Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Idag för 14 år sedan – Avgång från Stockholm C

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Idag för 14 år sedan – Avgång från Stockholm C

    Den 28 september 2004 lämnade detta eleganta mörkblåa tågsätt Stockholm C. Synd att den färgsättningen försvann tycker jag.


    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    206

    Sv: Idag för 14 år sedan – Avgång från Stockholm C

    En mycket vacker färgsammansättning i blått, men även en Rc i original orange duger gott, men sedan övergick allt i begravningsstämning med grått och svart, trist. Palle i Vika.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 097

    Sv: Idag för 14 år sedan – Avgång från Stockholm C

    Ja, den färgsättningen var bland de bättre, men det var även kul att få se en bild innan spåren byggdes över (den senaste gången) och trapphusen upp till Kungsbron hamnade inuti huset. Jag tror inte att jag har någon bild tagen här före huset byggdes. Och så sitter Mercedesstjärnan kvar fortfarande.

    Jag kommer inte helt osökt att tänka på en tråd med en bild som Ulfe relativt nyligen lade upp i Järnvägshistoriskt:
    http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=210963

    Byggnaden till vänster är ju den näst längst till vänster i din bild (Cosmopol) och sedan med höghuset bakom.


  4. #4
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: Idag för 14 år sedan – Avgång från Stockholm C

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Ja, den färgsättningen var bland de bättre, men det var även kul att få se en bild innan spåren byggdes över (den senaste gången) och trapphusen upp till Kungsbron hamnade inuti huset. Jag tror inte att jag har någon bild tagen här före huset byggdes. Och så sitter Mercedesstjärnan kvar fortfarande.

    Jag kommer inte helt osökt att tänka på en tråd med en bild som Ulfe relativt nyligen lade upp i Järnvägshistoriskt:
    http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=210963

    Byggnaden till vänster är ju den näst längst till vänster i din bild (Cosmopol) och sedan med höghuset bakom.
    Vid samma tillfälle tog jag även denna bild:

    Bifogad fil 470

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Idag för 14 år sedan – Avgång från Stockholm C

    Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    En mycket vacker färgsammansättning i blått, men även en Rc i original orange duger gott, men sedan övergick allt i begravningsstämning med grått och svart, trist. Palle i Vika.
    Ja varför i all världen fortsatte man inte ? Eller var man helt färgblinda på SJ HK ?
    Men sett i perspektiv så är nog original orange bäst och det känns ju härligt när man ser museilok som åeterfått sitt ursprung. Ofta fanns det en väl genomtänkt design och färgsättning från början, det är senare man virrat till det.
    Enda undantag jag kan komma på är Ra där jag tveklöst tycker att andra färgsättningen är den snyggaste. Grön rand på orange botten gör sig inte tycker i vart fall jag. Men orange och vitt blev snyggt och de ursprungliga stora strålkastarna ska det va...... så de så !


  6. #6
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Idag för 14 år sedan – Avgång från Stockholm C

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den 28 september 2004 lämnade detta eleganta mörkblåa tågsätt Stockholm C. Synd att den färgsättningen försvann tycker jag.

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Ja, den färgsättningen var bland de bättre, men det var även kul att få se en bild innan spåren byggdes över (den senaste gången) och trapphusen upp till Kungsbron hamnade inuti huset. Jag tror inte att jag har någon bild tagen här före huset byggdes. Och så sitter Mercedesstjärnan kvar fortfarande.

    Jag kommer inte helt osökt att tänka på en tråd med en bild som Ulfe relativt nyligen lade upp i Järnvägshistoriskt:
    http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=210963

    Byggnaden till vänster är ju den näst längst till vänster i din bild (Cosmopol) och sedan med höghuset bakom.
    Jag vill instämma med föregående forumskribenter i bedömningen att Blue-X var en mycket smakfull färgsättning på Rc-loken och jag förstår inte heller att man frångick det färgschemat. Det är en av SJ:s oförklarade interna hemligheter. Det kanske därför vore en bra forskningsuppgift för några grävande tåghistoriker att utreda alla turerna i den här intressanta färghistorien.

    Apropå Mercedes Benz-stjärnan så satt den alltså på det i bilden delvis skymda huset i bakgrunden till Casino Cosmopol och WTC-byggnaden, dvs. det s.k. Vasahuset som av en del kallades för Mercedes Benz-huset eftersom inte bara stjärnan utan även hela namnet Mercedes Benz var skrivet med stora neonbokstäver längst upp på huset.

    Man såg alltså både stjärnan och hela namnet över stora delar av innerstaden före det blev förbyggt av WTC-komplexet. Och för resande med tåg från Norra säcken så var den här reklamskylten klart synlig innan spåren och plattformarna byggdes över. Som en kompletterande uppgift står det numer Nordic Light Hotel istället för Mercedes Benz.

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 586

    Sv: Idag för 14 år sedan – Avgång från Stockholm C

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den 28 september 2004 lämnade detta eleganta mörkblåa tågsätt Stockholm C. Synd att den färgsättningen försvann tycker jag.

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jag vill instämma med föregående forumskribenter i bedömningen att Blue-X var en mycket smakfull färgsättning på Rc-loken och jag förstår inte heller att man frångick det färgschemat. Det är en av SJ:s oförklarade interna hemligheter. Det kanske därför vore en bra forskningsuppgift för några grävande tåghistoriker att utreda alla turerna i den här intressanta färghistorien.

    Apropå Mercedes Benz-stjärnan så satt den alltså på det i bilden delvis skymda huset i bakgrunden till Casino Cosmopol och WTC-byggnaden, dvs. det s.k. Vasahuset som av en del kallades för Mercedes Benz-huset eftersom inte bara stjärnan utan även hela namnet Mercedes Benz var skrivet med stora neonbokstäver längst upp på huset.

    Man såg alltså både stjärnan och hela namnet över stora delar av innerstaden före det blev förbyggt av WTC-komplexet. Och för resande med tåg från Norra säcken så var den här reklamskylten klart synlig innan spåren och plattformarna byggdes över. Som en kompletterande uppgift står det numer Nordic Light Hotel istället för Mercedes Benz.
    En vintrig bild på WTC och Mercedesreklamen nedan. Att den inte syntes längre gjorde kanske att den plockades ned.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Vasahu...huset_2006.jpg


    Senast redigerat av Ville den 2018-09-28 klockan 21:20:22.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    183

    Sv: Idag för 14 år sedan – Avgång från Stockholm C

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den 28 september 2004 lämnade detta eleganta mörkblåa tågsätt Stockholm C. Synd att den färgsättningen försvann tycker jag.

    Jag måste bara säga att denna bild är helt fantastisk. Den mörkblå färgen på tåget känns modern och en viss finare stil i det hela.


  9. #9
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Idag för 14 år sedan – Avgång från Cst – nedgraderad Rc7 till Rc6 men när?

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den 28 september 2004 lämnade detta eleganta mörkblåa tågsätt Stockholm C. Synd att den färgsättningen försvann tycker jag.

    Kan någon berätta om när Rc 1422 blev tillbakalittererad från Rc7 till Rc6? Enligt Järnväg.net byggdes två Rc6-lok om år 2001 till Rc7.

    Citat:
    Två av loken - 1421 och 1422 - byggdes därför på prov om med utväxling för högre hastighet, 180 km/h, och vid en provkörning i september 2001 uppnådde de båda loken en hastighet på 200 km/h.

    samt

    Det visade sig dock bli för dyrt att förse vagnarna med magnetskenbromsar (som behövs för att få tillräcklig bromsverkan vid trafik i höga hastigheter) och några vagnar byggdes aldrig om. Rc7-lokens hastighet kunde därför inte utnyttjas och de två loken återställdes till Rc6 år 2003 respektive 2004.

    Men frågan är då om det var Rc 1421 som återställdes först (2003) och Rc 1422 året efter (2004)? Eller var det tvärtom? Hur som helst skulle det kunna vara så att när Jan L tog bilden av Blue X Rc6 1422 den 28 september 2004 var loket rätt nyligen 'nedgraderat' åter till en vanlig Rc6 om än fortfarande i den snyggaste Rc-målningen mörkblå Blue X – näst originalorangea Rc-loken förstås!

    Skulle någon vänlig loknörd därför kunna ta reda på datumen för återställandet av respektive Rc7 1421 och Rc7 1422 till vanliga Rc6:or vore det bra för alla oss ferroviella kalenderbitare, underavdelning 'värdelöst' lokvetande!

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    279

    Sv: Idag för 14 år sedan – Avgång från Cst – nedgraderad Rc7 till Rc6 men när?

    Exakt när 1422 blev Rc6 igen vet jag inte men enligt SJF 014.3.1 utgåva 21 gällande från 2003-08-21 är den redan Rc6 och den är inte ändrad sedan senaste utgåvan (som jag inte vet när den är daterad) så det borde skett senast under våren 2003. Rc7 1421 blev omlittererad från Rc7 till Rc6 den 6 maj 2004 (enligt utgåva 32).


    /Måns


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •