Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Järnvägsgeografi enligt Alfons Åberg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Järnvägsgeografi enligt Alfons Åberg

Göteborg Central hade fått en trevlig liten lekhörna i somras med Alfons Åbergtema. Måhända har man lekt lite med järnvägsnätet också? Eller vet något om operatörer, upphandlingar eller nya sträckor som inte jag vet.

Alfons järnvägskarta
    by Herulen, on Flickr

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Järnvägsgeografi enligt Alfons Åberg

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    Göteborg Central hade fått en trevlig liten lekhörna i somras med Alfons Åbergtema. Måhända har man lekt lite med järnvägsnätet också? Eller vet något om operatörer, upphandlingar eller nya sträckor som inte jag vet.

Alfons järnvägskarta
    by Herulen, on Flickr
    Huvudproblemet med kartan är väl att Hallsberg-Katrineholm är utelämnad. I övrigt är det väl mindre trafikerade sträckor som är utlämnade och allt till utlandet. Det finns säkert vissa som tycker illa om att en viss bestämd sträcka inte är med, såsom Uppsala-Borlänge eller Alvesta-Kalmar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

åtminstone borde södra stambanan varit korrekt inritad i stället för svängen via Jönköping.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ock landarealen i hela östra Småland verkar vara en sandlåda med hink och spade. Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Ock landarealen i hela östra Småland verkar vara en sandlåda med hink och spade. Palle i Vika.
    Skulle kunna vara Kustpilentrafiken för något år sedan

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Som sagt, en lekhörna för barn! Och säkert tillräckligt bra för sitt ändamål.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-09-30 klockan 20:41:14.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Förmodligen har det inte funnits i kartritarens föreställningsvärld att någon skulle försöka planera sin tågresa med hjälp av Alfons karta, så man har tagit sig några artistiska friheter. Eller så kan man se det som ett inlägg i debatten om framtida höghastighetsbanor och deras eventuella dragningar.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Pedagogiken bakom järnvägstavlan kanske är att visa att man alltid kan ta sig vidare, i livet och i övrigt.

Alltså inga stickspår till Kalmar eller Norrland...

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Hr. Jan Bengtsson har rätt. I barnens värld är saker och ting inte så krångliga... Det är ett vackert initiativ att försöka lära ut lite geografi (om än inte exakt); min erfarenhet är att ungdomars geografikunskaper ofta är skrämmande dåliga :(

...hälsar Jourhavande Byråkrat som hade geografi som favoritämne i skolan ;)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men att inte någon har kommenterat dragfordonets littera tycker jag är konstigt...

//Olof

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Janne Petersson Visa inlägg
    Hr. Jan Bengtsson har rätt. I barnens värld är saker och ting inte så krångliga... Det är ett vackert initiativ att försöka lära ut lite geografi (om än inte exakt); min erfarenhet är att ungdomars geografikunskaper ofta är skrämmande dåliga :(

...hälsar Jourhavande Byråkrat som hade geografi som favoritämne i skolan ;)
    Risken är väl att det är någon sådan geografiokunnig som ritat kartan. Med en sjöjungfru sittandes i Vänern och en fisk simmandes i norska fjällen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En bubblare bland orterna på kartan är i vart fall Vänersborg!

Även kartorna i bakgrunden skall nog inte läsas för noga..

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En bubblare bland orterna på kartan är i vart fall Vänersborg!

Även kartorna i bakgrunden skall nog inte läsas för noga..
    Men lite pragmatiskt kan vi väl räkna Öxnered som en utkant av Vänetsborg? I övrigt har väl kartritaren fullföljt en del av von Rosens intentioner och lagt västra stambanan norr om Mälaren och över Örebro.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tänk om vi kunde betrakta PV på samma sätt, då skulle det inte finnas några detaljer att debattera. Fast det vore kanske ganska tråkigt?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tänk om vi kunde betrakta PV på samma sätt, då skulle det inte finnas några detaljer att debattera. Fast det vore kanske ganska tråkigt?
    Men att debattera att bilder för barn inte är 100 % verklighetstrogna är tyder kanske på att något inte är helt hemma. Jag hade en gång en gyllene bok om det stora och lilla tåget från Bastuträsk till Timbuktu. Jag insåg redan då att verkligheten avspeglades bättre i 'SJ särtryck'.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men att debattera att bilder för barn inte är 100 % verklighetstrogna är tyder kanske på att något inte är helt hemma. Jag hade en gång en gyllene bok om det stora och lilla tåget från Bastuträsk till Timbuktu. Jag insåg redan då att verkligheten avspeglades bättre i 'SJ särtryck'.
    Jag blev lite besviken när jag upptäckte att det inte gick tåg till Timbuktu, det hade varit spännande.
    Om det är samma bok så minns jag en beskrivning av en Caboose som ”den lilla vagnen där konduktörn bor”

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Olof B Visa inlägg
    Men att inte någon har kommenterat dragfordonets littera tycker jag är konstigt...

//Olof
    Jag gissar på att båda loken är Q, byggda under perioden 1906-1909.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ta en Toy...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Ta en Toy...
    Boken vände väl sig till barn i ålder 6-10år eller så , så det är ju imponerande att Jan B redan då läste SJ särtryck.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Boken vände väl sig till barn i ålder 6-10år eller så , så det är ju imponerande att Jan B redan då läste SJ särtryck.
    I den här branschen är det många som tycks ha fötts som små farbröder...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •