Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Idag för tolv år sedan - Ånga i Åseda

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för tolv år sedan - Ånga i Åseda

Den 30 september 2006 körde NJ ett sista ångloksdraget tåg till Åseda, vilket fick stor uppmärksamhet i den forna järnvägsknuten. Det var sannolikt sista gången jag åkte tåg till den ort där jag växte upp.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för tolv år sedan - Ånga i Åseda

En del vill helst se detta lok i ursprungligt KJ-utförande. (KJ 17 ?)

Jag tycker det är (var) mycket fint i sent SJ-utförande som SJ A5 1545

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi gick som tåg 69025 N-Vta, sedan som Vut till Kvillsfors/Järnforsen/Vta och i retur som tåg 69026 Vta-N (Stollaknölen) den lördagen. Tåguppgifter: 30 axlar/199 mtr, tågvikt 503 ton-bromsvikt 415 ton, bromstal 82. Allt enligt mina noteringar i annotationsboken den aktuella dagen. Peter Jonsson på gångbordet på bilden. En mycket vacker maskin KJ 17/SJ A5 1545 och går enastående bra i spåret och lätt för ånga. Palle i Vika medlem i NJ sedan 50 år tillbaka . (Värdelöst vetande: Dagen därpå på söndagen blev det spårviddsminskning då jag körde L18p 3147 i pt mellan Vk-Vbä-Vk där det även förekom lokkoppling med S2 3037) Länge leve ångdriften Ds. Tack för den fina bilden Jan Lindahl.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Åkte du därifrån också. eller blev du kvar?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Vi gick som tåg 69025 N-Vta, sedan som Vut till Kvillsfors/Järnforsen/Vta och i retur som tåg 69026 Vta-N (Stollaknölen) den lördagen. Tåguppgifter: 30 axlar/199 mtr, tågvikt 503 ton-bromsvikt 415 ton, bromstal 82. Allt enligt mina noteringar i annotationsboken den aktuella dagen. Peter Jonsson på gångbordet på bilden. En mycket vacker maskin KJ 17/SJ A5 1545 och går enastående bra i spåret och lätt för ånga. Palle i Vika medlem i NJ sedan 50 år tillbaka . (Värdelöst vetande: Dagen därpå på söndagen blev det spårviddsminskning då jag körde L18p 3147 i pt mellan Vk-Vbä-Vk där det även förekom lokkoppling med S2 3037) Länge leve ångdriften Ds. Tack för den fina bilden Jan Lindahl.
    Då minns du kanske också att det var lite strul med vattentagningen i Vetlanda på hemvägen. Men med högre makters hjälp - eller om det möjligen var räddningstjänstens - löste det sig till sist.

Bifogad fil 481

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Men hur kom ni till Åseda? Före eller efter Järnforsen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    Åkte du därifrån också. eller blev du kvar?
    Nu vet jag inte vem du ställde frågan till, men själv körde A5:an tillbaka till N och stallade maskinen där och sedan blev det bilen hem tvärs över skogen till Vk och påeldning av L18p 3147 för nästa dags äventyr. Palle i Vika.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag tyckte allt att jag såg dig där!
    Det här var väl förresten det absolut sista personförande tåget till Åseda? Redan en vecka innan hade SMoK kört samma sträcka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var den dagen jag gick "ur kyrkan", det ser så ut på bilden när jag går akterut till vänster i bilden. Palle i Vika.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Jag tyckte allt att jag såg dig där!
    Det här var väl förresten det absolut sista personförande tåget till Åseda? Redan en vecka innan hade SMoK kört samma sträcka.

Då kontrar jag väl med denna bild på tre fotograferande entusiaster...

Bifogad fil 482

Senast redigerat av Jan L den 2018-09-30 klockan 12:55:38.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den 30 september 2006 körde NJ ett sista ångloksdraget tåg till Åseda, vilket fick stor uppmärksamhet i den forna järnvägsknuten. Det var sannolikt sista gången jag åkte tåg till den ort där jag växte upp.
    Du får väl ta chansen att åka från Hultanäs när tillfälle ges?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Du får väl ta chansen att åka från Hultanäs när tillfälle ges?
    Känns inte speciellt angeläget...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jaja då har vi träffats. Jag är med på bild...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Järnforsen och ett kommunalt event och sen vändning i Vetlanda.

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Det var sannolikt sista gången jag åkte tåg till den ort där jag växte upp.
    Får jag ställa en följdfråga, som berör Åseda men inte museiutfärd..?

Är det möjligt och återställa tågtrafiken till Åseda igen om JLT och Krösatågen som exempel skulle ångra sig och man vill köra tåg igen?
    Alltså ge banan lite underhåll, ta bort stoppbockar och starta vägsignalerna igen mm?

För det är ju på modet att åka tåg för miljön numera så blev nyfiken om man kan ångra ett dåligt taget beslut???

/Jona

Filosofen Jona i Söv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg

Är det möjligt och återställa tågtrafiken till Åseda igen om JLT och Krösatågen som exempel skulle ångra sig och man vill köra tåg igen?
    Alltså ge banan lite underhåll, ta bort stoppbockar och starta vägsignalerna igen mm?

För det är ju på modet att åka tåg för miljön numera så blev nyfiken om man kan ångra ett dåligt taget beslut???

/Jona
    Det är det nog, om "man" snor sig på och visar att det är vad "man" verkligen vill.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg

/Jona
    Det största problemet är nog inte själva banan, utan det finns mellan Milletorp och Ösjöbol och stavas länsgräns. Åseda ligger i "fel" län. De stora reseströmmarna går mot Kronobergs läns residensstad Växjö, inte mot Vetlanda och Nässjö i Jönköpings län. JLT har nog ett minst sagt begränsat intresse av att köra till en inte speciellt stor ort strax söder om länsgränsen. I så fall får nog Uppvidinge kommun - där Åseda ligger - ta fram stora plånboken och det tror jag inte på. I synnerhet som de andra orterna i kommunen inte får någon nytta av en återupptagen trafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den där kvällen blev dessutom lite regning och med åska.

Minns passageraren, tack Palle och Johan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Enligt kontakter på TRV är det "kört" nu, rivningsbeslut fattat och om man skulle velat ändra detta borde man agerat för typ 5år sedan....

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    Enligt kontakter på TRV är det "kört" nu, rivningsbeslut fattat och om man skulle velat ändra detta borde man agerat för typ 5år sedan....
    Jag vet det, men så länge spåret ligger lär det vara enklare än när det är borta.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •