Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: "UL:s miljonfiasko"

  1. #1
    Robert
    Ej längre aktiv

    "UL:s miljonfiasko"

    Tyvärr en betalvägg, så som det ofta är numera, men jag kan väl få citera en kort snutt?

    "UL har betalt 2,2 miljoner kronor för ett tåg som stått i verkstaden nästan ett helt år. Nu skickas tåget tillbaka."

    Aktuellt fordon är X11 3169 som tydligen ska ha problem med "matningsdon huvudbrytare".

    http://www.unt.se/nyheter/uppsala/ul...g-5093549.aspx


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    81

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Tyvärr en betalvägg, så som det ofta är numera, men jag kan väl få citera en kort snutt?

    "UL har betalt 2,2 miljoner kronor för ett tåg som stått i verkstaden nästan ett helt år. Nu skickas tåget tillbaka."

    Aktuellt fordon är X11 3169 som tydligen ska ha problem med "matningsdon huvudbrytare".

    http://www.unt.se/nyheter/uppsala/ul...g-5093549.aspx
    Betalt 2,2 miljoner för ett begagnat tågsätt X11? Eller menar man att verkstadsnotan är uppe i två miljoner?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    336

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Betalt 2,2 miljoner för ett begagnat tågsätt X11? Eller menar man att verkstadsnotan är uppe i två miljoner?
    Hyra per tåg och år.

    Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 134

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Vem är uthyraren? Det måste väl finnas villkor i hyreskontraktet att det man hyr ska fungera!


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vem är uthyraren? Det måste väl finnas villkor i hyreskontraktet att det man hyr ska fungera!
    Det beror väl på om man hyr inklusive eller exklusive underhåll?


  6. #6
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 131

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vem är uthyraren? Det måste väl finnas villkor i hyreskontraktet att det man hyr ska fungera!
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det beror väl på om man hyr inklusive eller exklusive underhåll?
    Sen beror det nog på hur angelägen man är att få hyra, föra att få ett bra kontrakt. Och naturligtvis hur kunnig man är.
    Vad jag förstår hyr man väl av KLT, som tydligen hyrt/köpt lite för många för trafik man inte fått igång.
    De var ju säkert angelägna att hyra ut och få in lite pengar.
    UL i sin tur hade inget att köra med till all ökande trafik.

    Sen om man har lite kontaktnät i branschen och kännedom, så kanske man vet att den där kärran är ett känt problembarn.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 134

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Är inte X10 ett förhållandevis enkelt fordon med välkänd teknik från Rc loken? Borde väl då finnas massor av kompetens och delar för att lösa detta!


  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 131

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Är inte X10 ett förhållandevis enkelt fordon med välkänd teknik från Rc loken? Borde väl då finnas massor av kompetens och delar för att lösa detta!
    Det stämmer det du säger. Men betänk då att den kompetensen ska finnas hos aktuell operatör och aktuellt underhållsföretag.
    Dessutom avgår även underhållspersonal med pension, så bristerna finns nog.
    Men att KLT lyckats lura på UL just 3169, är ju en prestation i sig.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 195

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Är inte X10 ett förhållandevis enkelt fordon med välkänd teknik från Rc loken? Borde väl då finnas massor av kompetens och delar för att lösa detta!
    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det stämmer det du säger. Men betänk då att den kompetensen ska finnas hos aktuell operatör och aktuellt underhållsföretag.
    Dessutom avgår även underhållspersonal med pension, så bristerna finns nog.
    Men att KLT lyckats lura på UL just 3169, är ju en prestation i sig.
    Vilka kan då X10 bäst? Varför inte skicka den till Västeråsfabriken som satte ihop den.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 008

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Vilka kan då X10 bäst? Varför inte skicka den till Västeråsfabriken som satte ihop den.
    Skicka istället till den som utlovar att lösa problemet. Med tillägget att betalningen blir omvänd mot tidsåtgången.


  11. #11
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 131

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Vilka kan då X10 bäst? Varför inte skicka den till Västeråsfabriken som satte ihop den.
    Antar väl att underhållet sköts av Bombardiers underhållsverkstad i Gävle.
    Den borde ju ha samma kompetens som Bombardiers underhållsverkstad i Västerås.
    Kvaliten vet jag inte så väldigt mycket om, men med tanke på hur andra fordon sköts på dessa ställen, finns möjligen en del att önska.
    När det gäller problemfordon som det aktuella, som redan i Skåne var beryktat, så kanske man får ta till andra sätt att lösa problemet.

    Att skicka till verkstad med bättre rykte är ju ett sätt, att göra som Skånetrafiken gjorde ett annat, att ställa undan vagnen.


  12. #12
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 131

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Vilka kan då X10 bäst? Varför inte skicka den till Västeråsfabriken som satte ihop den.
    Just X10 är väl inte så många som kan, men man räknar alltid X10-14 som lika, även om det finns en hel del som skiljer. Skulle väl tro att den verkstad som sköter Västtågs X11-14, var den nu ligger, är den som har mest kunskap o erfarenhet, därefter torde nog Euromaint i Linköping komma...

    Föreste, rätta mej om jag har fel, men byggdes inte de flesta X10-14 av ASEA/ABB:s verkstad i Helsingborg..?

    Senast redigerat av Leif D den 2018-10-01 klockan 16:40:08.

  13. #13

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Tyvärr en betalvägg, så som det ofta är numera, men jag kan väl få citera en kort snutt?

    "UL har betalt 2,2 miljoner kronor för ett tåg som stått i verkstaden nästan ett helt år. Nu skickas tåget tillbaka."

    Aktuellt fordon är X11 3169 som tydligen ska ha problem med "matningsdon huvudbrytare".

    http://www.unt.se/nyheter/uppsala/ul...g-5093549.aspx
    Vad betyder egentligen "matningsdon huvudbrytare"?

    Om det är säkring 2 "matningsdon" i S1-skåpet som faller så har man problem. Det går inte att köra med, inte ens i mult. Så om det händer under färd så står man still.

    Det borde inte vara omöjligt att hitta felet men det kan ändå vara svårt att lösa. Tillgången på reservdelar till dessa vagnar är inte alltid så god.

    Verkstaden i Nässjö brukar vara ganska duktiga på denna typ av problem.

    Lindman

    Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

  14. #14
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Antar väl att underhållet sköts av Bombardiers underhållsverkstad i Gävle.
    Nej.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 195

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Nej.
    Vem har det då? Tog Transdev med sig egna reparatörer?

    Senast redigerat av Ville den 2018-10-01 klockan 21:01:40. Anledning: fråga

  16. #16
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Vem har det då? Tog Transdev med sig egna reparatörer?
    Tänkte att det kanske var enkelt att lista ut med uteslutningsmetoden, men Euromaint är det.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 195

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Tänkte att det kanske var enkelt att lista ut med uteslutningsmetoden, men Euromaint är det.
    Okej. Det framgår inte om man läser om Transdevs övertagande av trafiken. DSB hade kontrakt med Bombardier till 2021.

    Så Euromaint är det som har Svarte Petter. (X11)


  18. #18
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: "UL:s miljonfiasko"

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Okej. Det framgår inte om man läser om Transdevs övertagande av trafiken. DSB hade kontrakt med Bombardier till 2021.

    Så Euromaint är det som har Svarte Petter. (X11)
    Bombardier fick ju underhållet av alla TIB-reginor och efter detta har dom stora problem att hinna med...


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •