Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Mugg i Ystad

Mugg i Ystad

Igår var muggen framför stationshuset i Ystad.

Strax innan var tåget uppställt på spår 10.

Framkört till plattform.

Tågmöte i Skurup.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mugg i Ystad

E de snålspolningsknappen ovanpå mugglocket? Undrar han i Vika.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vad gjorde tåget i Ystad?

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Ra är verkligen ett vackert lok. Själv föredrar jag den orange-vita färgsättningen, men det kan nog bero på att jag är för ung för att ha upplevt den äldre varianten (nåja, jag är på gränsen även för den senare).

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Humbla Visa inlägg
    Vad gjorde tåget i Ystad?
    NJ körde chartertåg Nässjö-Ystad och åter.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Markus Öbrink Visa inlägg
    Ra är verkligen ett vackert lok. Själv föredrar jag den orange-vita färgsättningen, men det kan nog bero på att jag är för ung för att ha upplevt den äldre varianten (nåja, jag är på gränsen även för den senare).
    Håller tveklöst med. Ofta är originalfärgsättningen väl genomtänkt och den bästa. Men jag tycker den här blev bättre, grön rand mot orange botten ser inte snyggt ut, tycker jag i vart fall. Men nu finns väl Ra bevarat i nästan alla varianter, även med de olika strålkastartyperna.

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men jag tycker den här blev bättre, grön rand mot orange botten ser inte snyggt ut, tycker jag i vart fall.
    Var fick du grön rand ifrån? Randen på Ra 846 är faktiskt grå... vilket när loket renoverades och presenterades 2005 gav upphov till ändlösa debatter om vad som är rätt.
    Vissa tycker att randen är blå... himlen reflekteras i randen. Vissa tycker att den är grön... omgivningens grönska reflekteras.

SA

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Var fick du grön rand ifrån? Randen på Ra 846 är faktiskt grå... vilket när loket renoverades och presenterades 2005 gav upphov till ändlösa debatter om vad som är rätt.
    Vissa tycker att randen är blå... himlen reflekteras i randen. Vissa tycker att den är grön... omgivningens grönska reflekteras
    SA
    Oavsett så tycker jag inte det ser snyggt ut. Nästa färgsättning blev mycket bättre och jag antar att man visste vad man gjorde på den tiden.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Vissa tycker att randen är blå... himlen reflekteras i randen. Vissa tycker att den är grön... omgivningens grönska reflekteras.
    När vi bytte till grå färg på vårt hus lärde jag mig att "grå" är ingen enkel färg, alla gråa nyanser innehåller mer eller mindre av någon annan nyans, det gråa är således alltid rödgrått, blågrått, gröngrått, brungrått osv. Detta till skillnad mot svart och vitt, det är inte bara Bengt Grives "mörkvitt" som inte finns, inte heller gräddvit etc är vita nyanser, vitt är en enda nyans, liksom svart.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mugg i Ystad – namnhistorien?

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Igår var muggen framför stationshuset i Ystad.

Strax innan var tåget uppställt på spår 10.

Framkört till plattform.

Tågmöte i Skurup.

Lindman
    Kallas Rapidlok generellt för 'muggen'? Eller är det bara Rapid 3 (nr 987) som kallas för detta eftersom lokförare Magnus Lindman alltid har med sin kaffemugg av stål i lokhytten i visade bilder på nr 987 här i Postvagnen?

undrar den nyfikne på Kungens holme

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Mugg i Ystad – namnhistorien?

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Kallas Rapidlok generellt för 'muggen'? Eller är det bara Rapid 3 (nr 987) som kallas för detta eftersom lokförare Magnus Lindman alltid har med sin kaffemugg av stål i lokhytten i visade bilder på nr 987 här i Postvagnen?

undrar den nyfikne på Kungens holme
    Titta noga på närmaste buffert på första bilden ...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •