Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Flen och Flen - Katrineholm

  1. #1
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Flen och Flen - Katrineholm

    Lite ur meddelandeskörden idag...

    Flen: [06:55] Stopp i tågtrafiken på sträckan Flen på grund av försenat banarbete. Prognos när tågtrafiken kan återupptas är satt till kl 09:00.

    Flen: [09:40] Banarbete som lett till trafikstörningar på sträckan Flen är nu åtgärdat/klart. Tågtrafiken är åter till det normala med eventuella följdförseningar.

    Flen: [09:40] Förseningar i tågtrafiken på sträckan Flen på grund av växelfel i Flen.

    Flen: [10:00] Förseningar i tågtrafiken på sträckan Flen på grund av växelfel i Flen. Felavhjälpare på plats sedan 09:38. Ska försöka klova den i något läge.

    Flen: [10:14] Stopp i tågtrafiken på sträckan Katrineholm C - Hälleforsnäs på grund av växelfel i Flen. Prognos saknas.

    Flen: [10:46] På grund av ett växelfel mellan Katrineholm C och Hälleforsnäs, i Flen, så är det stopp i tågtrafiken endast för 21XX tågen. Alla andra tåg kan passera Flen med förseningar. Ingen prognos.

    Flen: [11:46] UPPDATERING! Stopp/Förseningar i tågtrafiken på sträckan Katrineholm C - Hälleforsnäs på grund av ett växelfel i Flen. Ny prognos klockan 16:00 från Trafikverket.

    Flen: [12:19] UPPDATERING! Stopp/Förseningar i tågtrafiken på sträckan Katrineholm C - Hälleforsnäs på grund av ett växelfel i Flen. 21XX-tågen vänder mot varandra i Flen respektive Katrineholm och bussar ersätter emellan. 5XX-tågen omleds via Nyköpingsbanan. Ny prognos klockan 18:00 från Trafikverket.

    Stolpstugan: [13:41] Stopp i tågtrafiken på sträckan Katrineholm C - Sköldinge på grund av signalfel i Stolpstugan. Ingen prognos.

    Stolpstugan: [13:58] Uppdatering: Stopp i tågtrafiken på sträckan Katrineholm C - Sköldinge på grund av nedriven kontaktledning i Stolpstugan. Ingen prognos.

    Alltså en helt vanlig lugn dag på järnvägen...


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 573

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Lite ur meddelandeskörden idag...

    Flen: [06:55] Stopp i tågtrafiken på sträckan Flen på grund av försenat banarbete. Prognos när tågtrafiken kan återupptas är satt till kl 09:00.

    Flen: [09:40] Banarbete som lett till trafikstörningar på sträckan Flen är nu åtgärdat/klart. Tågtrafiken är åter till det normala med eventuella följdförseningar.

    Flen: [09:40] Förseningar i tågtrafiken på sträckan Flen på grund av växelfel i Flen.

    Flen: [10:00] Förseningar i tågtrafiken på sträckan Flen på grund av växelfel i Flen. Felavhjälpare på plats sedan 09:38. Ska försöka klova den i något läge.

    Flen: [10:14] Stopp i tågtrafiken på sträckan Katrineholm C - Hälleforsnäs på grund av växelfel i Flen. Prognos saknas.

    Flen: [10:46] På grund av ett växelfel mellan Katrineholm C och Hälleforsnäs, i Flen, så är det stopp i tågtrafiken endast för 21XX tågen. Alla andra tåg kan passera Flen med förseningar. Ingen prognos.

    Flen: [11:46] UPPDATERING! Stopp/Förseningar i tågtrafiken på sträckan Katrineholm C - Hälleforsnäs på grund av ett växelfel i Flen. Ny prognos klockan 16:00 från Trafikverket.

    Flen: [12:19] UPPDATERING! Stopp/Förseningar i tågtrafiken på sträckan Katrineholm C - Hälleforsnäs på grund av ett växelfel i Flen. 21XX-tågen vänder mot varandra i Flen respektive Katrineholm och bussar ersätter emellan. 5XX-tågen omleds via Nyköpingsbanan. Ny prognos klockan 18:00 från Trafikverket.

    Stolpstugan: [13:41] Stopp i tågtrafiken på sträckan Katrineholm C - Sköldinge på grund av signalfel i Stolpstugan. Ingen prognos.

    Stolpstugan: [13:58] Uppdatering: Stopp i tågtrafiken på sträckan Katrineholm C - Sköldinge på grund av nedriven kontaktledning i Stolpstugan. Ingen prognos.

    Alltså en helt vanlig lugn dag på järnvägen...
    [14:59] Ingen prognos

    SR.se


  3. #3
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Enligt vad som Trafikverkets presschef säger på ekot så var det ett arbetsfordon som körde sönder en växel i Flen under nattens arbete där. D v s en egengenererad störning. I Flen så har man nyligen bytt de flesta växlar i västra bangårdsänden och det är efterarbeten till detta som pågått.

    Senast redigerat av stinsx den 2018-09-30 klockan 15:56:12.

  4. #4
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Enligt vad som Trafikverkets presschef säger på ekot så var det ett arbetsfordon som körde sönder en växel i Flen under nattens arbete där. D v s en egengenererad störning. I Flen så har man nyligen bytt de flesta växlar i västra bangårdsänden och det är efterarbeten till detta som pågått.
    Stämmer, växlar för högre hastighet. Och orsaken gick nog ganska enkelt att lista ut med hjälp av meddelandena.
    Tyvärr är ju denna typ av skador mer eller mindre en klassiker. Synd bara att man skadar nya grejer och på egen hand dessutom.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 573

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    [14:59] Ingen prognos

    SR.se
    Nu körs det i Stolpstugan igen. I mindre omfattning.

    http://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Spn&nr=407


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    180

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Borde kanske införskaffa mer personal och börja använda klotväxlar igen.
    Risken är väl minimal att köra sönder klotväxlar


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 856

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Citat Ursprungligen postat av Jack Benny Visa inlägg
    Borde kanske införskaffa mer personal och börja använda klotväxlar igen.
    Risken är väl minimal att köra sönder klotväxlar
    Uppkörning av klotväxel kan också ge upphov till viss dramatik genom att klotet flyger iväg.


  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Citat Ursprungligen postat av Jack Benny Visa inlägg
    Borde kanske införskaffa mer personal och börja använda klotväxlar igen.
    Risken är väl minimal att köra sönder klotväxlar
    Har klotväxeln klyklås (väldigt vanligt) så lär du få laga rätt så rejält ändå. Ett klyklås går nämligen inte att köra upp, så man bryter sönder växeln och spårar ur istället. Fast det är ju ett bra sätt att lära sej på...


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    189

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Var det helt stopp förbi Katrineholm - Sköldinge under fem timmar? Omleddes Göteborgstågen via Västerås och Örebro?


  10. #10
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Var det helt stopp förbi Katrineholm - Sköldinge under fem timmar? Omleddes Göteborgstågen via Västerås och Örebro?
    Helt stopp någon timme., sen tog man fram inlåsta tåg. Men man ledde om via Nyköping och Västerås/Eskilstuna - Örebro.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    180

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Har klotväxeln klyklås (väldigt vanligt) så lär du få laga rätt så rejält ändå. Ett klyklås går nämligen inte att köra upp, så man bryter sönder växeln och spårar ur istället. Fast det är ju ett bra sätt att lära sej på...
    Vad jag menade att anställa folk var att man skulle ha en man eller kvinna vid varje klotväxel så dom inte skulle bli uppkörda.
    Manuella växlar istället för eldrivna växlar.

    Senast redigerat av Jack Benny den 2018-09-30 klockan 23:13:51.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    491

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Du krökar saker även om det är ett gameldags haklås.... det måste inte vara klyko-ditot.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    289

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Sträckan Järna-Katrineholm verkar ha drabbats av osedvanligt många infrastörningar på senare tid. Har TRV någon akut åtgärdsplan för att få ner dessa till en mer rimlig nivå?
    Värst är väl att resandes förtroende för tåget som ett pålitligt färdmedel sjunker avsevärt. Konkurrensen från flyg och bussar är ju knivskarp.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Fast nu funkade det ju rätt skapligt ändå genom att man kunde omleda flertalet tåg. Största brisen är ju trots allt att SJ inte fungerar. Personal klarar inte av att informera (trots att informationen finns - men det kan ju vara att de inte får del av informationen), toaletter och läslampor är nästan alltid trasiga och man har för korta vändtider, vilket gör att allt rasar samman så fort det är någon mindre störning - väl medveten om att det förstås i vissa situationer finns begränsningar även när det gäller vändtider utifrån tillgängliga spår.


    Men det visar ju ytterligare en aspekt av att det faktiskt finns en ganska god vinst med att bygga bort enkelspårsträckorna på de hårt belastade delarna av järnvägsnätet i Svealand och Götaland. Hade det varit dubbelspår hela vägen mellan Västerås och Örebro, hade ju merförseningen exempelvis mellan Göteborg-Stockholm faktiskt blivit ganska marginell.


    Detta hindrar förstås inte att översynen och underhållet måste bli bättre. På stambanorna måste givetvis banorna kontrolleras och underhållet intensifieras i avsevärd grad jämfört med idag.


  15. #15
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Flen och Flen - Katrineholm

    Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Sträckan Järna-Katrineholm verkar ha drabbats av osedvanligt många infrastörningar på senare tid. Har TRV någon akut åtgärdsplan för att få ner dessa till en mer rimlig nivå?
    Värst är väl att resandes förtroende för tåget som ett pålitligt färdmedel sjunker avsevärt. Konkurrensen från flyg och bussar är ju knivskarp.
    Det har ju varit väldigt mycket nedrivning av kontaktledning. Här är nog underhållsskulden som är orsak. Tydligen håller man ju på med något försök att kontrollera bärlinorna mot rostangepp, med hjälp av drönare (varför nu en sån skulle kunna se det). Detta måste ju vara initierat av att man märker ökning av denna typ av skada.
    En alltför rostig bärlina kan ju plötsligt brista, av ryck eller stöt i kontaktledningen och sen hänga ner, för att sedan köras på av nästa tåg, som då river ner alltihop.
    Möjligen är de flesta bärlinor Järna - Katrineholm, hyfsat jämngamla och ungefär lika rostiga. Mycket trafik ökar ju då risken för att något ska hända, vilket det gör...
    Att spårentreprenörer kör upp växlar kan vi nog inte skylla på underhållet, mer på stress skulle jag tro.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •