inga fel?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag satsar en krona på att det är 40402 Älvsjö-Luleå vi ser på bilden. Det var ett rejält tåg som brukade pigga upp i vardagsrusningen på eftermiddagen i Stockholm.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ursäkta 42402 ska det vara.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Jag blir alltid så imponerad av de pampiga husen med tornen på i fonden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur många tågen per dygn i snitt gick från Älvsjö då? Jag var i Stockholm på en utflykt i 2007 och då råkade jag att se ganska många godstågen rullande genom Stockholm.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag satsar en krona på att det är 42402 Älvsjö-Luleå vi ser på bilden. Det var ett rejält tåg som brukade pigga upp i vardagsrusningen på eftermiddagen i Stockholm.
    Då är det kanske inte så "udda spårval"? För att undvika korsande tågvägar var det väl mest praktiskt att köra via pendeltågsdiket? Eller undvek man att köra godståg den vägen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den 2 oktober rullade detta tåg förbi Karlberg här i Stockholm. Vad som var anledningen till det något udda spårvalet vet jag inte.
    SÅ sällsynt tycker jag inte att det har varit med godståg på innerspåren. Klockan ser ut att vara 12.32 och då avgår ju strax en X3 från Cst, hade godståget gått på U1 hade de väl strax varit i vägen för den.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

42402 gick iofs vid 17.30 tiden förbi Cst och Karlberg. Visst ser det ut som kvällsljus på bilden?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

42402 gick iofs vid 17.30 tiden förbi Cst och Karlberg. Visst ser det ut som kvällsljus på bilden?
    Nja, klockan vid spår 1 har ingen visare i närheten av 17, och solen står mer eller mindre rakt i söder. Så jag tror mer på 12.32 eller möjligen 13.32.

Senast redigerat av JDS den 2018-10-02 klockan 20:36:48.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nja, klockan vid spår 1 har ingen visare i närheten av 17, och solen står mer eller mindre rakt i söder. Så jag tror mer på 12.32 eller möjligen 13.32.
    Enligt Exif-filen är klockan 11:32:21 den 2 oktober 2004.

Coded Character Set 27, 37, 71
    Record Version 2
    By-line unknown
    Date Created 2004/10/02
    Time Created 11:32:21+00:00

Så förutsatt att Jan L hade klockan i sin Canon EOS 20D rätt inställd har ingen av er rätt!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tja, fast i vår tidszon och med sommartid borde det väl ha stått +02:00 efter klockslaget? Men Jan kommer säkert ihåg exakt hur han hade sin klocka inställd för 14 år sedan!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Tja, fast i vår tidszon och med sommartid borde det väl ha stått +02:00 efter klockslaget? Men Jan kommer säkert ihåg exakt hur han hade sin klocka inställd för 14 år sedan!
    GMT 11:32 skulle i och för sig stämma väl med att klockan på plattformen visar 12:32 (normaltid) eller 13:32 (sommartid). I så fall har ju alla rätt!

(lite osäker på om det var sommartid vid denna tiden på året för 14 år sedan)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Bortsett från folklivet på plattformarna och utseendet på skärmarna med resenärsinformation så finns det inte mycket som skvallrar om att bilden inte är tagen idag.
    Det finns en del mindre detaljer om man börjar jämföra mot en modern bild, men det som jag såg direkt var att plattformskanten mot innerspåren saknar ledstråket och de nyare betongplattorna som ligger där idag. Även staketet mellan spåren saknas.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    GMT 11:32 skulle i och för sig stämma väl med att klockan på plattformen visar 12:32 (normaltid) eller 13:32 (sommartid). I så fall har ju alla rätt!

I den här tids- och tåganalysen kanske det bör tilläggas att den 2 oktober 2004 förefaller ha varit en lördag, vilket ju kan påverka vad det är för tåg det är frågan om.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-10-02 klockan 21:16:21.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Omställning i oktober infördes 1996.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin O Visa inlägg
    Så du menar att bortsett från allt som är fel så finns det inga fel?
    Så gott som allt ser likadant ut som idag, bortsett från ett par små detaljer, om det nu inte framgick...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ganska många detaljer då Simon men skoja lite med dig är inget man får göra märker jag så jag ska låta bli framöver...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Noterade att 42402 verkar finnas kvar än idag men utgår nu för tiden från Stockholm Nord terminalen i Roserberg vid 20-tiden på kvällen mot Boden/Luleå. Stämmer det?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •