Igår var muggen framför stationshuset i Ystad.
Strax innan var tåget uppställt på spår 10.
Framkört till plattform.
Tågmöte i Skurup.
Lindman
Igår var muggen framför stationshuset i Ystad.
Strax innan var tåget uppställt på spår 10.
Framkört till plattform.
Tågmöte i Skurup.
Lindman
Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
http://lindman.dk
E de snålspolningsknappen ovanpå mugglocket? Undrar han i Vika.![]()
Vad gjorde tåget i Ystad?
Ra är verkligen ett vackert lok. Själv föredrar jag den orange-vita färgsättningen, men det kan nog bero på att jag är för ung för att ha upplevt den äldre varianten (nåja, jag är på gränsen även för den senare).
Håller tveklöst med. Ofta är originalfärgsättningen väl genomtänkt och den bästa. Men jag tycker den här blev bättre, grön rand mot orange botten ser inte snyggt ut, tycker jag i vart fall. Men nu finns väl Ra bevarat i nästan alla varianter, även med de olika strålkastartyperna.
Var fick du grön rand ifrån? Randen på Ra 846 är faktiskt grå... vilket när loket renoverades och presenterades 2005 gav upphov till ändlösa debatter om vad som är rätt.
Vissa tycker att randen är blå... himlen reflekteras i randen. Vissa tycker att den är grön... omgivningens grönska reflekteras.
SA
När vi bytte till grå färg på vårt hus lärde jag mig att "grå" är ingen enkel färg, alla gråa nyanser innehåller mer eller mindre av någon annan nyans, det gråa är således alltid rödgrått, blågrått, gröngrått, brungrått osv. Detta till skillnad mot svart och vitt, det är inte bara Bengt Grives "mörkvitt" som inte finns, inte heller gräddvit etc är vita nyanser, vitt är en enda nyans, liksom svart.
Kallas Rapidlok generellt för 'muggen'? Eller är det bara Rapid 3 (nr 987) som kallas för detta eftersom lokförare Magnus Lindman alltid har med sin kaffemugg av stål i lokhytten i visade bilder på nr 987 här i Postvagnen?
undrar den nyfikne på Kungens holme![]()
/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.