Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ett par tjeckiska spårvagnar

  1. #1
    Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    134

    Ett par tjeckiska spårvagnar

    Náměstí Republiky, republiktorget, i Olomouc ligger på vägen från centrum mot Centralstationen, och hållplatsen trafikeras av fyra linjer. Trafiken på spårvägen startade 1899, och nätet består idag av en cirkel runt stadens centrum och fyra armar ut mot förorterna. Eftersom staden är kompakt byggd, är nätet också relativt litet. Den senaste förlängningen stod klar 2013, och nästa år ska den nya södra linjen förlängas ytterligare en kort bit.

    De äldsta vagnarna i drift är gamla T3or, de flesta levererade under 70-talet men renoverade på senare år. I övrigt finns också två olika versioner av Škoda/Inekons ledvagnar och två olika sorters VarioLF. De flesta är helt nya, men några är byggda på delar som återvunnits från gamla T3or. VarioLF Plus, som de senaste heter, har dörrar på båda sidor och går kopplade "häck mot häck", eftersom den nya sträckan till Nové Sady saknar vändslinga. Ytterligare en ny typ är under leverans inför nästa års utbyggnad, också den med dörrar på bägge sidor, och även om de teoretiskt ska vara möjliga att samköra med de äldre vagnarna så återstår det att se hur det blir i praktiken.

    Ett tåg med två T3or på linje 4:



    Två VarioLF på linje 2:


    Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-09-28 klockan 11:37:55.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: Ett par tjeckiska spårvagnar

    Som vanligt fina bilder från ett av europas trivsammaste länder! När man återvinner spårvagnar exakt vad brukar man ta till vara från de gamla? Var ju uppe för någon vecka sedan vid ett reportage från Rumänien och de ombyggda vagnarna såg ju helt nya ut!


  3. #3
    Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    134

    Sv: Ett par tjeckiska spårvagnar

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Som vanligt fina bilder från ett av europas trivsammaste länder! När man återvinner spårvagnar exakt vad brukar man ta till vara från de gamla? Var ju uppe för någon vecka sedan vid ett reportage från Rumänien och de ombyggda vagnarna såg ju helt nya ut!
    Jag är faktiskt inte helt säker. Delar av ramen, boggier (men totalrenoverade) och något mer. Men det mesta är nytt, och prisskillnaden är inte så stor. Man valde att renovera istället för att köpa nytt för några år sedan av ekonomiska skäl. Men tydligtvis så är skillnaden i pris inte stor nog för att man ska fortsätta med det, och de senaste inköpen (VarioLF Plus och EVO 1, bägge från TW Team, ett samarbete mellan Pragoimex, VKV Praha och Krnovské opravny a strojírny) är nykonstruktioner.

    En ovanlighet är att spårvägen i Olomouc föredrar enkelvagnar framför ledvagnar. Den främsta orsaken lär dock inte vara möjligheten att variera tåglängden, utan att depån inte har plats för länga vagnar.

    Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-09-28 klockan 11:56:27.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 366

    Sv: Ett par tjeckiska spårvagnar

    Citat Ursprungligen postat av Markus Öbrink Visa inlägg
    VarioLF Plus, som de senaste heter, har dörrar på båda sidor och går kopplade "häck mot häck", eftersom den nya sträckan till Nové Sady saknar vändslinga. Ytterligare en ny typ är under leverans inför nästa års utbyggnad, också den med dörrar på bägge sidor, och även om de teoretiskt ska vara möjliga att samköra med de äldre vagnarna så återstår det att se hur det blir i praktiken.
    Vet du varför man valt att inte bygga vändslinga på den nya linjen? Skall linjen förlängas ytterligare, så den blir överflödig efter kort tid, eller bygger man i befintligt område och det finns inte plats för en vändslinga? Det låter ju som lite extra logistik att fixa nya fordon, och att bara sådana kan köras på denna nya linje.


  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Ett par tjeckiska spårvagnar

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vet du varför man valt att inte bygga vändslinga på den nya linjen? Skall linjen förlängas ytterligare, så den blir överflödig efter kort tid, eller bygger man i befintligt område och det finns inte plats för en vändslinga? Det låter ju som lite extra logistik att fixa nya fordon, och att bara sådana kan köras på denna nya linje.
    De kan naturligtvis köras på andra linjer med, antingen bakände mot bakände, eller bakände mot front, dörrar finns ju på båda sidor.
    Däremot kan ju inte andra vagnar, med dörrar på bara höger sida, användas på linjen till Trnkova.

    Nägra bilder på den aktuella vagntypen...

    Olomouc hjavni nadrazi, foto 2017-08-19 12-10-32 Leif D


    Trnkova, foto 2017-08-19 15-32-12 Leif D

    Se gärna alla mina bilder från Olomouc här...

    Att tänka på är, att vid mitt besök lördagen 19 aug 2017, pågick spårarbeten vid anslutningen till vagnahallen. Därför stod en hel del vagnar parkerade vi ändhållplatser runt i staden.

    Senast redigerat av Leif D den 2018-09-28 klockan 23:22:49.

  6. #6
    Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    134

    Sv: Ett par tjeckiska spårvagnar

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vet du varför man valt att inte bygga vändslinga på den nya linjen? Skall linjen förlängas ytterligare, så den blir överflödig efter kort tid, eller bygger man i befintligt område och det finns inte plats för en vändslinga? Det låter ju som lite extra logistik att fixa nya fordon, och att bara sådana kan köras på denna nya linje.
    När den nya sträckan väl är färdig kommer det finnas vändslinga i dess södra ände. Men eftersom det inte finns plats nog där det tar stopp just nu var man tvungna att komma på en kreativ lösning, därav dörrar på båda sidor. Hela projektet skulle egentligen redan vara färdigt, men man hade problem med att lösa in alla fastigheter utmed sträckan. Tvångsinlösen av mark är mycket svårt i Tjeckien, och ägaren till huset direkt söder om den nuvarande ändhållplatsen vägrade sälja, och har först nu i våras förlorat den sista omgången av överklaganden. Detta i sin tur har betytt att flera olika tillstånd måste göras om, eftersom det gått för lång tid sedan de utställdes... Men i vår ska spaden sättas i jorden. Sägs det.

    Som Leif D redan sagt så kan vagnarna samköras med de övriga Vario-vagnarna, och det är också planen när den södra linjen väl är färdig. Om man kommer att ta bort de extra dörrarna eller inte vet jag inte.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Ett par tjeckiska spårvagnar

    Citat Ursprungligen postat av Markus Öbrink Visa inlägg
    När den nya sträckan väl är färdig kommer det finnas vändslinga i dess södra ände. Men eftersom det inte finns plats nog där det tar stopp just nu var man tvungna att komma på en kreativ lösning, därav dörrar på båda sidor. Hela projektet skulle egentligen redan vara färdigt, men man hade problem med att lösa in alla fastigheter utmed sträckan. Tvångsinlösen av mark är mycket svårt i Tjeckien, och ägaren till huset direkt söder om den nuvarande ändhållplatsen vägrade sälja, och har först nu i våras förlorat den sista omgången av överklaganden. Detta i sin tur har betytt att flera olika tillstånd måste göras om, eftersom det gått för lång tid sedan de utställdes... Men i vår ska spaden sättas i jorden. Sägs det.

    Som Leif D redan sagt så kan vagnarna samköras med de övriga Vario-vagnarna, och det är också planen när den södra linjen väl är färdig. Om man kommer att ta bort de extra dörrarna eller inte vet jag inte.
    Låt oss hoppas att man inte gör det. Det kan ju bli fler liknande utbyggnader.


  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Ett par tjeckiska spårvagnar

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Låt oss hoppas att man inte gör det. Det kan ju bli fler liknande utbyggnader.
    Nej varför skulle man ta bort dörrar. Allt fler städer skaffar ju möjlighet till dubbelriktad trafik, trotts att man har vändslingor.
    Här i Sverige finns det ju i Norrköping och Stockholm, det kommer i Göteborg. Alla med tvåriktningsvagnar...
    I Halle finns en serie relativt små vagnar, 42 st, av typen Bombardier MGT-K som också körs antingen bakända mot bakända, eller bakända mot front. Dessa har dörrar på båda sidor och endast en förarhytt.

    HVAG 679+680, Bombardier MGT-K i Halle. Foto 2011-09-11 10-58-50 Leif D.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •