Hej alla!
Idag skulle jag banne mig äntligen åka triangelspåret i Katrineholm! Banarbetena mellan Mjölby och Hallsberg med ett antal Tåg i Bergslagen-avgångar mellan Hallsberg och Norrköping gjorde det möjligt. Förra försöket för några år sedan slutade med att jag fastnade i Norrköping p g a signalfel någonstans på Södra Stambanan.
Så jag anlände till Norrköping i god tid 11:21 för att ta tåget 12:29 mot Hallsberg (utan stopp förbi Katrineholm genom triangelspåret). Men tågsättet hade fastnat i Örebro p g a kontaktledningsfel i Kumla tidigare samma dag, och den prognosticerade avgångstiden blev så småningom senare än vad nästa avgång 2 timmar senare hade varit. Till slut ställdes 12:29-avgången in, och passagerarna hänvisades till 14:29-avgången.
Detta gjorde att jag helt oplanerat kom att se ångtåget med F1200!
14:29-avgången mot Hallsberg - Borlänge - Gävle skulle bli en halv timme sen, men sedan saknades ombordare... Det verkar ligga en förbannelse över mina försök att åka Katrineholm-triangeln!
Men det gick bra, och en ombordare kom till slut. Med 46 minuter försening kom vi iväg, och klockan 15:40 kunde jag pricka av Katrineholm-triangeln!
På resan vidare mot Örebro såg jag att tåget som hade varit med i fadäsen i Kumla fortfarande stod kvar tillsammans med en T44 för bärgning på nedspåret strax söder om Kumla. Trafiken flöt på hyggligt på uppspåret.
Som jag hade hört av tågpersonalen hade en fågel flugit in i strömavtagaren och orsakat en rejäl kortslutning. Det verkar ha varit Regionaltåg 163 mot Göteborg, avgång Kumla 9:38, som var det drabbade.
Jag hade förstås som vanligt min hopfällbara cykel med, klev av i Kumla och cyklade till platsen för missödet. På västra sidan spåret kollade jag läget, och växlade några ord med en mycket trevlig medarbetare av Infranord.
Från andra sidan kunde jag se en del pågående arbeten att inspektera och säkra takutrustningen inför bogseringen. Vad jag kunde se verkade tåget ha kommit undan ganska lindrigt. Däremot hade bärlinan i kontaktledningen brunnit av, men ledningen hade åtminstone stannat uppe.
När jag åkte vidare vid 19-tiden stod haveristen fortfarande kvar på platsen.
Hälsningar
Till