Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Dagens F 1200 tidtabell!

  1. #1
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Dagens F 1200 tidtabell!

    Jag vill bara påminna om dagens viktiga tågtidtabell för minneståget med anledning av Getåolyckan den 1 oktober 1918.

    Citat från JVM:s hemsida

    Tidtabell

    18.38 Avgång Norrköping

    19.00 Tåget är i Getå (det var då olyckan skedde)
    Tåget stannar kort med en vissling. En tyst minut följer och vid nästa vissling fortsätter resan.

    19.10 Tåget passerar Kolmården/Krokek

    20.03 - 20.11 Stopp i Nyköping

    21.04 - 21.16 Vagnhärad

    Tåget passerar Södertälje via Södetälje Syd övre och Grödingebanan

    22.24 Ankomst Stockholm Central

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 586

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell!

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jag vill bara påminna om dagens viktiga tågtidtabell för minneståget med anledning av Getåolyckan den 1 oktober 1918.

    Citat från JVM:s hemsida

    Tidtabell

    18.38 Avgång Norrköping

    19.00 Tåget är i Getå (det var då olyckan skedde)
    Tåget stannar kort med en vissling. En tyst minut följer och vid nästa vissling fortsätter resan.

    19.10 Tåget passerar Kolmården/Krokek

    20.03 - 20.11 Stopp i Nyköping

    21.04 - 21.16 Vagnhärad

    Tåget passerar Södertälje via Södetälje Syd övre och Grödingebanan

    22.24 Ankomst Stockholm Central
    En liten snutt visas från Getå i kvällens korta Östnyttssändning. Det är så kort att den tysta minuten med vissling inte hinns med.. Inslaget börjar vid 02:55 ungefär.

    https://www.svtplay.se/video/1950484...-46?start=auto

    Edit: Sommartiden gör att det fortfarande är ljust. En timme senare var det mörkt och tyst med tända ljus vid minnesstenen.

    Senast redigerat av Ville den 2018-10-01 klockan 23:02:18.

  3. #3
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell!

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    En liten snutt visas från Getå i kvällens korta Östnyttssändning. Det är så kort att den tysta minuten med vissling inte hinns med.. Inslaget börjar vid 02:55 ungefär.

    https://www.svtplay.se/video/1950484...-46?start=auto
    Tack för länken! En intressant uppgift från en av de intervjuade pensionärerna ombord på minneståget, Sten Göte Svensson från Getå, var att spåren hängde fritt i luften efter det att banvallen rasat strax före att F 1200 kom fram till platsen och körde ned för branten.

    Det påminner mig om att banvallen på ett liknande sätt rasade i närheten av Ånn i Jämtland för ett antal år sedan efter det att banvallen underminerats av alltför stort vattenflöde genom avloppstrummorna genom bankroppen.

    Som tur är körde inte ett av Mittbanans rälsbussätt ned i det då uppkomna stora hålet. Kan någon påminna sig om när detta hände? Vet någon om man satte dit en liknande rasvarnare i Jämtland som den som numer finns vid Getå?

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell!

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Tack för länken! En intressant uppgift från en av de intervjuade pensionärerna ombord på minneståget, Sten Göte Svensson från Getå, var att spåren hängde fritt i luften efter det att banvallen rasat strax före att F 1200 kom fram till platsen och körde ned för branten.

    Det påminner mig om att banvallen på ett liknande sätt rasade i närheten av Ånn i Jämtland för ett antal år sedan efter det att banvallen underminerats av alltför stort vattenflöde genom avloppstrummorna genom bankroppen.

    Som tur är körde inte ett av Mittbanans rälsbussätt ned i det då uppkomna stora hålet. Kan någon påminna sig om när detta hände? Vet någon om man satte dit en liknande rasvarnare i Jämtland som den som numer finns vid Getå?
    Det har väl hänt lite då och då på flera platser att banan underminerats och rasat men aldrig med så katastrofala konsekvenser som vid Getå. För bara några år sedan fick ju ÖSLJ sin bana förstörd efter skyfall i Mariefred. Oftast upptäcker man vad som skett innan tåg släpps på . En tågolycka av riktigt stora proportioner kunde annars ha skett vid det remarkabla Surteraset 1950 som även drabbade järnvägen. Bara några minuter före raset hade ett långt tåg med enligt uppgift 800 personer ombord (uppgift från Wikipedia) passerat rasstället och konsekvenserna kunde blivit mycket svåra om tåget åkt med vid raset.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 586

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell!

    Mera från Östergötland. Båda Norrköpingstidningarna tycks låta alla läsa om Getå. En gång. Förhoppningsvis är det så.

    http://folkbladet.se/nyheter/norrkop...om5492163.aspx

    https://www.nt.se/nyheter/norrkoping...om5492304.aspx


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell!

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Som tur är körde inte ett av Mittbanans rälsbussätt ned i det då uppkomna stora hålet. Kan någon påminna sig om när detta hände? Vet någon om man satte dit en liknande rasvarnare i Jämtland som den som numer finns vid Getå?
    Nej, enligt linjeboken finns ingen skredvarningssignal där.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    266

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell!

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Tack för länken!
    Som tur är körde inte ett av Mittbanans rälsbussätt ned i det då uppkomna stora hålet. Kan någon påminna sig om när detta hände? Vet någon om man satte dit en liknande rasvarnare i Jämtland som den som numer finns vid Getå?
    Sommaren 2006.
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/h...id-ann-1.12633


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 097

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell!

    Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    På sid 13 finns en bra flygbild på raset:
    http://www.swedgeo.se/globalassets/p...on/sgi-p25.pdf


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 586

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell! - Annat ras Ånn

    Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Intressant teori där om hur högt vattnet stod innan allt försvann i ett stort swoosh! Kanske var det ända upp till spåret.
    TT bilder här


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    127

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell! - Annat ras Ånn

    Nån som har en littera-förteckning på de vagnar som gick i tåget ?


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 586

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell! - Annat ras Ånn

    Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Nån som har en littera-förteckning på de vagnar som gick i tåget ?
    Antar att du tänker på F 1200-tåget. Någon förteckning har inte visats.
    På Järnvägsmuseets Facebook finns en film på de 19 vagnarna när de är på väg från Oxelösund om lördagsmorgonen.
    Se under 'Godmorgon, då har vi avgått från Oxelösund några minuter tidiga' från 28 september. Där klicka fram alla kommentarerna och se Lars Häsäs film i helskärmsläge. Då lär den litterakunnige få till det.
    Kan tyvärr inte fixa till en direktlänk från fejsboken.

    https://www.facebook.com/jarnvagsmuseet/

    Senast redigerat av Ville den 2018-10-07 klockan 19:13:55.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    127

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell! - Vagnar

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Antar att du tänker på F 1200-tåget. Någon förteckning har inte visats.
    På Järnvägsmuseets Facebook finns en film på de 19 vagnarna när de är på väg från Oxelösund om lördagsmorgonen.
    Se under 'Godmorgon, då har vi avgått från Oxelösund några minuter tidiga' från 28 september. Där klicka fram alla kommentarerna och se Lars Häsäs film i helskärmsläge. Då lär den litterakunnige få till det.
    Kan tyvärr inte fixa till en direktlänk från fejsboken.

    https://www.facebook.com/jarnvagsmuseet/
    19 vagnar från Oxelösund, jag tänkte mer på det Ra 846 dragna tåget som gick Norrköping-Linköping som bestod av 7 vagnar och 2 lok.

    Ra846+Giu37448+CO13 2832+CO8CS 3200+S1 3607+CO9B 2798+CO8D 3137+ABO6C 2971+Ge47135+F1200

    Lite tveksam om litt på godsfinkorna stämmer. Hade dessa vagnar någon praktisk funktion eller var de blott museala skådebröd ?


    Första godsvagnen och CO13 2832


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell! - Vagnar

    Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    19 vagnar från Oxelösund, jag tänkte mer på det Ra 846 dragna tåget som gick Norrköping-Linköping som bestod av 7 vagnar och 2 lok.

    Ra846+Giu37448+CO13 2832+CO8CS 3200+S1 3607+CO9B 2798+CO8D 3137+ABO6C 2971+Ge47135+F1200

    Lite tveksam om litt på godsfinkorna stämmer. Hade dessa vagnar någon praktisk funktion eller var de blott museala skådebröd ?
    När man kör museitåg är det praktiskt att ha lite utrymme för diverse prylar att medföra.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    266

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell! - Vagnar

    Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    19 vagnar från Oxelösund, jag tänkte mer på det Ra 846 dragna tåget som gick Norrköping-Linköping som bestod av 7 vagnar och 2 lok.

    Lite tveksam om litt på godsfinkorna stämmer. Hade dessa vagnar någon praktisk funktion eller var de blott museala skådebröd ?
    För IB16 byggde SvJM om en G-vagn och installerade ca 5-6 (?) kbm vattentankar i den så att man kunde ha mer vatten med sig till ångloken. Jag vet inte om det är den vagnen som åker med här, men det är möjligt. F1200 är ju ganska törstig, förmodar jag.

    Senast redigerat av Yaken den 2018-10-08 klockan 10:07:35.

  15. #15

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell!

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Det påminner mig om att banvallen på ett liknande sätt rasade i närheten av Ånn i Jämtland för ett antal år sedan efter det att banvallen underminerats av alltför stort vattenflöde genom avloppstrummorna genom bankroppen.

    Som tur är körde inte ett av Mittbanans rälsbussätt ned i det då uppkomna stora hålet. Kan någon påminna sig om när detta hände? Vet någon om man satte dit en liknande rasvarnare i Jämtland som den som numer finns vid Getå?
    Det var söndagen den 30 juli 2006 detta hände. Enligt tidningsuppgifter körde tåget över rasområdet på det fritt hängande spåret.


  16. #16
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell!

    Citat Ursprungligen postat av Jöran Johansson Visa inlägg
    Det var söndagen den 30 juli 2006 detta hände. Enligt tidningsuppgifter körde tåget över rasområdet på det fritt hängande spåret.
    Om man ser på pressbilderna från olycksplatsen vilka finns på den här länken till nyhetsbyrån TT, https://app.tt.se/bild/q=%C3%A5nn , så verkar det nog rätt osannolikt att Mittnabo-tågets motorvagn av typ BM92 skulle kunnat köra på de i luften fritt hängande spårrälerna med sina vidhängande betongsyllar.

    Hade BM92-sättet försökt köra ut på den fritt hängande rälsen hade man sannolikt rasat direkt ned i djupet på samma sätt som skedde vid Getåolyckan. Troligen har istället BM92-sättet hunnit passera stället och därefter spårat ur på andra sidan av det precis uppkomna hålet i banvallen. Helt osannolikt är det väl heller inte att just belastningen från det passerande motorvagnsättet har varit den slutligt utlösande faktorn för raset.

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell!

    Citat Ursprungligen postat av Jöran Johansson Visa inlägg
    Det var söndagen den 30 juli 2006 detta hände. Enligt tidningsuppgifter körde tåget över rasområdet på det fritt hängande spåret.
    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Om man ser på pressbilderna från olycksplatsen vilka finns på den här länken till nyhetsbyrån TT, https://app.tt.se/bild/q=%C3%A5nn , så verkar det nog rätt osannolikt att Mittnabo-tågets motorvagn av typ BM92 skulle kunnat köra på de i luften fritt hängande spårrälerna med sina vidhängande betongsyllar.

    Hade BM92-sättet försökt köra ut på den fritt hängande rälsen hade man sannolikt rasat direkt ned i djupet på samma sätt som skedde vid Getåolyckan. Troligen har istället BM92-sättet hunnit passera stället och därefter spårat ur på andra sidan av det precis uppkomna hålet i banvallen. Helt osannolikt är det väl heller inte att just belastningen från det passerande motorvagnsättet har varit den slutligt utlösande faktorn för raset.
    Tidningsuppgifterna hade således behövt ett kompletterande ord: ... körde tåget över rasområdet på det sedermera fritt hängande spåret.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 586

    Sv: Ånn

    Citat Ursprungligen postat av Jöran Johansson Visa inlägg
    Det var söndagen den 30 juli 2006 detta hände. Enligt tidningsuppgifter körde tåget över rasområdet på det fritt hängande spåret.
    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Om man ser på pressbilderna från olycksplatsen vilka finns på den här länken till nyhetsbyrån TT, https://app.tt.se/bild/q=%C3%A5nn , så verkar det nog rätt osannolikt att Mittnabo-tågets motorvagn av typ BM92 skulle kunnat köra på de i luften fritt hängande spårrälerna med sina vidhängande betongsyllar.

    Hade BM92-sättet försökt köra ut på den fritt hängande rälsen hade man sannolikt rasat direkt ned i djupet på samma sätt som skedde vid Getåolyckan. Troligen har istället BM92-sättet hunnit passera stället och därefter spårat ur på andra sidan av det precis uppkomna hålet i banvallen. Helt osannolikt är det väl heller inte att just belastningen från det passerande motorvagnsättet har varit den slutligt utlösande faktorn för raset.
    Finns ett SR P4 Jämtland radioinslag kvar faktiskt från 2006. Där sägs att föraren såg en sättning när tåget passerade platsen. Alltså ingen stort hål då, men troligen strax efter.
    https://sverigesradio.se/sida/artike...artikel=907571

    Senast redigerat av Ville den 2018-10-08 klockan 18:36:38.

  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    160

    Sv: Dagens F 1200 tidtabell!

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Tack för länken! En intressant uppgift från en av de intervjuade pensionärerna ombord på minneståget, Sten Göte Svensson från Getå, var att spåren hängde fritt i luften efter det att banvallen rasat strax före att F 1200 kom fram till platsen och körde ned för branten.

    Det påminner mig om att banvallen på ett liknande sätt rasade i närheten av Ånn i Jämtland för ett antal år sedan efter det att banvallen underminerats av alltför stort vattenflöde genom avloppstrummorna genom bankroppen.

    Som tur är körde inte ett av Mittbanans rälsbussätt ned i det då uppkomna stora hålet. Kan någon påminna sig om när detta hände? Vet någon om man satte dit en liknande rasvarnare i Jämtland som den som numer finns vid Getå?
    Av någon anledning verkar sådana ras vara ovanligare i Norge. Några exempel jag fann vid en snabb googling: Sørlandsbanan 2010, Dovrebanan 2012, Bergensbanen 2015 och Nordlandsbanen i år.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •