Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Idag för 46 år sedan - Expansion över stadsgränsen

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Idag för 46 år sedan - Expansion över stadsgränsen

Invigning av den första t-banesträckan i en kranskommun, dvs utanför det gamla SS-nätet. Fittja den 1/10 1972. Dessutom var det den första morgonen med frost i Stockholmsområdet inför den kommande milda vintern.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för 46 år sedan - Expansion över stadsgränsen

Trevlig bild! Har du fler från samma tillfälle?

Och tänk att man än i dag, 46 år senare, kan åka med samma vagntyp (C6) här.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för 46 år sedan - Expansion över stadsgränsen – det avgörande ögonblicket

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

Invigning av den första t-banesträckan i en kranskommun, dvs utanför det gamla SS-nätet. Fittja den 1/10 1972. Dessutom var det den första morgonen med frost i Stockholmsområdet inför den kommande milda vintern.
    Alldeles bortsett från att det här är en historisk bild av betydelse som visar en viktig händelse i Stockholms t-banas historia så är det också en fantastisk bildkomposition.

Vad menar jag då med detta? Jo, Mr G har tagit inte enbart ett snapshot vilket som helst. Han har skapat en bild med stort B genom att välja absolut rätt ögonblick att ta bilden när den unga pojken står på rätt ställe på plattformen och tittar i riktning mot tunneltågets förarhytt medan resten av människorna inte tittar alls på tåget.

Den berömde franske fotografen Henri Cartier-Bresson blev känd för att vänta ut 'the decisive moment' och det är precis vad Mr G gjorde den här dagen i Fittja den 1 oktober 1972. Bravo! 😊👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för 46 år sedan - Expansion över stadsgränsen – det avgörande ögonblicket

Undrar om inte H C-B snarare väntade på "le moment décisif"?
    Och om vi nu skall översätta från franska är väl svenska ett bättre alternativ: "Det avgörande ögonblicket"!

utbrister

Thomas K Ohlsson
    språkpuritan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vilka minnen!
    Jag har själv där - någonstans i källaren finns diabilder (gissar att det var High Speed Ektachrome - jag till och med framkallade själv på den tiden) som jag borde scanna in och bevara till eftervärlden. Öppnades linjen till Teknis samma dag?

Tack för en fin bild.

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Vilka minnen!
    Jag har själv där - någonstans i källaren finns diabilder (gissar att det var High Speed Ektachrome - jag till och med framkallade själv på den tiden) som jag borde scanna in och bevara till eftervärlden. Öppnades linjen till Teknis samma dag?
    Nopp! Nästan ett helt år senare.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Alldeles bortsett från att det här är en historisk bild av betydelse som visar en viktig händelse i Stockholms t-banas historia så är det också en fantastisk bildkomposition.

Vad menar jag då med detta? Jo, Mr G har tagit inte enbart ett snapshot vilket som helst. Han har skapat en bild med stort B genom att välja absolut rätt ögonblick att ta bilden när den unga pojken står på rätt ställe på plattformen och tittar i riktning mot tunneltågets förarhytt medan resten av människorna inte tittar alls på tåget.

Den berömde franske fotografen Henri Cartier-Bresson blev känd för att vänta ut 'the decisive moment' och det är precis vad Mr G gjorde den här dagen i Fittja den 1 oktober 1972. Bravo! 😊👍
    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Undrar om inte H C-B snarare väntade på "le moment décisif"?
    Och om vi nu skall översätta från franska är väl svenska ett bättre alternativ: "Det avgörande ögonblicket"!

utbrister

Thomas K Ohlsson
    språkpuritan
    Kära 'språkpuritan'! Det är alltid trevligt med reaktioner på det man skriver här i forumet. Självklart torde en fransman som Cartier-Bresson ha tänkt på franska när han skapade uttrycket. Men i den internationella fotovärlden är nog det här avgörande ögonblicket mer känt som 'the decisive moment' än dess franska originallydelse.

Sedan är det så att jag skrev 'det avgörande ögonblicket' redan i inläggets rubrik så jag försökte variera mig i själva inlägget; det blir liksom mera flyt om man använder synonyma uttryck och inte bara upprepar sig!

hälsar den pensionerade journalisten på Kungens holme 😉👍

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tack för svaret!
    (Jag kunde ju kollat själv men valde att lita på min suddiga minnesbild)
    Det som fastande i mitt minne var tunnelstationen Masmo - det var (om jag nu minns rätt) det första "grottstationen", förmodligen ritad av Mikael Granith på SL:s eget arkitektkontor.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Ännu har ingen kommenterat det faktum att SSU:s just avgångne ordförande står och solar sig i invigningsglansen.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Ännu har ingen kommenterat det faktum att SSU:s just avgångne ordförande står och solar sig i invigningsglansen.
    Frågan är då vad den avgångne SSU-ordföranden Bosse Ringholm gjorde i Fittja? Hade han någon koppling till SL eller var han enbart där av personligt t-baneintresse? Det finns ju andra välkända (S)-politiker med ett väldokumenterat tågintresse. Och mannen t.v. om Bosse verkar bekant. Var det också en SSU:are eller var det enbart en slump att han stod just där? Många frågor, få svar! 🙂👍

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Frågan är då vad den avgångne SSU-ordföranden Bosse Ringholm gjorde i Fittja? Hade han någon koppling till SL eller var han enbart där av personligt t-baneintresse? Det finns ju andra välkända (S)-politiker med ett väldokumenterat tågintresse. Och mannen t.v. om Bosse verkar bekant. Var det också en SSU:are eller var det enbart en slump att han stod just där? Många frågor, få svar! 🙂👍
    Han blev väl trafiklandstingsråd i Stockholm? Fast det var väl senare om jag tolkar Wikipedia och nätet rätt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •