Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Jag börjar bli less...på PV.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Angry Jag börjar bli less...på PV.

Sluta med larviga trådar.
    PV ska vara om tåg inte något annat.
    Varje tråd spårar ur, man ställer en fråga om en Td, Rc och efter ett tag handlar det om någonting annat.

Jag får bannor för att jag kan ha stavfel, det beror alltid på att jag kopierat någon annans text eller rubrik.
    Jag stavar aldrig fel men då jag är norrlänning så skriver jag som jag talar ofta.
    Det är dialekt inte något annat.

Jag vill bara att detta forum ska var till för oss som kan dela med oss våra visdomar samt ta del av dom som vet svaret på frågorna som ställs.

Och håll tonen högt, många här låter mer än kunskap, jag vill veta mer så därför ställer jag frågor.
    Som till exempel urspårningen i Ök häromdagen, jag fick e-post av en PV resande exakt vad som hänt då personen inte vill skriva här bara läsa.
    Ska vi ha det så?

Jag har varit medlem i nästan hela mitt liv och det är bara tidningen TÅG som gör avgiften värt det men även där är det svårt att ens få in en bild om man inte känner rätt person.

Skärpning annars blir SJK en medlem kortare efter 41 år som medlem.

Kan moderatorn låsa denna så det inte blir en tokig tråd, eller ta bort den.

Namn:  P1050476 (Large).JPG
Visningar: 1839
Storlek:  621,9 KB
    Namn:  P1050484 (Large).JPG
Visningar: 1826
Storlek:  388,1 KB
    Björnsjö Marknad 2018.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Jag börjar bli less...på PV.

Hej Micael!

Jag håller absolut med dej!

Tydligen är det OK att vara "otrevlig" och "besserwisser på nätet" när det är ytterst få som är det IRL.
    Men jag gillar verkligen dina bilder från mitt favoritområde (Norrland) och ser jag att du har laddat upp bilder så tittar jag på dem länge.
    Dina bilder är verkligen "höjdarbilder" och jag skulle bli mycket ledsen om du skulle sluta upp med att skriva och lägga ut dina bilder här på PV.

Med vänliga hälsningar från Bengt H

Håller verkligen med om att det har blivit en tråkig stämning här på forumet igen efter att ha varit lugnt ett tag efter att nya PV startade.
    Som Bengt skriver hade det varit jättesynd om du hade slutat med dina bilder, det är fantastiska bilder du visar och till viss del en inspiration till att jag själv åkte upp till Norrland för första gången för en vecka sedan.
    Som du säkert ser på alla dina gilla så inser du att många uppskattar dina bilder.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag kan inte ge något annat råd än (med risk för att bli tjatig) att använda ANMÄLNINGSFUNKTIONEN! Det är den lilla svarta triangeln med ett utropstecken i nere till vänster. Klicka på den om ni hittar ett inlägg ni anser är olämpligt.

Alla anmälningar leder inte till åtgärd, och exakt var gränsen går för vad som är alltför mästrande eller otrevligt, är inget som går att svara exakt på, men bortsett från uppenbara fall, så är det svårt för oss moderatorer att exakt veta vad som tenderar att reta upp folk respektive vad som passerar som nätjargong. Så även i tveksamma fall kan det vara läge att anmäla så får vi se hur det utvecklas.

Hälsningar
    Mattias Jansson
    sekr SJK / mod PV

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var hittar jag gilla knappen

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av L Johannisson Visa inlägg
    Var hittar jag gilla knappen
    Längst ned till vänster i varje inlägg.

(men i vissa onämnbara syns den inte)

((onämnbara=webläsare))

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Längst ned till vänster i varje inlägg.

(men i vissa onämnbara syns den inte)

((onämnbara=webläsare))
    Det är inte förbjudet att diskutera olika webbläsare i sig. Men om det blir ordväxlingar där det finns två-tre inlägg om det tråden egentligen var tänkt att handla om, och femton om olika webbläsare, så är det rätt respektlöst både mot trådstartaren och andra läsare, så man bör undvika sådant. (Eller så startar med en sådan diskussion i Support och Synpunkter.) Och det som hände häromdagen där tonen blev på nivån "om du är så blåst att du använder den eller den", ja då är det absolut inte tillåtet.
    Men varför i all världen skulle vi förbjuda ett sådant ord eller ämne i sig? Det handlar som vanligt om att visa gott omdöme.

Hälsningar
    Mattias J / mod

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det är inte förbjudet att diskutera olika webbläsare i sig. Men om det blir ordväxlingar där det finns två-tre inlägg om det tråden egentligen var tänkt att handla om, och femton om olika webbläsare, så är det rätt respektlöst både mot trådstartaren och andra läsare, så man bör undvika sådant. (Eller så startar med en sådan diskussion i Support och Synpunkter.) Och det som hände häromdagen där tonen blev på nivån "om du är så blåst att du använder den eller den", ja då är det absolut inte tillåtet.
    Men varför i all världen skulle vi förbjuda ett sådant ord eller ämne i sig? Det handlar som vanligt om att visa gott omdöme.
    Min avsikt var väl egentligen att med lite humor undvika just sådana urspårningar som du tar upp, men nu kanske det istället riskerar att bli tvärtom.

Problemet är ju att det ofta blir något av de små stegens tyranni, varje inlägg närmar sig det otillåtna väldigt lite i förhållande till närmast föregående, men efter ett antal sådana steg är det helt uppåt väggarna tokigt. Därför försöker jag att akta mig extra noga för att närma mig onämnbara ord.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Jag kan inte ge något annat råd än (med risk för att bli tjatig) att använda ANMÄLNINGSFUNKTIONEN! Det är den lilla svarta triangeln med ett utropstecken i nere till vänster. Klicka på den om ni hittar ett inlägg ni anser är olämpligt.

Alla anmälningar leder inte till åtgärd, och exakt var gränsen går för vad som är alltför mästrande eller otrevligt, är inget som går att svara exakt på, men bortsett från uppenbara fall, så är det svårt för oss moderatorer att exakt veta vad som tenderar att reta upp folk respektive vad som passerar som nätjargong. Så även i tveksamma fall kan det vara läge att anmäla så får vi se hur det utvecklas.

Hälsningar
    Mattias Jansson
    sekr SJK / mod PV
    Den fungerar sällan eller inte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg
    Den fungerar sällan eller inte.
    Kan du ge något exempel på tråd för du anmält men det inte hjälpt?
    Kan det vara så att du har en annan uppfattning om vad som är tågrelaterat än andra?

Jag kan öppet erkänna att jag själv medverkat i trådar som lämnat spåret och som moderatorerna raderat.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-09-29 klockan 05:15:37.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag hittade många medlemskort men 1993 var det äldsta men jag vet att 1977 är hos Pappa efter mötet 2017 i Sollefteå.

Jag vill att vi bara håller oss till ämnet, inte leta klocka.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Förlåt, men menar du "leta klocka"? Och vad betyder i så fall det?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Förlåt, men menar du "leta klocka"? Och vad betyder i så fall det?
    Spåra ur?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag vill att vi bara håller oss till ämnet, inte leta klocka.
    Har du något exempel (fingerat eller verkligt) på en tråd som enligt din mening har kommit så långt från starttämnet att den har spårat ur?

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-09-29 klockan 11:44:16.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •