Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 1994 års signalreform

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    443

    1994 års signalreform

    Under SÄO-utbildningen på 00-talet fick vi lära oss att det bara är sedan 1994 som växlingsrörelser behöver bry sig om huvudsignaler i stopp. Med tiden har detta årtal dykt upp om och om igen rörande förändringar på signalområdet: övergången från innerplacerad utfartssignal + fristående blocksignal till mellansignal + utfartsblocksignal; avskaffandet av 15 minutersregeln vid block- och infartssignaler; osv.

    Har någon koll på hur omfattande 1994 års reform egentligen var? Finns det möjligen något SJ/BV-dokument som sammanställer förändringarna?

    Tacksam för svar.


  2. #2
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    900

    Sv: 1994 års signalreform

    Intressant! Var det alltså då vid den här reformen som medgivandetavlan tillkom? Den är inte så vanlig, men finns på några håll i landet, bland annat i Värnamo ut mot Hillerstorp vill jag minnas.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 538

    Sv: 1994 års signalreform

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Intressant! Var det alltså då vid den här reformen som medgivandetavlan tillkom? Den är inte så vanlig, men finns på några håll i landet, bland annat i Värnamo ut mot Hillerstorp vill jag minnas.
    Nej den infördes genom ätr 12 till SÄO 1992-01-07, beskrivet enligt följande i SJM/GDAM 8/91:
    "Även en huvudljussignal anses normalt vara slutpunkt för en signalsträcka från en dvärgsignal (SÄOK § 3:3).

    I § 37:8 klargörs att det tillstånd till växling förbi huvudsignal, som ges med dvärgsignal, normalt bara gäller den huvudsignal där dvärgsignalen är placerad.

    Medgivandetavla (§3:27A) på en huvudljussignal innebär dock att medgivande till växling, som har erhållits från en föregående dvärgsignal, även gäller förbi huvudljussignalen.

    Det är endast ett litet antal huvudljussignaler som beräknas få medgivandetavla. Tavlan kommer även att införas i trafikeringssystemet "förenklad trafik" (SJF 010.7) för att, placerad under huvudsignaltavlan vid stationsgränsen, ange att ankommande tågsätt får föras vidare som växlingsrörelse in på stationen."

    I 1994 års utgåva kompletterades moment 27A med texten: "... anger dels att 'stopp' från signalen inte gäller för växling småfordonsväxling och A-fordonsfärd. ..."


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •