Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Har Blå Tåget anställt ekonomer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har Blå Tåget anställt ekonomer?

Blå Tåget höjer priset rejält nu i oktober. 2kl höjs med 41% och priset i 1kl höjs med 46%. Från 4 oktober kostar Göteborg-Stockholm 850kr/1100kr.
    Vill Blå Tåget börja tjäna pengar?

Blå Tåget

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Har Blå Tåget anställt ekonomer?

Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Blå Tåget höjer priset rejält nu i oktober. 2kl höjs med 41% och priset i 1kl höjs med 46%. Från 4 oktober kostar Göteborg-Stockholm 850kr/1100kr.
    [/URL]
    Det behövs kanske inte någon ekonom för att se när kassalåden är tom? Eller för att inse att inkomsterna bör åtminstone täcka kostnaderna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det behövs kanske inte någon ekonom för att se när kassalåden är tom? Eller för att inse att inkomsterna bör åtminstone täcka kostnaderna.
    Ekonomen behövs väl snarare för att reda ut hur man klarar av att överleva när inkomsterna inte är högre än utgifterna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TMG Visa inlägg
    Ekonomen behövs väl snarare för att reda ut hur man klarar av att överleva när inkomsterna inte är högre än utgifterna.
    Nej, det begriper nog vem som helst. Finns ju inte så många alternativ att välja mellan, med varierande grad av möjlighet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om vi tittar på bolagets nyckeltal genom åren så tycker jag det framgår att man haft ekonomer anställda - eller anlitat externt - under hela den tid man varit verksam...

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Om vi tittar på bolagets nyckeltal genom åren så tycker jag det framgår att man haft ekonomer anställda - eller anlitat externt - under hela den tid man varit verksam...

/TKO
    Självklart har man någon som handhar företagets/företagens ekonomi. Samt en ägare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Självklart har man någon som handhar företagets/företagens ekonomi. Samt en ägare.
    Precis som du försökte jag skoja lite!
    (Men visst ser den ojämna resultatutveckling ut som ett resultat av kreativ periodisering?)

/TKO

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Precis som du försökte jag skoja lite!
    (Men visst ser den ojämna resultatutveckling ut som ett resultat av kreativ periodisering?)

/TKO
    Nja, 2016 drog tillsynsmyndigheten in säkerhetsintyget efter revision, vilket ledde till att intäkterna försvann. Att få tillbaka det på rimligt sätt gick uppenbarligen inte och det slutade med att de började köpa tågdragning av Hector Rail istället.

Tillägg: Sedan har ju sfären innehållit flera företag, bl a med någon form av personaluthyrning. Ett då aktuellt sådant sattes i konkurs om jag inte missminner mig.

Tillägg2: Detta ledde också till att Trafikverket ansåg att tåglägena för innevarande tågplan var förbrukade. Allt det här diskuterades en hel del i (förra) PV när det var aktuellt.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-10-01 klockan 13:35:16.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Nja, 2016 drog tillsynsmyndigheten in säkerhetsintyget efter revision, vilket ledde till att intäkterna försvann. Att få tillbaka det på rimligt sätt gick uppenbarligen inte och det slutade med att de började köpa tågdragning av Hector Rail istället.

Tillägg: Sedan har ju sfären innehållit flera företag, bl a med någon form av personaluthyrning. Ett då aktuellt sådant sattes i konkurs om jag inte missminner mig.

Tillägg2: Detta ledde också till att Trafikverket ansåg att tåglägena för innevarande tågplan var förbrukade. Allt det här diskuterades en hel del i (förra) PV när det var aktuellt.
    OK - ersätt "kreativ periodisering" (som jag i o f s fortfarande gissar är en del i siffervariationerna) med "kreativ kostnadsfördelning". För även frånsett 2016 varierar resultatet lite väl mycket enligt min enkla mening...

/TKO
    amatörekonom

Senast redigerat av TKO den 2018-10-01 klockan 13:47:42.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg

Blå Tåget
    Hur ska de kunna konkurrera med de priserna?

EDIT: De priser jag ser vid lite testsökningar efter 4/10 är: 250/350/400 resp. 750

Senast redigerat av HNJ-Håkan den 2018-10-02 klockan 20:10:37.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Hur ska de kunna konkurrera med de priserna?
    SJ är väl dyrare än så, nära avgång? Typ fr o m några dagar innan (det varierar givetvis)?

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    SJ är väl dyrare än så, nära avgång? Typ fr o m några dagar innan (det varierar givetvis)?
    Det varierar beroende på efterfrågan. I morgon flnns för X2000 Stockholm-Göteborg biljetter för 365kr på första avgång och sedan på ytterligare några avgångar samma dag. Onsdag i Oktober är ju ingen stor resdag.
    Men de angivna priserna för Blå tåget är ju anmärkningsvärt höga , SJ snittpris för tåg i egen affär är ganska precis 1kr/km men där finns ju många varianter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hallåååå, hur lyckas ni få fram de angivna höga priserna GBG-Sthlm? Jag får bara fram högst humana priser, ned mot 250 i 2kl. Vad gör jag för fel?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Hallåååå, hur lyckas ni få fram de angivna höga priserna GBG-Sthlm? Jag får bara fram högst humana priser, ned mot 250 i 2kl. Vad gör jag för fel?
    Jag såg dom här höga priserna men nu verkar de ha justerats nedåt. Kanske någon som skruvat lite felaktligt i bokningen.
    Nu på fredag 5/10 kostar Stoclholm-Göteborg och Göteborg-Stockholm 350 i 2kl och 750 i 1kl

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har hört ryktas att man inte säkert vet om man vill köra och därför sett till att ha låg bokningsgrad genom höga priser tills man bestämt sig. Kanske bara är rykten men såg själv när jag kollade häromdagen att man var ett par hundralappar dyrare i 2 klass än SJ i 1 klass med nästan samma ankomsttid till Sthlm

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Resenären Visa inlägg
    Har hört ryktas att man inte säkert vet om man vill köra och därför sett till att ha låg bokningsgrad genom höga priser tills man bestämt sig. Kanske bara är rykten men såg själv när jag kollade häromdagen att man var ett par hundralappar dyrare i 2 klass än SJ i 1 klass med nästan samma ankomsttid till Sthlm
    Då tittar vi nu på Söndag 7/10 och ser att Göteborg-Stoclholm i bägge riktningar kostar 350kr i 2kl och 750kr i 1kl.
    En del av SJ avgångar i X2000 2kl ligger på rejäla 1175kr och 1kl bara obetydligt över.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-10-05 klockan 20:35:49.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Man lämnar Uppsala och börjar köra via Västerås i T19.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Man lämnar Uppsala och börjar köra via Västerås i T19.
    Men kör förbi Örebro vilket väl förvånar en aning. Dom får åka till Hallsberg för att komma med.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •