Invigning av den första t-banesträckan i en kranskommun, dvs utanför det gamla SS-nätet. Fittja den 1/10 1972. Dessutom var det den första morgonen med frost i Stockholmsområdet inför den kommande milda vintern.
Invigning av den första t-banesträckan i en kranskommun, dvs utanför det gamla SS-nätet. Fittja den 1/10 1972. Dessutom var det den första morgonen med frost i Stockholmsområdet inför den kommande milda vintern.
Trevlig bild! Har du fler från samma tillfälle?
Och tänk att man än i dag, 46 år senare, kan åka med samma vagntyp (C6) här.
Alldeles bortsett från att det här är en historisk bild av betydelse som visar en viktig händelse i Stockholms t-banas historia så är det också en fantastisk bildkomposition.
Vad menar jag då med detta? Jo, Mr G har tagit inte enbart ett snapshot vilket som helst. Han har skapat en bild med stort B genom att välja absolut rätt ögonblick att ta bilden när den unga pojken står på rätt ställe på plattformen och tittar i riktning mot tunneltågets förarhytt medan resten av människorna inte tittar alls på tåget.
Den berömde franske fotografen Henri Cartier-Bresson blev känd för att vänta ut 'the decisive moment' och det är precis vad Mr G gjorde den här dagen i Fittja den 1 oktober 1972. Bravo! 😊👍
/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.
Undrar om inte H C-B snarare väntade på "le moment décisif"?
Och om vi nu skall översätta från franska är väl svenska ett bättre alternativ: "Det avgörande ögonblicket"!
utbrister
Thomas K Ohlsson
språkpuritan
Vilka minnen!
Jag har själv där - någonstans i källaren finns diabilder (gissar att det var High Speed Ektachrome - jag till och med framkallade själv på den tiden) som jag borde scanna in och bevara till eftervärlden. Öppnades linjen till Teknis samma dag?
Tack för en fin bild.
/TKO
Kära 'språkpuritan'! Det är alltid trevligt med reaktioner på det man skriver här i forumet. Självklart torde en fransman som Cartier-Bresson ha tänkt på franska när han skapade uttrycket. Men i den internationella fotovärlden är nog det här avgörande ögonblicket mer känt som 'the decisive moment' än dess franska originallydelse.
Sedan är det så att jag skrev 'det avgörande ögonblicket' redan i inläggets rubrik så jag försökte variera mig i själva inlägget; det blir liksom mera flyt om man använder synonyma uttryck och inte bara upprepar sig!
hälsar den pensionerade journalisten på Kungens holme 😉👍
Tack för svaret!
(Jag kunde ju kollat själv men valde att lita på min suddiga minnesbild)
Det som fastande i mitt minne var tunnelstationen Masmo - det var (om jag nu minns rätt) det första "grottstationen", förmodligen ritad av Mikael Granith på SL:s eget arkitektkontor.
/TKO
Ännu har ingen kommenterat det faktum att SSU:s just avgångne ordförande står och solar sig i invigningsglansen.
Frågan är då vad den avgångne SSU-ordföranden Bosse Ringholm gjorde i Fittja? Hade han någon koppling till SL eller var han enbart där av personligt t-baneintresse? Det finns ju andra välkända (S)-politiker med ett väldokumenterat tågintresse. Och mannen t.v. om Bosse verkar bekant. Var det också en SSU:are eller var det enbart en slump att han stod just där? Många frågor, få svar! 🙂👍