Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ånga i Läggesta

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Ånga i Läggesta

I går var det Museibanans dag på Östra Sörmlands Järnväg. Jag och hustrun passade på att göra en utflykt med statsbanan till Läggesta.

På Läggesta nedre mötte Lok 8 Emsfors sysselsatt med rundgång samtidigt som Lok 10 Avesta var på ingång med tåg P 105 i kroken.Namn:  IMG_1815.JPG
Visningar: 932
Storlek:  154,2 KB

Antagligen har ÖSlJ Sveriges största samling av "varma" ånglok. En stor del av dem var under ånga denna dag. Frågan är ändå om inte nedanstående skapelse var dagens behållning. En alldeles underbar 12-sitsig Volvo av okänd modell strax före avgång från Mariefreds stn som X 403.Namn:  IMG_1816.JPG
Visningar: 929
Storlek:  223,5 KB

Min eloge till ÖSlJ för dess imponerande arbete. I går var det hela 22 avgångar från Mariefred, varav nio hela vägen till Taxinge Näsby, om jag räknat rätt.

Dock är det inte första gången jag blivit lite nervös vid hemresan. P 119 med ordinarie avgång 15.55 från Mariefred har enligt tidtabell lämplig förbindelse med "statsbanans" regionaltåg 948 mot Stockholm. I går tvingades jag liksom i fjol arbeta upp ett ordentligt flås i backen upp till Läggesta övre på grund av försening på P 119.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-09-30 klockan 10:53:30.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sv: Ånga i Läggesta

Jag kan bara instämma, det var en mycket trevlig dag med full aktivitet på banan under regntunga höstskyar (dock höll det upp frånsett från en eftermiddagskur). Dessutom höll man vad jag kunde se tidtabellen hela dagen förutom några mindre förseningar och flyttade tågmöten, vilket är en bedrift i sig med så tät trafik och gamla maskiner. En fd minister och talman kunde också ses i tkl-mössan på Läggesta Nedre.
    Nästa år vore det roligt att prova på kvällstrafiken också, den medföljande 2.5-åringen var ganska "slutåkt" vid kl 17!
    Har en del film som kanske läggs upp på youtube vad det lider...

Senast redigerat av Yaken den 2018-10-01 klockan 12:18:25.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •