Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Karlskoga planerar för Nobelbanan

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Karlskoga planerar för Nobelbanan

I dagens Karlskoga Tidning kan man läsa att Karlskoga kommun har börjat att planera för var stationshuset i anslutning till Nobelbanan ska ligga. Man pratar om att banan ska kunna bli verklighet år 2030. Visst vore det bra om det gick så fort men jag tycker det låter väl optimistiskt.

[Borttagen bild]

Det smärtar mig, för detta var rätt pedagogiskt som informationsförmedling, men man får tyvärr inte ens som bildfil lägga in hela artiklar från tidningar.

Det man får göra är att citera delar av en artikel.

Mattias J / mod

(Den här frågan har diskuterats mer än nog, och en fortsatt diskussion om upphovsrättsfrågor är strängt taget OT, så ämnet för denna tråd är även fortsättningsvis en eventuell framtida Nobelbana, INTE vad man får och inte får citera!)

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-10-02 klockan 09:13:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Karlskoga planerar för Nobelbanan

Hur löser man backen från Närkeslätten upp på och över Kilsbergen?

Senast redigerat av Åke K den 2018-10-02 klockan 09:11:57.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är ju Nobelbanan, så det vore stilenligt att lösa det med dynamit. Men det är väl modernare att borra.

Med andra ord, jag tror det krävs en hel del tunnel.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
    I dagens Karlskoga Tidning kan man läsa att Karlskoga kommun har börjat att planera för var stationshuset i anslutning till Nobelbanan ska ligga. Man pratar om att banan ska kunna bli verklighet år 2030. Visst vore det bra om det gick så fort men jag tycker det låter väl optimistiskt.

[Borttagen bild]

Det smärtar mig, för detta var rätt pedagogiskt som informationsförmedling, men man får tyvärr inte ens som bildfil lägga in hela artiklar från tidningar.

Det man får göra är att citera delar av en artikel.

Mattias J / mod

(Den här frågan har diskuterats mer än nog, och en fortsatt diskussion om upphovsrättsfrågor är strängt taget OT, så ämnet för denna tråd är även fortsättningsvis en eventuell framtida Nobelbana, INTE vad man får och inte får citera!)
    I Almedalen i år har jag alldeles bestämt för mig att Oslo-Stockholm 2.55 AB (med reservation för stavning) nämnde år 2035.
    Fast det borde förstås då vara hela sträckan mellan huvudstäderna!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

[QUOTE=Bengtsson;31757]I dagens Karlskoga Tidning kan man läsa att Karlskoga kommun har börjat att planera för var stationshuset i anslutning till Nobelbanan ska ligga. Man pratar om att banan ska kunna bli verklighet år 2030. Visst vore det bra om det gick så fort men jag tycker det låter väl optimistiskt.

De har pratat om Nobelbanan i åratal. 2009 startades en Wikipediaartikel, som länkar till denna tidningsartikel (från 2007, betallåsning men läsbar sammanfattning): https://nwt.se/kristinehamn/2007/07/02/63
    Tidningsartikeln skriver att "Redan på 1980-talet inleddes planerna på en järnväg mellan Kristinehamn och Örebro. Nu har Banverket inlett en ny förstudie av Nobelbanan."

Det verkar underligt om Karlskoga kommun först nu reserverar mark för banan och en station.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-10-02 klockan 11:54:18.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

https://www.oslo-sthlm.se/ har en hel del info, om den nu undgått någon.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    I Almedalen i år har jag alldeles bestämt för mig att Oslo-Stockholm 2.55 AB (med reservation för stavning) nämnde år 2035.
    Fast det borde förstås då vara hela sträckan mellan huvudstäderna!
    Oslo-Stockholm 2.55 är en lobbyorganisation. Deras tidsplaner får man ta med en stor nypa salt. Regeringens planer sträcker sig till 2029. (länk) Allt därefter är väldigt osäkert, även om de projekt som har järnvägsplaner men inte ryms i planen till 2029 väl går före. Det pratas väl mer om höghastighetsnätet Linköping-Göteborg/Malmö samt Norrbotniabanan före Oslo-Stockholm, och även i Norge är det mindre prio på detta.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •