Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Söndagsbilder

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Söndagsbilder

God afton!
    Fortsätter turen i Afrika som vi gjorde runt månadsskiftet april-maj

Här är en länk till förra veckans söndagsbilder

Vi kom med tåget till Johannesburg, men forsatte direkt med Gautrain till Pretoria.
    Sydafrika är ett extremt segregerat land, med mycket våldsamheter om är på fel ställe.
    Johannesburg är ett exempel på "fel ställe", medan Pretoria knappt 6 mil bort är betydligt fridfullare.

Spårvagnsspår på bilden, men det var ju ett tag sedan det gick några spårvagnar i Pretoria.
    Hittade detta om spårvagnsspåren i Pretoria

Vi hyrde oss en bil och körde mot Drakensbergen
    Mellan Dullstrom och Lydenburg så såg vi detta tåg stå och vänta vid stationen Santa, så vi stannade till och tog en bild!
    Strax öppnades dörren på loket och lokpersonalen stod och ropade mot oss.

De ville att vi skulle komma och hälsa på i loket, så vi knallade fram och fick en pratstund med lokföraren Sunny och hennes lokbiträde.
    4 st GE Class 44 släpade på tåget som vägde 4000 ton, och lasten var kobolt.

Efter några minuter så ringde telefonen!
    Banarbetet de stod och väntade på var klart, och de kunde fortsätta.
    Ganska branta backar de skulle uppför, så vi stod och lyssnade och njöt en stund

Vi kunde sedan i lugn och ro köra ikapp tåget och ta en bild till!

Nu blir det inte något mera järnväg, så den som vill se fler tåg kan sluta läsa här!
    Vi bodde en natt i Drakensbergen och körde sedan mot Kruger national park
    Först skulle vi dock kolla in utsikten från Gods Window, men det gick så där...
    Riktigt läskigt att köra i den dimman, när man knappt såg var motorhuven slutade

Kruger är hyfsat stor nationalpark, med 45 mil från norr till söder.
    Efter bara 5 minuters körning råkade vi på denna skönhet!

En av alla miljoner antiloper

Tjenare kompis!!!

Det finns en del små invånare oxå
    Mungo

Ibland vet man inte var man ska titta för att få se djuren...

Och så finns ju katterna förstås!
    En gepard som fått vittring på lite käk!

Vi lämnar Kruger national park och ger oss upp i Drakensbergen igen.
    Landskapet vid gränsen mot Swaziland mellan Barberton och Bulembu

Bara att följa skylten!

Från Bulembu i Swaziland gick det en 2 mil lång linbana som fraktade asbest till Barberton.
    Toppstationen i Bulembu här.

Vägen från Bulembu till Piggs Peak lämpade sig inte riktigt för en vanlig tvåhjulsdriven bil.
    Har nog aldrig kört en så dålig väg som denna (just här där jag tog bilden är vägen som ett salsgolv).
    Men vi tog oss hela vägen fram, även om det var onödigt spännande vid några tillfällen.
    Hade inte varit så kul att bli stående med en förstörd bil där ute, och dessutom med några liftare med i bilen...

Vi kom fram till huvudstaden Mbabane så småningom. Här är busstationen

Arkitektur...
    General bank of Swazilands byggnad i Mbabane
    Vi körde nu tillbaka till Pretoria. Lämnade bilen och sov en natt

Sedan var det dags att ta Gautrain till Johannesburgs flygfält

Lite lunch och andra "pre flight proceedures" (champagne) i South African Airlines lounge...

...medan man kunde titta på flygplan utanför fönstret.
    Kommer ju en del som man inte ser på våra breddgrader

Och här kom vårat plan.
    En ganska sprillans ny Airbus A350 som skulle ta oss mot nästa del av resan, men den får jag återkomma till en annan söndag

/J

Sv: Söndagsbilder

Fantastiskt som vanligt, Jonas! Användes linbanan? Kollar på Google Maps och den verkar vara avknippsad i ena änden..

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Strömblad Visa inlägg

Vägen från Bulembu till Piggs Peak lämpade sig inte riktigt för en vanlig tvåhjulsdriven bil.
    Har nog aldrig kört en så dålig väg som denna (just här där jag tog bilden är vägen som ett salsgolv).
    Men vi tog oss hela vägen fram, även om det var onödigt spännande vid några tillfällen.
    Hade inte varit så kul att bli stående med en förstörd bil där ute, och dessutom med några liftare med i bilen...
    Instämmer i det där om salsgolvet, en normal swazisk grusväg kräver ett ständigt zick-zackande, man måste dessutom se till att hjulen rullar eventuella stenar, om man inte vill bli av med oljetråget. Någon som jag lärde mig redan 1986 när jag var där. Jag lyckade till och med med att få åka i "caboosen" på ett godståg, vilket redan då var enda möjligheten att få åka tåg i Swaziland, men självklart med ånglok som dragkraft.

Tackar för bilder som väckte minnen!

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Fina bilder och texter från ett på många sätt fantastiskt land!

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Fantastiskt som vanligt, Jonas! Användes linbanan? Kollar på Google Maps och den verkar vara avknippsad i ena änden..
    Nej linbanan (och asbestgruvan den betjänade) är nedlaggd sedan 2001. De flesta stolpar och en del vajer är kvar liksom stationen i Bulembu, mendan den nedre ändstationen och en del inne i stan i Barberton är rivet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •