Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fågel mot X40 i Kumla

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fågel mot X40 i Kumla

Hej alla!

Idag skulle jag banne mig äntligen åka triangelspåret i Katrineholm! Banarbetena mellan Mjölby och Hallsberg med ett antal Tåg i Bergslagen-avgångar mellan Hallsberg och Norrköping gjorde det möjligt. Förra försöket för några år sedan slutade med att jag fastnade i Norrköping p g a signalfel någonstans på Södra Stambanan.

Så jag anlände till Norrköping i god tid 11:21 för att ta tåget 12:29 mot Hallsberg (utan stopp förbi Katrineholm genom triangelspåret). Men tågsättet hade fastnat i Örebro p g a kontaktledningsfel i Kumla tidigare samma dag, och den prognosticerade avgångstiden blev så småningom senare än vad nästa avgång 2 timmar senare hade varit. Till slut ställdes 12:29-avgången in, och passagerarna hänvisades till 14:29-avgången.
    Detta gjorde att jag helt oplanerat kom att se ångtåget med F1200!

14:29-avgången mot Hallsberg - Borlänge - Gävle skulle bli en halv timme sen, men sedan saknades ombordare... Det verkar ligga en förbannelse över mina försök att åka Katrineholm-triangeln!
    Men det gick bra, och en ombordare kom till slut. Med 46 minuter försening kom vi iväg, och klockan 15:40 kunde jag pricka av Katrineholm-triangeln!

På resan vidare mot Örebro såg jag att tåget som hade varit med i fadäsen i Kumla fortfarande stod kvar tillsammans med en T44 för bärgning på nedspåret strax söder om Kumla. Trafiken flöt på hyggligt på uppspåret.
    Som jag hade hört av tågpersonalen hade en fågel flugit in i strömavtagaren och orsakat en rejäl kortslutning. Det verkar ha varit Regionaltåg 163 mot Göteborg, avgång Kumla 9:38, som var det drabbade.
    Jag hade förstås som vanligt min hopfällbara cykel med, klev av i Kumla och cyklade till platsen för missödet. På västra sidan spåret kollade jag läget, och växlade några ord med en mycket trevlig medarbetare av Infranord.

Från andra sidan kunde jag se en del pågående arbeten att inspektera och säkra takutrustningen inför bogseringen. Vad jag kunde se verkade tåget ha kommit undan ganska lindrigt. Däremot hade bärlinan i kontaktledningen brunnit av, men ledningen hade åtminstone stannat uppe.

När jag åkte vidare vid 19-tiden stod haveristen fortfarande kvar på platsen.

Hälsningar

Till

Senast redigerat av Till den 2018-09-29 klockan 21:26:34.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fågel mot X40 i Kumla

Citat Ursprungligen postat av Till Visa inlägg
    Hej alla!

Som jag hade hört av tågpersonalen hade en fågel flugit in i strömavtagaren och orsakat en rejäl kortslutning. Det verkar ha varit Regionaltåg 163 mot Göteborg, avgång Kumla 9:38

När jag åkte vidare vid 19-tiden stod haveristen fortfarande kvar på platsen.

Till
    Enligt Järnvägsfoto kom tåget ändå fram till Göteborg. Ankomst Hallsberg 13.11, avgång 13.19. Gissningsvis var det tvåvagnarssättet i tåget, som fortsatte; antagligen rätt trångt där.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-09-29 klockan 22:09:10.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Enligt Järnvägsfoto kom tåget ändå fram till Göteborg. Ankomst Hallsberg 13.11, avgång 13.19. Gissningsvis var det tvåvagnarssättet i tåget, som fortsatte; antagligen rätt trångt där.
    Enligt TrAppen, så evakuerades 163 till 726 på linjen och 726 ställdes in. 163 avgick sedan med X40-3 3314, dvs 726 tågsätt mot Göteborg. Lämnade Hallsberg -211 minuter. Tågsättet som havererade, X40 3340 + X40-3 3328, drogs som tåg 3128/3107 till Västerås Västra av T44 416. Lämnad platsen ca 20.45.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för dessa bilder, alltid bra och få se lite bilder från verkligheten. :)

För övrigt stämmer allt som Leif D skrev ovan. Vi aktiverade även en X30-3 i Hallsberg som reserv för 163. Stort antal resande igår bla på grund av Bokmässan i Göteborg. Därför svårt att vända tåg mot varandra i tex Örebro och Hallsberg då det krävs ett stort antal bussar och förare till dessa, något som tyvärr inte finns så ofta.

//R

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Behöver dessa "hjältar" på några bilder som försöker hålla tågen rullande i möjligaste mån, vara anonyma?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hej,

Citat Ursprungligen postat av ak44 Visa inlägg
    Behöver dessa "hjältar" på några bilder som försöker hålla tågen rullande i möjligaste mån, vara anonyma?
    Det finns folk som inte gillar bli fotograferade och vara utlagda på nätet, och eftersom jag inte har pratad med dem (förutom en från Infranord) så tar jag det säkra för det osäkra.

Till

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Enligt TrAppen, så evakuerades 163 till 726 på linjen och 726 ställdes in. 163 avgick sedan med X40-3 3314, dvs 726 tågsätt mot Göteborg. Lämnade Hallsberg -211 minuter. Tågsättet som havererade, X40 3340 + X40-3 3328, drogs som tåg 3128/3107 till Västerås Västra av T44 416. Lämnad platsen ca 20.45.
    Tack för att du fortsätter att skriva här Leif! Då blir det mycket mindre spekulerande.
    Hellre en fågel på spåret än sådana som orsakar Lansenhaverier och Hudson River-landningar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •