Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: OT (? - gamla vägingenjörskartor

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

OT (? - gamla vägingenjörskartor

Ärade forum! Vi vet alla att vägförbättringar ibland ställdes som krav för järnvägsnedläggningar. För en del år sedan såg jag en länk till en samling med gamla vägingenjörs(?)kartor - generalstabskartor med inritade vägbyggen på. Naturligtvis bokmärke jag den inte och hittar inte vidare info. Skulle gärna få tag i en sådan länk för att se på några järnvägsnedläggningar och (eventuellt) därtill hörande vägbyggen i aktuella bygder.
    Allt gott/JX

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: OT (? - gamla vägingenjörskartor

Senast redigerat av stefan skoglund den 2018-10-01 klockan 13:08:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Fungerar inte den sista länken för dig eller vad avser du med att något är trasigt?

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2018-10-01 klockan 13:20:06.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Som komplement till länken till Samlingsportalen kommer en liknande till Lantmäteriet. De har i en del fall flera olika gamla versioner av generalstabskartan, om man vill jämföra olika epoker från mitten av 1800-talet och framåt.
    (Välj "rikets allmänna kartverks arkiv" och sedan "generalstabskartan". Eller för den delen någon av de andra, de är också intressanta.)

https://historiskakartor.lantmaterie...cedsearch.html

Och för formens skull: eftersom det finns ett OT? i rubriken, nej, detta är en hänvisning till historie- och forskningsintresserades fromma, och även om det just här efterfrågades vägar så fanns det en koppling till järnvägar, och de gamla kartorna är hur matnyttiga som helst för järnväghistoriskt intresserade, så det är tveklöst ett tillåtet ämne i PV.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag fick leta en bra stund för att hitta dem
    Mvh

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja faktiskt, jag åkte på 80-talet moped på banvallen på den gamla nedlagda banan mellan Morshyttan/Horndal och mot By/Näs. Fick ett fantastiskt älgmöte i skogen där jag stannade och stängde av motorn och en hel älgfamilj och jag tittade på varandra en lång stund på 5-10m håll. Jag satt stilla på mopeden och väntade tills de sakta vände om och travade iväg innan jag startade moppen och åkte vidare.

Här om dagen blev jag påmind om den turen och då var det intressant att kunna se hur den banan gick på gamla kartor.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Lantmäteriets historiska kartor är verkligen en guldgruva för alla som är kulturhistoriskt intresserade. Inte bara järnvägar, utan även gamla vägar och byggnader är intressant att kunna se. De har ju kartor från flera tidsperioder också, så man kan ofta se hur saker förändrats. Senaste i helgen tittade jag på ÖSIJ:s spår och på ekonomiska kartan kan man tex se hur spåren gick på den gamla "Läggesta södra"-tiden.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •